حصیرهای بلوچستان به تهران می‌رسد

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۴۹
حصیرهای بلوچستان به تهران می‌رسد

طرح کاروان «پیوند» با هدف حمایت از تولیدکنندگان حصیر با مضمون خرید محصولات باکیفیت حصیری از استان‌های محروم و فروش آنها در استان‌هایی مثل گیلان، مازندران و گلستان که در فصل تابستان گردشگر زیادی دارند، آغاز شده است. به دنبال این طرح، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور از خریدن تولیدات حصیر در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان به مبلغ حدود ۳۰ میلیون تومان خبر داد.

بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ادامه سفرش به سیستان و بلوچستان بعد از حضور در روستای کلپورگان برای ارزیابی و ثبت در شورای جهانی صنایع‌دستی بیان کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام «حصیربافی» طرح خریدن حصیر از مناطق محروم را شروع کرده‌ایم تا این محصولات در یک نقطه از ایران که در همه فصل‌های سال گردشگر دارند، به فروش برسند.

او ادامه داد: روز گذشته از تولیدکنندگان شهرستان‌های «ایرانشهر»، «سرباز» و «قصرقند» و دو روستای «فضل‌اللهی» و «کوه میتک» حصیر خریده شد. صبح امروز به روستای «تنگه سرحه» رسیدیم و محصولات حصیری این بخش‌ را خریدیم. اکنون تقریبا کار کاروان «پیوند» تمام شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی درباره وجه تمایز حصیر منطقه سیستان و بلوچستان با سایر نقاط کشور توضیح داد: هر نقطه به‌دلیل جغرافیای خاص خود حصیرهای متفاوتی دارد و این موضوع کیفیت و نوع محصولات را تغییر می‌دهد. در سیستان و بلوچستان حصیرها از برگ نخل، همچنین برگ نوعی درخت خرما به نام داز و ساقه گندم تولید می‌شود. به همین دلیل حصیر تولید شده در این منطقه به واسطه شرایط جغرافیایی‌اش مقاومت‌تر است و دوام بیشتری دارد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه طرح «پیوند» با همکاری شرکت حامیان و معاونت مناطق محروم روستایی اجرا شده است، اضافه کرد: این کاروان فردا به سمت استان تهران حرکت می‌کند و قرار است این محصولات در جشنواره‌ تابستانی که در استان‌های شمالی برگزار می‌شود، به فروش برسند.

 

ارسال نظر