افزایش نرخ باروری در زنان میانسال امریکایی

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۸۳
افزایش نرخ باروری در زنان میانسال امریکایی

گروه گوناگون|

 در سال‌های اخیر، خبرهای بسیاری از کاهش نرخ باروری در جهان به گوش می‌رسد. براساس روند جمعیتی طی 5 سال گذشته، در حال حاضر نرخ زاد و ولد زیر سطح جایگزینی و کمتر از 1.6 تولد برای هر زن گزارش شده است. طبق بسیاری از تحقیقات به دست آمده، زنان مقاومت بسیاری در مقابل افزایش نرخ باروری دارند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا اواسط قرن حاضر، جمعیت  48 کشور جهان کاهش یافته و ساختارهای جمعیتی آنها پیرتر شود.

علاوه بر کاهش نرخ باروری جهان، آمار بسیاری از کاهش باروری در میان نوجوانان و جوانان در امریکا خبر می‌دهد. طبق داده‌های منتشر شده از مرکز ملی آمار بهداشتی، میزان زاد و ولد در میان زنان امریکایی 15 تا 19 سال، به پایین‌ترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده است. در سال 1996، نرخ باروری در میان هر هزار مادر در این گروه سنی حدود 53.5 زاد و ولد بود. در این سال، باروری زنان 40 تا 44 سال، نزدیک به 6.8 زاد و ولد در هر هزار مادر برآورد شده بود. در سال‌های بعد، نرخ باروری در میان زنان نوجوان 15 تا 19 ساله، روندی نزولی را

در پیش گرفت. در مقابل، نرخ باروری زنان 40 تا 44ساله نیز رشد قابل‌توجهی را ثبت نکرد.

آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها آمده، اسناد بسیاری متعلق به سازمان ملل وجود دارد که ثابت می‌کند در سال‌های گذشته، کشورهای غربی، به‌خصوص امریکا، طرح‌هایی برای کاهش جمعیت تدوین کرده‌اند. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، غربی‌ها تمایل بسیاری به جمعیت‌زدایی دارند. علاوه بر این تحلیل‌ها که به دولت امریکا و کشورهای غربی مربوط می‌شود، تغییرات فرهنگی نیز عامل بسیار موثری در کاهش نرخ باروری در میان زنان نوجوان امریکایی است. طبق نظر بسیاری از کارشناسان، افزایش زنان جوانی که مانند مردان به‌دنبال توسعه شغلی هستند، باعث شده که به جای انتخاب زندگی خانوادگی و فرزندآوری، به رشد اقتصادی و بالا بردن مهارت‌های اجتماعی خود بپردازند. همچنین گفته شده بسیاری از آنها به سبک زندگی شهری، تحصیلات بالاتر، وضعیت اقتصادی بهتر و آزادی نامحدود خو گرفته‌اند.  همان‌طور که اشاره شد، از سال 1996 نرخ باروری زنان نوجوان روندی نزولی را در پیش گرفت. این کاهش در سال 2000 تا 2005، شتاب بیشتری یافت. در این سال‌ها، نرخ تولد در میان زنان 15 تا 19 ساله، به 40 تولد در میان هر هزار زن کاهش یافت. در این سال‌ها، نرخ باروری در میان زنان 40 تا 44 سال، به زحمت به 10 تولد در هزار زن می‌رسید.

در طول سال‌های 2005 تا 2009، نرخ تولد در میان زنان نوجوان، به کمی بیش از 40 تولد در هر هزار زن افزایش یافت. نکته قابل‌توجه در این سال‌ها، شکست حباب در بازار مسکن امریکا و به تبع آن، ایجاد مجموعه‌یی از مشکلات اقتصادی بود که بحران مالی جهانی را در پی داشت. هرچند که به نظر می‌رسد این عوامل امریکایی‌ها را برای بچه ‌داشتن با نگرانی‌هایی مواجه کند، اما افزایش نرخ باروری بین سال‌های 2005 تا 2009 این موضوع را تایید نمی‌کند. از این سال به بعد، نرخ باروری در میان زنان نوجوان، باز هم روند نزولی خود را در پیش گرفت. به نظر می‌رسد بعد از بحران مالی ایجاد شده، بسیاری از زوج‌های جوان امریکایی به این نکته رسیده‌اند که تنها با یک منبع درآمد نمی‌توانند از عهده مخارج زندگی خود برآیند. از طرفی مواجه شدن با مسائلی مانند کاهش منابع ‌طبیعی و خطرات احتمالی که زمین را در سال‌های آینده با تهدید روبه‌رو می‌کند، بسیاری از زنان و مردان را نگران بحران‌های احتمالی افزایش جمعیت زمین کرد. طی این سال‌ها، نرخ باروری در زنان

40 تا 44سال افزایش داشته است. در سال 1996، نرخ تولد در میان هر هزار زن 40 تا 44 ساله، 6.8 تولد بود. این نرخ تا سال 2016، به 11.4 تولد در هر ‌هزار زن رسید که نسبت به سال 1996، حدود 4درصد افزایش داشته است. هر چند که این افزایش، رقم قابل‌توجهی نیست اما می‌تواند نشان‌دهنده بالا رفتن متوسط سن ازدواج در جهان، به‌خصوص در امریکا باشد. یک مطالعه آماری نشان داده که تقریبا در تمام کشورهای دنیا، میانگین سن ازدواج نسبت به دهه‌های قبل افزایش یافته و بیشتر زنان و مردان در سنین بالا تن به ازدواج می‌دهند. علاوه بر افزایش نرخ باروری در میان زنان 40 تا 44 سال، کاهش میزان تولد در میان زنان نوجوان نیز می‌تواند تاییدی بر این مطالعات باشد. آمار تولد در سال 2016، به 20.3 نفر در میان هر هزار مادر 16 تا 19 ساله امریکایی گزارش شده است.

 

ارسال نظر