واگذاری ساز پدر عود ایران به موزه موسیقی

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۹۵
واگذاری ساز پدر عود ایران به موزه موسیقی

ساز زنده‌یاد منصور نریمان، نوازنده عود که از او به عنوان پدر ساز عود یاد می‌شود به موزه موسیقی ایران واگذار شد. به گزارش هنرآنلاین، ساز عود زنده‌یاد نریمان و تعدادی از وسایل شخصی او از طرف همسر و خانواده او در مراسمی که با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان برگزار شد به گنجینه استادان موزه موسیقی ایران واگذار شد.

اسکندر ابراهیمی‌زنجانی که بعدها نام هنری‌‌اش را به منصور نریمان تغییر داد در سال 1314 در مشهد به دنیا آمد. پدرش که خود سه تار، تار و نی می‌نواخت از همان دوران کودکی او را تحت آموزش خود گرفت و با ردیف‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی آشنایش کرد و نواختن سه تار را به او آموخت.

این نوازنده موسیقی ایرانی از 14سالگی همکاری خود را با رادیو مشهد به عنوان تک‌نواز موسیقی آغاز کرد و پس از تسلط کافی بر شیوه نوازندگی عود در بعضی برنامه‌ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت. در آن سال‌ها عود،‌ سازی بود که کمتر نوازنده‌یی سراغ آن می‌رفت و اگر قرار بود در ارکستری جا داشته باشد، نوازنده تاری نواختن آن را برعهده می‌گرفت. در مجموع عود، ساز فرعی نوازندگان تار محسوب می‌شد. منصور نریمان از نخستین نوازندگانی بود که تمرکز خود را روی این ساز قدیمی ایرانی گذاشت و آن را به ساز اصلی خود تبدیل کرد.

نریمان درباره اینکه چگونه نواختن عود را آموخت در خاطرات خود گفته است:«در عود استادی نداشتم فقط از موسیقی کشورهای همسایه که از رادیو پخش می‌شد، استفاده بردم و به محمد عبدالوهاب خواننده و نوازنده بزرگ مصری در رادیو قاهره نامه نوشتم و درباره کوک و بعضی مسائل این ساز از او سوالاتی پرسیده و مسائلی را مطرح کردم؛ پس از چندی عبدالوهاب در جواب نامه من نوشت که کوک عود همانی است که خود شما انجام داده‌اید و خلاصه کل نظریات مرا تایید کرد.»

سازهای بسیاری از اساتید موسیقی ایران ازجمله حاج‌قربان سلیمانی، همایون خرم، حسین سمندری، بزرگ لشکری، ابراهیم قنبری‌مهر و... در گنجینه موزه موسیقی ایران نگهداری می‌شود. در مراسم اهدای ساز زنده‌یاد نریمان، علی مرادخانی مدیرعامل موزه موسیقی، پژمان پشمچی‌زاده معاون شهردار تهران، عباس سجادی مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران و هنرمندانی چون هوشنگ کامکار، داریوش طلایی، نادر مشایخی و داوود گنجه‌ای حضور داشتند.

 

ارسال نظر