بازنده‌های رقابت دیجیتال

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۹۰
بازنده‌های رقابت دیجیتال

هنگامی که گوشی‌های همراه هوشمند برای نخستین‌بار وارد بازار شدند، تاثیر آنها بر سایر فناوری‌های دیجیتال پیش‌بینی نشده بود. صفحه نمایش لمسی برای این گوشی‌ها، به‌زودی به یک استاندارد تبدیل شد و توانست محبوبیت بسیاری در میان کاربران دنیای دیجیتال به دست بیاورد. بسیاری از شرکت‌ها از رونق گوشی‌های همراه سود بردند اما در این میان، پس از رونق گرفتن بازار آنها، بسیاری از ابزار‌های دیجیتال، دچار رکود و درنهایت بازنده رقابت‌های بازار الکترونیک شدند. در مقابل افزایش تقاضای کاربران گوشی‌های هوشمند، تکنولوژی آنها روز‌به‌روز پیشرفته‌تر و به امکانات بهتری مجهز شد. این تجهیز گوشی‌های هوشمند به ابزاری مانند دوربین‌های عکسبرداری، فیلمبرداری، پخش موسیقی و... باعث شد که به سرعت دستگاه‌های دیجیتال قدیمی منسوخ شوند.

تازه‌ترین داده‌های انجمن فناوری‌های مصرفی، نشان می‌دهد که چگونه در بازارهای امریکا، با حضور گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال، پخش‌کننده‌های mp3، سیستم‌های راهیابی GPS و دوربین‌های فیلمبرداری و عکسبرداری، با کاهش فروش مواجه شدند.

طبق این گزارش در سال 2007، دوربین‌های خانگی سهم بزرگی در بازارهای دیجیتال به خود اختصاص داده‌ بودند و متوسط فروش این محصول در بازارهای امریکا در این سال، بیش از 6 میلیارد دلار گزارش شده بود. پس از مجهز شدن گوشی‌های هوشمند به دوربین‌های عکاسی، فروش دوربین‌های عکسبرداری خانگی با 66درصد کاهش فروش مواجه شد و به 2میلیارد دلار در امریکا رسید. هر چند که باوجود استفاده از دوربین‌های موبایل از سوی کاربران، دوربین‌های حرفه‌یی هنوز هم بازار خود را دارد اما کاربری ساده‌تر دوربین‌های تلفن همراه، باعث شد که استفاده از دوربین‌های خانگی تا میزان بسیاری منسوخ شود. همچنین به‌‌دلیل نوسان‌هایی که در بازار ارز پیش آمد، قیمت‌ تمام‌ شده دوربین‌ها افزایش یافت و برای کاربرانی که عکاسی حرفه‌یی نمی‌کردند، گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین، گزینه‌ مناسب‌تری به‌شمار می‌رفت.

دستگاه‌های پخش موسیقی و تصویر، از دیگر فناوری‌های دیجیتال بودند که تا پیش از ورود گوشی‌های هوشمند، سهم قابل‌توجهی در بازارهای دیجیتال داشتند. در سال 2006، فروش این ابزارها در بازارهای امریکا حدود 6 میلیارد دلار بود. هرچند بسیاری از کاربران هنوز ام‌پی‌تری و مولتی پلیرها را ابزاری مفید و کارآمد می‌دانند اما فروش سال 2016 این دستگاه‌ها نشان می‌دهد که ابزار پخش موسیقی و مدیا در گوشی‌های تلفن هوشمند توانسته جایگزین مناسبی برای کاربران باشد. در سال 2016، بازار فروش ابزارهای پخش فیلم و موسیقی قابل‌حمل کاهش 87 درصدی را تجربه کرد و فروش آنها در بازارهای دیجیتال امریکا به کمتر از یک‌میلیارد دلار رسید.

ابزارهای راهیابی GPS نیز از دیگر قابلیت‌هایی است که تقریبا تمام گوشی‌های تلفن هوشمند به آن مجهز شده‌اند. هرچند که این ابزار تا پیش از این دراختیار افراد محدودی قرار داشت اما پس از اینکه بازار دیجیتال تحت تسلط گوشی‌های هوشمند قرار گرفت، با کاهش فروش قابل‌توجهی روبه‌رو شد. در سال 2006، فروش ابزارهای راهیابی GPS در بازارهای امریکا حدود 2.5 میلیارد دلار بود که در سال 2017، با کاهش 80درصدی فروش، به کمتر از یک میلیارد دلار کاهش یافت.

در میان بازنده‌های رقابت بازار دیجیتال، دوربین‌های فیلمبرداری نیز کاهش فروش قابل‌توجهی را تجربه‌ کردند. هرچند که دوربین‌های فیلمبرداری در سال‌های گذشته نیز نسبت به سایر فناوری‌های دیجیتال طرفداران کمتری داشت اما میزان کاهش فروش این محصول نشان‌ می‌دهد که بزرگ‌ترین بازنده رقابت در بازارهای دیجیتال بود. دوربین‌های فیلمبرداری خانگی در 10 سال گذشته حدود 93درصد کاهش فروش را تجربه کردند. در سال 2007 این محصول در بازارهای امریکا حدود 2میلیارد دلار به فروش رسید که این مبلغ در سال 2016، حدود یک‌میلیون دلار برآورد شد.

گوشی‌های هوشمند هر سال محبوب‌تر شده و بیشتر ارتقا پیدا می‌کنند. در چند سال گذشته، موبایل‌ها به کامپیوترهای کوچکی تبدیل شده‌اند که قادر هستند کاربران را به اینترنت متصل کنند و هزاران نرم‌افزار و رسانه‌های مورد علاقه آنها را فراهم آورند. با این‌حال ابزارهای دیجیتال قدیمی به‌خصوص دوربین‌های عکاسی و پخش‌کننده‌های موسیقی و تصویر هنوز هم در میان کاربران حرفه‌یی طرفداران و بازار خود را حفظ کرده‌اند.

 

ارسال نظر