تماشای سلبریتی‌ها به بهانه تئاتر

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۶۹
تماشای سلبریتی‌ها به بهانه تئاتر

گروه گوناگون|

 برای رفع نیازهای فرهنگی هر جامعه، لزوم برگزاری نمایش‌ها، کنسرت‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی-هنری ضروری است. هنر نیز برای ارائه‌اش نیاز به بستری مناسب دارد. این بستر به خودی خود فراهم نمی‌شود و تجهیزات و ملزومات آن نیاز به یک چرخه اقتصادی سالم را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. باید پذیرفت که در ارائه آثار هنری، هر دو بعد هنر و اقتصاد تاثیرگذار است. در این میان، افرادی رشد می‌کنند که گرچه دغدغه‌های فرهنگی را بهانه اصلی کار خود عنوان می‌کنند، اما نیت اصلی آنان تنها کسب سود و منفعت مالی با استفاده از شرایط موجود است. این افراد فعال فرهنگی و به عبارت صحیح‌تر دلال فرهنگی بوده که هیچ‌گونه سابقه و کارنامه‌یی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری ندارند. در این صورت، همواره نگرانی‌هایی به وجود می‌آید که با وجود چنین نگاه‌های اقتصادی آیا هویت هنر به چالش کشیده نمی‌شود؟

در سال‌های اخیر اخبار متعددی از فروش میلیونی بلیت‌ جشنواره‌های فجر، کنسرت‌ها و سایر رویدادهای هنر در بازار سیاه منتشر شده است. آخرین خبر که در چند روز گذشته بحث‌های بسیاری را در پی داشت، مربوط به فروش بلیت یک میلیونی برای تئاتر شهاب حسینی در بازار سیاه بود.

شهاب حسینی پس از پایان ماه رمضان، نمایشی را با بازی خودش و علی نصیریان در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه برد و استقبال زیاد مردم برای تماشای این نمایش باعث شد که از همان ابتدا بلیت‌های «اعتراف» برای چند هفته جلوتر پیش‌فروش شود. به این ترتیب بسیاری از کسانی که خواهان دیدن این نمایش‌اند (یا به نوعی دیدن شهاب حسینی و علی نصیریان روی صحنه)، برای خرید بلیت به دردسر افتادند.

در حالی که طبق اطلاعات سایت فروش اینترنتی این نمایش (ایران نمایش)، بلیت‌های «اعتراف» تا تاریخ هفتم شهریور ماه به‌طور کامل پیش فروش شده، در یکی‌ از سایت‌های مطرح خرید و فروش اینترنتی تعدادی از بلیت‌های نمایش با قیمتی گزاف به فروش گذاشته شده است.

البته با توجه به نبود بلیت، فروشندگان منصفی هم بوده‌اند که بلیت‌های خود را در تیرماه و نیز برای مرداد ماه با همان قیمت اصلی بلیت یا نهایتا با قیمت ۱۵۰هزار تومان برای فروش ثبت کرده‌اند، اما در این میان دو بلیت برای اواخر مردادماه در ردیف اول سالن اصلی تئاتر شهر و با این توضیح که «صندلی‌ها درست روبه‌روی جایگاه بازی علی نصیریان و شهاب حسینی است» به قیمت یک میلیون تومان برای هر بلیت به فروش گذاشته شده‌اند. در واقع محبوبیت هنرمندان و افراد سرشناس، دستاویزی برای دلالان هنری شده است. در این خصوص مدیر مجموعه تئاتر شهر با تاکید بر اینکه همه مسوولیم که این پدیده را بررسی کنیم، اعلام کرده که پیگیری‌های لازم برای شناسایی و باطل شدن بلیت صندلی‌هایی که با قیمت غیرمتعارف خرید و فروش شوند، انجام می‌شود.

پیمان شریعتی در گفت‌وگویی با ایسنا واگذاری و تبدیل بلیت در برنامه‌های هنری را عرف و رایج دانسته و گفته که این اتفاق به‌ویژه هنگامی که برخی خریداران به دلایل مختلف امکان حضور در برنامه را از دست می‌دهند و بلیت خود را دوباره در اختیار مجموعه فروش قرار می‌دهند، طبیعی است اما آنچه الان برای نمایش «اعتراف» شاهدش هستیم، اتفاق جدیدی است.

شریعتی در ادامه گفت: با وجود اتفاق رخ داده نکته قابل توجه این است که به هر حال استقبال اقشار مختلف مردم از تئاتر باعث خوشحالی است و طبیعتا وقتی دایره مخاطبان گسترده می‌شود، ممکن است افراد سودجو و فرصت‌طلبی هم باشند که بخواهند از این وضعیت استفاده کنند.

او همچنین گفت: در جشنواره‌های مختلف تئاتر مانند فجر، بارها با بازار سیاه مواجه شده بودیم که آن هم طبیعی بود چون یک گروه بین‌المللی به ایران می‌آمد و فقط دو روز در یک سالن با ظرفیت محدود اجرا داشت که باعث می‌شد علاقه‌مندان زیادی از تماشای کار آنها استقبال کنند اما تقریبا به یاد ندارم که در اجرای عمومی یک نمایش با این زمان اجرا چنین اتفاقی افتاده باشد و این از یک منظر می‌تواند خوب باشد و از یک منظر دیگر قابل بررسی است.

 

 

ارسال نظر