دستگیری و فرار دیکتاتور فاشیست

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۷۰
دستگیری و فرار دیکتاتور فاشیست

امروز سالگرد دستگیری بنیتیو موسولینی، دیکتاتور فاشیست ایتالیاست که همراه با آدولف هیتلر دومین جنگ جهانی را به راه انداختند که در آن بیش از 60میلیون نفر کشته شدند.

در 25جولای 1943 پس از اشغال جزیره سیسیل به دست متفقین و ورود آنها به جنوب ایتالیا، شاه ایتالیا موسولینی را از قدرت عزل و به سرعت او را دستگیر کرد. اما به دستور هیتلر نیروی هوایی آلمان توانست موسولینی را فراری دهد و او را به آلمان بردند تا با هیتلر ملاقات کند. در روز ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۴۳ میلادی، جهان با حیرت از ماجرای نجات و فرار بنیتیو موسولینی از بازداشت خانگی در منطقه دست نیافتنی «لانه عقاب» در کوه گران ساسو توسط یک گروه کماندویی اس‌اس به فرماندهی سروان اوتو اسکورزنی آگاه شد.

هیتلر از او خواست تا به شمال ایتالیا که در اشغال نیروهای آلمانی بود، برگردد و ارتش از هم پاشیده ایتالیا را باسازی کند، با اینکه موسولینی از نتیجه جنگ در هراس بود اما پذیرفت. در ۲۶ آوریل ۱۹۴۵ هنگامی که بنیتیو موسولینی و دلدارش کلارا پتاچی به سوی مرز سوییس می‌گریختند به دست پارتیزان‌ها دستگیر شدند. پارتیزان‌ها موسولینی را شناختند گرچه موسولینی تلاش داشت تا با پالتو خلبانی آلمانی‌ها هویت خودش را پنهان کند. در ۲۸ آوریل موسولینی و پتاچی نزدیک دریاچه کومو از ماشین پیاده شدند و از آنها خواستند روبه‌روی دیوار بایستند، کلارا پتاچی دستانش را دور موسولینی گرفت و گفت: نه او را نکشید، پارتیزان‌ها نخست او را کشتند. موسولینی کتش را باز کرد و گفت: سینه مرا هدف بگیر. پارتیزان کمونیست والتر اودیسو گلوله‌یی به سینه‌اش زد اما هنگامی که دید نمرده گلوله دیگری شلیک کرد. جسد موسولینی و کلارا پتاچی در پیازا لورتو در میلان برای نمایش همگانی به قناره قصابی و وارونه، از سقف یک ایستگاه پمپ بنزین آویخته و به وسیله مردم شهر سنگباران شد.

 

ارسال نظر