آلمان؛ خانه اول پناهجویان

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۳۵
آلمان؛ خانه اول پناهجویان

گروه گوناگون|

براساس آخرین گزارش‌ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که به‌تازگی منتشر شده، در میان کشورهای عضو (OECD)، آلمان بیشترین درخواست پناهندگی در سال گذشته را داشته است. باتوجه به حمایت‌های دولت آلمان از پناهندگی، جای تعجب نیست که این کشور بهترین میزبان برای مهاجران باشد. طبق اخبار به دست آمده، در روزهای گذشته، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، از تصمیم کمیسیون اروپایی برای اعمال تحریم علیه کشورهایی که قوانین تقسیم پناهندگان را نقض کرده‌اند، حمایت کرده است.

چندین دهه است که آلمان، به مقصدی برای مهاجران تبدیل شده و در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از جمعیت آلمان را مهاجران و فرزندان آنها تشکیل می‌دهند. باتوجه به بحران‌های اخیر در خاورمیانه، بیشترین جمعیت پناهجویان به آلمان را مردم سوریه، افغانستان و عراق تشکیل می‌دهند. براساس آمار به دست آمده، در سال 2016، نزدیک به 722 هزار و 360 درخواست پناهندگی جدید به آلمان ثبت شده است. علاوه بر حمایت دولت آلمان از پناهندگی، بسیاری از گزارش‌ها خبر از استقبال شهروندان آلمانی از پناهجویان می‌دهند. طبق اخبار رسیده، بسیاری از آلمانی‌ها همزمان با ورود پناهندگان افغان، عراقی و سوری با ایجاد مراکز تدارکاتی، اقدام به اهدای مواد غذایی و دارویی به آنها کرده‌اند. تعداد درخواست‌های پناهندگی به آلمان، این کشور را در میان اعضای (OECD) با اختلاف بسیاری در رتبه اول میزبانی از پناهجویان قرار داده است.

براساس آمار منتشر شده از پناهندگی در سال 2016، امریکا دومین مقصد پناهجویان بوده است. در این سال، نزدیک به 262 هزار درخواست پناهندگی جدید به این کشور، ثبت شده است. این گزارش در حالی منتشر شده که در اوایل سال 2017، مشاور کاخ سفید از امضای نسخه جدید و بازبینی شده طرح محدودیت مهاجرتی به امریکا توسط رییس‌جمهوری این کشور خبر داد. طبق این فرمان، محدودیت‌هایی برای ورود شهروندان 6 کشور به امریکا اعمال و ورود پناهندگان سوری تا اطلاع ثانوی محدود شد. هرچند که تایید این تصمیم با مخالفت‌های بسیاری همراه بوده و هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده، اما ممکن است ورود پناهجویان به امریکا در سال‌های آینده با چالش‌های بسیاری روبه‌رو باشد.

در میان کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ایتالیا سومین کشوری است که بیشترین جمعیت پناهجویان را دارد. طبق آمار به دست آمده، در سال 2016، ایتالیا نزدیک به 122 هزار و

 120 درخواست پناهندگی جدید داشته است. همچنین اخبار منتشر شده از افزایش ورود مهاجران به ایتالیا در سال 2017 خبر داده‌اند. طبق گزارش وزارت کشور ایتالیا، از آغاز امسال، 50 هزار و

 41 مهاجر به سواحل ایتالیا وارد شده‌اند که این رقم، افزایشی 45 درصدی را در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. درخواست‌های پناهندگی به ایتالیا در حالی ثبت شده که شمار ایتالیایی‌هایی که به امید بهبود شرایط زندگی کشور خود را ترک می‌کنند، نیز رو به افزایش است.

فرانسه و ترکیه از دیگر کشورهایی هستند که با ثبت حدود 78 هزار درخواست پناهندگی جدید در سال 2016، رتبه چهارم و پنجم را در میان کشورهای عضو (OECD) به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه‌های گذشته، گزارش‌های بسیاری از افزایش ورود مهاجران به یونان منتشر شده است. بیشتر این جمعیت مهاجرانی هستند که از ترکیه با قایق‌ به جزایر یونان واقع در شرق دریای اژه می‌آیند. علاوه بر این مهاجران که به‌صورت‌ غیرقانونی به خاک یونان وارد می‌شوند، در سال گذشته میلادی نزدیک به 50هزار درخواست پناهندگی جدید به این کشور ثبت شده است.

اتریش و بریتانیا نیز با ثبت حدود 40 هزار درخواست پناهندگی جدید، رتبه‌های هفتم و هشتم را در میزبانی از پناهجویان به خود اختصاص داده‌اند. هرچند که باوجود خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مهاجران در این کشور با آینده مبهمی روبه‌رو هستند.

طبق آخرین آمار منتشر شده، در سال 2016، نزدیک به 28 هزار درخواست پناهندگی جدید به مجارستان ثبت شده که این تعداد در استرالیا 27 هزار و 630، در سوییس حدود 26 هزار و در کانادا نزدیک به 24هزار درخواست گزارش شده است.

در میان کشورهای عضو (OECD)، سوئد، هلند و اسپانیا کمترین درخواست‌های پناهندگی را در سال 2016 ثبت کرده‌اند. از آنجا که کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر با بزرگ‌ترین بحران مهاجرت مواجه شده‌اند، طرح‌های مختلفی برای کنترل این اوضاع ارائه شده؛ طرح‌هایی که تاکنون چندان چاره‌ساز نبوده‌اند. در این میان، بحران‌های مختلف در کشورهای خاورمیانه نیز زمینه‌سازی برای افزایش آمار پناهجویان به کشورهای اروپایی شده است. کمیسیون اروپا در جدیدترین گزارش، وضعیت کنونی را وخیم‌ترین بحران مهاجرت به اروپا از جنگ دوم جهانی تاکنون دانسته است.

 

 

ارسال نظر