قدیمی‌ترین جشنواره آفریقای‌جنوبی‌ میزبان ایرانی‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۲۱
قدیمی‌ترین جشنواره  آفریقای‌جنوبی‌ میزبان ایرانی‌ها

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم «دوربان» در کشور آفریقای‌جنوبی میزبان نمایش سه فیلم بلند، دو مستند و یک فیلم کوتاه ایرانی خواهد بود.  به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی «یک روز طولانی» ساخته بابک بهرام‌بیگی در ادامه حضور جهانی خود به جشنواره‌ «دوربان» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم آفریقای‌جنوبی راه یافته است.

پخش بین‌المللی «یک روز طولانی» بر عهده علیرضا شاهرخی است و فیلم پیش از این در جشنواره‌هایی همچون پونا هند، سوفیای بلغارستان، زوریخ و... حضور داشته است.  فیلم «آبجی» ساخته مرجان اشرفی‌زاده نیز دیگر فیلم ایرانی است که در بخش فیلم‌های بلند جشنواره دوربان به نمایش گذاشته خواهد شد. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون گلاب آدینه، پانته‌آ پناهی‌ها، حمید آذرنگ، معصومه قاسمی‌پور، شیرین یزدان‌بخش، بابک حمیدیان و... بازی کرده‌اند.  سومین فیلم ایرانی حاضر در جشنواره دوربان «ناکوک» به کارگردانی امیر پورکیان است. این فیلم داستان نوجوانی به نام آرش است که به تازگی از بند مواد مخدر رها شده است و با مادرش زندگی می‌کند، او در کافه‌یی با دوستش که از برادر به او نزدیک‌تر است، مشغول کار است.  «آوانتاژ» ساخته محمد کارت و «پاپلی» به کارگردانی مهدی زمان‌پور‌کیاسری نیز دو اثر ایرانی هستند که در بخش مستند این رویداد سینمایی نمایش خواهند داشت.

مستند «آوانتاژ» که درباره کارتن‌خواب‌هاست، تاکنون تندیس‌های بهترین کارگردانی فیلم‌های بلند، بهترین موسیقی و بهترین صدا و نامزدی بهترین تدوین دهمین جشنواره سینماحقیقت، نامزدی بهترین فیلم هنروتجربه، نامزدی سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده است.  مستند «پاپلی» نیز برگرفته از زندگی روستایی و درباره شخصیتی است که بر اثر یک سانحه دچار آسیب‌دیدگی و قطع نخاع شده و پس از آن زندگی این فرد به همراه همسر و دختر کوچکش سپری می‌شود و هر یک از بازیگران فیلم در جایگاه خود فراز و نشیب‌های به‌خصوصی را تجربه می‌کنند.  فیلم کوتاه «روتوش» ساخته کاوه مظاهری نیز در بخش فیلم‌های کوتاه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم «دوربان» در کشور آفریقای‌جنوبی انتخاب شده است.  سی‌وهشتمین جشنواره فیلم دوربان از تاریخ ۱۳تا ۲۳ جولای (۲۲ تیر تا اول مرداد) در شهر دوربان آفریقای‌جنوبی برگزار خواهد شد و در کنار نمایش فیلم‌ها با برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی، سمینارهایی درباره صنعت سینما، بحث و تبادل‌نظر پیرامون فیلم و سینما همراه خواهد بود.

 

ارسال نظر