چین، زرنگ‌ترین شهروندان را دارد

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۱۷
چین، زرنگ‌ترین شهروندان را دارد

گروه گوناگون   به‌تازگی، دانشمندان دانشگاه استنفورد گزارشی را منتشر کرده‌اند که در آن به میزان فعالیت شهروندان در کشورهای مختلف پرداخته‌اند. در این گزارش مشخص شده که شهروندان در کدام کشورها بیشترین ساعات پیاده‌روی را دارند. در تحقیقات دانشگاه استنفورد، متوسط تعداد گام‌های برداشته شده برای هر فرد 4هزار و 961 گام در روز بوده که به‌ مراتب کمتر از مقدار توصیه شده است. تاکنون رابطه مستقیمی میان تعداد متوسط گام‌ها و میزان اضافه وزن پیدا نشده اما یافته‌ها نشان می‌دهد زمانی که متوسط گام‌ها برای افراد بیشتر بوده میزان چاقی کمتر می‌شود.

در این گزارش، فعال‌ترین شهروندان، چینی‌ها هستند که میزان پیاده‌روی روزانه آنها به‌طور متوسط، 6هزار و 189 گام است. هر چند که وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن، استاندارد پیاده‌روی را برای هر فرد 8هزار تا 10 هزار گام در روز اعلام کرده اما متوسط پیاده‌روی روزانه برای ژاپنی‌ها، روزانه حدود 6هزار گام اعلام شده است. با اینکه میزان پیاده‌‌روی شهروندان این کشور، کمتر از استاندارد تعریف شده در ژاپن است اما ژاپنی‌ها در میان فعال‌ترین شهروندان قرار دارند. ژاپن، یکی از کشورهایی است که از لحاظ سلامت جسمی از متوسط جهانی بالاتر است. به نظر می‌رسد علاوه بر عادات غذایی مناسب، فعالیت‌های بدنی ژاپنی‌ها نیز بر این آمار تاثیر قابل‌توجهی گذاشته است.

روس‌ها، به عنوان سومین شهروندان فعال در جهان شناخته می‌شوند. آنها به‌طور متوسط روزانه 5هزار و 969 گام برمی‌دارند. این میزان پیاده‌روی در کره‌جنوبی به 5 هزار و 755 گام می‌رسد و در بریتانیا نیز 5 هزار و 444 گام اعلام شده است. این درحالی است که انجمن ملی چاقی در بریتانیا، پیاده‌روی روزانه بین 7 هزار تا 10 هزار گام را ایده‌آل می‌داند.

آن‌طور که نتایج تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد، شهروندان آلمان، فرانسه و ترکیه به یک میزان فعالیت دارند. متوسط پیاده‌روی این شهروندان، حدود 5 هزار گام در روز گزارش شده که این میزان پیاده‌روی در استرالیا و امریکا حدود 4هزار و 800 گام اعلام شده است. در سال‌های اخیر گزارش‌های بسیاری از افزایش چشمگیر چاقی در میان امریکایی‌ها منتشر شده است. نتایج حاصل از مطالعات جدید سازمان همکاری و توسعه اقتصادی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بیش از ۳۸.۲درصد از افراد بالای ۱۵ سال در امریکا از چاقی مفرط رنج می‌برند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی به بیش از ۴۵درصد افزایش خواهد یافت. بسیاری از متخصصان، مهم‌ترین دلیل این چاقی را عادات بد غذایی و کم‌تحرکی شهروندان امریکایی می‌دانند.

شهروندان هند، برزیل و آفریقای‌جنوبی نیز با متوسط پیاده‌روی 4هزار گام در روز، به‌ترتیب در میان کم‌تحرک‌ترین افراد قرار گرفته‌اند. عربستان و اندونزی نیز ازجمله کشورهایی هستند که تمایل بسیاری به یکجانشینی دارند. شهروندان این کشورها، به‌طور متوسط کمتر از 4هزار گام در روز پیاده‌روی می‌کنند.

بی‌تحرکی جسمانی یا نداشتن فعالیت بدنی منظم، از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر جهانی به‌شمار می‌رود. به‌طور تقریبی 3.2میلیون مرگ‌ومیرها در هر سال به این علت گزارش شده است. سطح بی‌تحرکی جسمانی در بسیاری از کشورهای پردرآمد در حال افزایش است. علاوه بر سبک زندگی و حرکت به سمت مدرنیزه شدن، شرایط جغرافیایی هر کشوری نیز در پیاده‌روی و فعالیت بدنی شهروندان اثرگذار است. تفاوت‌هایی که در متوسط گام برداشتن میان کشورهای مختلف وجود دارد بیش از آنکه به عادات و ذهنیت مردم ربط داشته باشد، می‌تواند متاثر از شرایط آب‌و‌هوایی آن کشور باشد و حتی پیاده‌روهایی که در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد نیز بی‌تاثیر در میزان فعالیت آنها نیست.

 

ارسال نظر