اسباب‌بازی‌های ناامن

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۲۳
اسباب‌بازی‌های ناامن

گروه گوناگون  

به‌نظر می‌رسد، زمان بازی با اسباب‌بازی‌های تفریحی به پایان رسیده است. اغلب خانواده‌ها وقتی که به مغازه‌های فروش اسباب‌بازی می‌روند، از بین وسایل بازی قدیمی معمولا به سمت بازی‌های فکری و آموزشی یا اسباب‌بازی‌های هوشمند می‌روند.

طبق آمارهای به دست آمده، فروش اسباب‌بازی‌های هوشمند و روبات‌ها از سال 2013 تاکنون افزایش قابل ‌توجهی داشته است. همچنین پیش‌بینی‌های فروش نیز حکایت از آن دارد که قرار است تا چند سال آینده، این ابزارهای هوشمند سهم چشمگیری در بازار اسباب‌بازی‌ها به خود اختصاص دهند.

در سال 2013، آمار فروش روبات‌های بازی حدود 1.30میلیون یورو در سراسر جهان بود که در سال 2014 به 2.20میلیون یورو افزایش پیدا کرد. بازار فروش اسباب‌بازی‌های هوشمند، بدون وقفه به رشد خود ادامه داده و در سال 2015، رقمی معادل 3.82 میلیون یورو را به ثبت رسانده است. در سال 2016، پیش‌بینی‌های متعددی درباره ورود تکنولوژی‌های جدید در بازی‌ها و روبات‌های سرگرمی به بازار منتشر شد. در این سال روبات‌های هوشمند بسیاری به بازار رقابت‌ اسباب‌بازی‌ها وارد شدند. این ابزارهای هوشمند، قابلیت‌های بسیاری برای یادگیری و برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها و استفاده از ابزارهای دیجیتال را برای کودکان فراهم کردند. فروش روبات‌های هوشمند در سال 2016 به 4.98میلیون یورو رسید. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این افزایش فروش متوقف نخواهد شد و تا پایان سال 2017، بازار روبات‌های بازی، فروشی معادل 6.02میلیارد یورو داشته باشند. هرچند که هشدارهای بسیاری در خصوص استفاده از اسباب‌بازی‌های هوشمند و ابزارهای دیجیتال و حتی بازی‌های کامپیوتری داده شده اما تولیدکنندگان این روبات‌ها آنها را به عنوان جایگزینی برای کمبودها معرفی می‌کنند؛ بسیاری از کارشناسان این کمبودها را ناشی از صنعتی شدن زندگی، آپارتمان‌نشینی و گرفتاری‌های شغلی والدین می‌دانند. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده، ارزش بازار روبات‌های بازی را در سال2018، حدود 6.97 میلیارد یورو و در سال 2019 نزدیک به 7.83 میلیارد یورو برآورد کرده‌اند. پیش‌بینی شده است که در سال 2020 فروش روبات‌های هوشمند در بازار اسباب‌بازی‌ها به رقمی معادل 8.38میلیارد یورو برسد.

روبات‌های هوشمند در مدت کوتاهی توانستند با سرعت عجیبی جای خود را در پر کردن اوقات فراغت نوجوانان پیدا کنند. بازی‌هایی که اوایل به‌طور محدود وارد بازار اسباب‌بازی‌ها شدند اما امروز تنوع حیرت‌انگیز آنها مراجعه‌کنندگان به بازار این بازی‌ها را شگفت‌زده می‌کند. این در حالی است که نگرانی‌های بسیاری از رواج استفاده از این ابزارهای هوشمند وجود دارد. پیش از تنها نگرانی‌ها از آسیب‌های فیزیکی‌ احتمالی این اسباب‌بازی‌ها بود. مثلا ممکن بود قطعات کوچکی از بدنه یک روبات عروسکی جدا شود یا بشکند و لبه‌های تیز آن خطرآفرین باشد، یا اینکه کودکان کم‌سن‌وسال ممکن بود این قطعات را ببلعند. نگرانی جدی‌تری که این روزها مطرح است، هشدارهایی است که به تازگی در مورد به‌خطر افتادن حریم خصوصی و ایمنی این اسباب‌بازی‌ها داده شده است. با توجه به اطلاعیه‌های منتشر شده، اسباب‌بازی‌های هوشمند می‌توانند برای حفظ حریم خصوصی و ایمنی کودک در صورت اتصال به اینترنت تهدید به‌ شمار آیند. در برخی موارد نیز این اسباب‌بازی‌ها ممکن است مجهز به دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند میکروفن، سنسورها یا دوربین‌هایی باشند که مکالمات و اطلاعات شخصی را ذخیره کنند. بر این اساس، پلیس فدرال امریکا به خانواده‌ها توصیه کرده که هنگام تهیه اسباب‌بازی‌ها، این تهدیدات ایمنی را در نظر بگیرند.

 

 

ارسال نظر