«غمنومه فریدون» ؛ گذری به ادبیات کوچه

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۹۲
«غمنومه فریدون» ؛ گذری به ادبیات کوچه

قصه‌ موزیکال «غمنومه فریدون» با حضور حسین علیزاده عصر شنبه در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد. در این نشست حسین علیزاده آهنگساز، صبا علیزاده طراح صدا، پیمان قدیمی نویسنده و کارگردان، حبیب رضایی مشاور هنری و صابر ابر بازیگر (نقش فریدون) حضور داشتند. این اثر، کتابی صوتی براساس داستانی به نویسندگی و کارگردانی پیمان قدیمی است که حاصل تحقیقات او در زمینه ادبیات کوچه است.

پیش از این قرار بود، اثر چند رسانه‌یی «غمنومه فریدون» در اردیبهشت و خردادماه سال آینده در فاز اجرایی خود به صورت یک نمایش در تالار وحدت روی صحنه رود اما به دلیل فرصت محدود و فشرده (از تعطیلات نوروزی تا انتخابات ریاست‌جمهوری) و نیز تداخل این اجراها با ایام انتخابات، اجرای صحنه‌یی «غمنومه فریدون» به زمان دیگری موکول شد.

داستان از جایی شروع شد که فریدون قدیمی خواست که به ادبیات محاوره بازگردد؛ کارهایی مانند تلاش‌های شاملو در کتاب‌های کوچه، پریا، قصه دخترای ننه دریا و حسین‌قلی مردی که لب نداشت. او با حرکت به سمت ادبیات کوچه «غمنومه فریدون» را نوشت و از حسین علیزاده خواست تا از میان موسیقی‌هایش، قطعاتی را برای این داستان که قرار بود اثر شنیداری شود، انتخاب کند.

حسین علیزاده در این نشست گفت: وقتی پیمان قدیمی از من خواست تا موسیقی برای داستان او انتخاب کنم، متن را خواندم و پیشنهاد دادم که خودم موسیقی‌اش را می‌سازم. «غمنومه فریدون» باعث شد که خانواده‌یی هنری تشکیل دهیم، بدون آنکه با هم ازدواج کرده باشیم. اشتراک‌های ما آن‌قدر زیاد شده است که الان هم وقتی یکدیگر را می‌بینیم دیالوگ‌های غمنومه فریدون را رد و بدل می‌کنیم. زیاد می‌شنویم که در ایران کار گروهی کردن سخت است ولی غمنومه فریدون نشان داد که می‌توان کار گروهی کرد و تا آخر با هم دوست بود. خیلی‌ها می‌گویند که از ابتدا برای چنین کاری باید قرارداد بست ولی ما براساس پیوند دل‌های‌مان با هم کار کردیم و براساس احساس و عاطفه. علیزاده با اشاره به «شهر قصه» اثر بیژن مفید گفت: وقتی اتفاق خوبی در تئاتر و موسیقی می‌افتد، چرا نباید ادامه پیدا کند. ما انقطاع تاریخی داریم که هر اثر هنری با همان هنرمند تمام می‌شود و این حیف است. در واقع آثاری مانند «شهر قصه» که روایتشان با زبان عامیانه است، فراموش شده‌اند ولی ما در غمنومه آن را به‌روز کردیم.

در ادامه این نشست علیزاده با گرامیداشت یاد و خاطره مرتضی احمدی گفت: زبان متداول در میان مردم زیبایی‌ها و ضرب‌المثل‌ها و متل‌های بسیاری دارد که احساس‌های بسیار زیبایی در این زبان جاری است. اگر کسی بخواهد به کسی ابراز احساسات کند حتما با زبان محاوره و راحت این کار را می‌کند، مگر در مواردی که فرد بخواهد از اثر هنری استفاده کند و برای مثال فکر می‌کند که باید با اثر هنری این کار را بکند و مثلا با بیتی از حافظ این کار را می‌کند.

در «غمنومه فریدون» علاوه بر حسین علیزاده، بازیگران و صداپیشگانى نظیر زنده‌یاد مرتضی احمدی، ژاله علو، صابر ابر، فرهاد اصلانى، امیر جعفرى، سیامک صفرى، حبیب رضایى، فاطمه معتمدآریا و آیدا شاملو ایفای نقش کرده‌اند.

صابر ابر که در این نشست حضور داشت، گفت: ویژگی این متن تاثیر خوبی است که بر من دارد. جای خالی کسانی که امروز اینجا نیستند را باید گرامی بداریم. نام مرتضی احمدی را یادآوری می‌کنم و می‌گویم که چه سهم بزرگی در این پروژه دارد. ژاله علو قرار بود، حضور داشته باشند اما متاسفانه شرایط خوبی ندارند که امروز کنار ما باشند. تمام بچه‌ها دور هم جمع شده‌اند تا اثری را با نظارت حسین علیزاده به وجود بیاورند که در آن شأن مخاطب حفظ شود.

 

 

ارسال نظر