مترو اصفهان در یونسکو

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۰۲۶۰۹
مترو اصفهان در یونسکو

«گزارش وضعیت حفاظتی بخش‌های مختلف دنیا از جمله آسیاپاسیفیک، در چهل‌ویکمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی شد که از آن جمله گزارش‌های میدان نقش جهان و محوطه جهانی شوش نیز مورد بررسی قرار گرفتند.»

به گزارش ایسنا، «محمدحسن طالبیان» که برای بررسی پرونده شهر تاریخی یزد در این اجلاس شرکت کرده، توضیح داد: قبلا گزارشی درباره وضعیت عرصه و حریم اقدامات مرمتی گذشته و آینده این دو محوطه جهانی به یونسکو فرستاده شده بود که بررسی شده و برخی پذیرفته شدند و برای برخی موضوعات مختلف نیز پیشنهادات ویژه‌یی از سوی یونسکو مطرح شد.

او در توضیح نتیجه گزارش میدان نقش جهان بیان کرد: با توجه به اینکه دولت ایران برای عبور نکردن خط ۲ مترو از زیر میدان نقش جهان کمک قابل توجهی کرده، جای خوشحالی داشت؛ اما اینکه چطور آن پایش می‌شود و ما کنترل کنیم تا این موضوع آثار منفی روی مجموعه‌ جهانی نقش جهان نگذارد، پیشنهاداتی ارائه شد. معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: پیشنهاد شد تا یک گروه چند رشته‌یی درباره این موضوع یک گزارش بسیار دقیق را در فواصل منظم برای میدان نقش جهان ارائه کند و تا پیش از اول فوریه ۲۰۱۸ این گزارش باید برای یونسکو برود. او اضافه کرد: در این زمینه همچنین در ارتباط با تهدیدات درباره اصفهان، چالش‌ها بررسی شدند و قرار شد ایران به دقت گزارش تفصیلی ارائه کند. همچنین براساس مجموع پیشنهادات و گزارش‌های ایران، پیشنهادات مرکز میراث جهانی مورد موافقت انحصار کمیته میراث جهانی نیز قرار گرفت تا اجرایی شوند.

 

ارسال نظر