یکسان‌سازی در سازه‌های ‌ بوم‌گردی

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۳۷
یکسان‌سازی در سازه‌های ‌ بوم‌گردی

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری از تفاهم با بنیاد مسکن برای مدل‌سازی بوم‌گردی در ۳۱ استان خبر داد. به گفته محمدعلی فیاضی تا پیش از این بیشتر بوم‌گردی‌ها، خانه‌هایی با معماری روستایی یا تاریخی بودند که برای مهمان‌نوازی از گردشران تغییر کاربری می‌دادند اما حالا بنیاد مسکن در تفاهمنامه‌یی با معاونت گردشگری متعهد شده با اعتبارات خود و براساس شرح خدماتی که مشترک و با مشورت فعالان و پیشکسوتان بوم‌گردی تدوین می‌شود در ۳۱ استان کشور و در روستاهایی که برای طرح اشتغال ضربتی در نظر گرفته شده‌اند، مدل‌هایی را پیاده‌سازی کند تا الگوی سایر بوم‌گردی‌ها شود.

دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور در ادامه گفت: این طرح در ۵ اقلیم مختلف کشور اجرا می‌شود تا اقامتگاه‌ها متناسب با شرایط و امکانات آن مناطق ایجاد شود و از یکسان‌سازی در سازه‌ بوم‌گردی‌ها که اکنون اتفاق افتاده، جلوگیری شود. به گفته‌ او کارگروهی برای تدوین شرح خدمات ساخت وساز بوم‌گردی‌ها تشکیل شده که بنیاد مسکن بر آن اساس پیش خواهد رفت و دفتر آنها نیز روی آن نظارت خواهد داشت تا این خانه‌ها اصولی، متناسب با اقلیم آن منطقه و مطابق با استاندارد بوم‌گردی‌ها ساخته شود.

فیاضی گفت: ۳۸هزار روستا در کشور ثبت شده که اگر از این الگو پیروی شود نه تنها سازه‌ بوم‌گردی‌ها ساماندهی و مدیریت خواهد شد بلکه اشتغال‌زایی و مهاجرت معکوس به مناطق روستایی نیز اتفاق می‌افتد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام خبر داد: مرمت پل تاریخی گاومیشان برای حفاظت از این اثر شاخص ساسانی با آواربرداری روی دیوارها و بخش‌های مختلف بدنه و پایه‌های پل آغاز شد.

 

ارسال نظر