مخالفت با معماران برگزیت

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۶۳
مخالفت با معماران برگزیت

گروه گوناگون|

بسیاری از نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد، محبوبیت برخی از فعالان کلیدی برگزیت کاهش یافته است. طبق گزارش‌های به دست آمده یک‌سال پس از همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بسیاری از افرادی که برای تصویب برگزیت تلاش کرده بودند، متوجه کاهش محبوبیت خود در میان مردم شده‌اند. یک موسسه بریتانیایی که سالانه گزارش میزان رضایتمندی شهروندان از سیاستمداران را می‌کند در آخرین گزارش خود اعلام کرده که در طول 12ماه گذشته، محبوبیت بوریس جانسون، مایکل گوو و نایجل فرانژ به ‌شدت سقوط کرده است.

آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد 45درصد مردم بریتانیا از خروج این کشور از اتحادیه اروپا ابراز پشیمانی کرده‌اند. بیشتر آنها بر این باور هستند که همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا یک اقدام اشتباه بود که در نهایت می‌تواند منجر به ایجاد شکاف و دودستگی در بریتانیا شود. بسیاری از شهروندان نیز معتقد هستند که اقتصاد بریتانیا پس از برگزیت با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد شد. علاوه بر این بسیاری از بریتانیایی‌ها نیز نگران کاهش اعتبار و نفوذ کشورش پس از خروج از اتحادیه اروپا هستند. علاوه بر شهروندان بریتانیایی بسیاری از فعالان برگزیت نیز پس از رای‌گیری و مواجه شدن با بحران‌های احتمالی که ممکن است با خروج بریتانیا از اروپا ایجاد شود، شروع به عقب‌نشینی کردند. در این میان همانطور که اشاره شد، افرادی که همچنان بر مواضع خود در مورد برگزیت تاکید می‌کنند، محبوبیت خود را در میان مردم از دست داده‌اند. در آخرین نظرسنجی به دست آمده از ژوئن 2016 تا ژوئن 2017 شمار افرادی که با بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا مخالف بودند از 40درصد به 53 درصد افزایش داشته است. پس از انتخاب مجدد ترزا می 5 وزیر از بوریس جانسون خواستند تا برای جایگزینی نخست‌وزیر بریتانیا اقدام کند و در نهایت، او حمایت خود را از ترزا می ‌اعلام کرد. از آنجا که پیش از این بسیاری از نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت ترزا می ‌خبر داده بودند، حمایت جانسون از نخست‌وزیری ترزا می‌ نیز می‌تواند یکی از دلایل کاهش محبوبیت او در میان مردم باشد.

نایجل فرانژ از دیگر موافقان برگزیت است که در طول 12ماه گذشته با کاهش محبوبیت بسیاری در بین مردم روبه‌رو شده است. در ژوئن سال 2016 نزدیک به 49درصد از شهروندان بریتانیا با رییس حزب موافق برگزیت مخالف بودند که این مخالفت در ژوئن 2017 به 78درصد رسید. نایجل فرانژ از جدی‌ترین موافقان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. به نظر می‌رسد، سفر سال گذشته او به آمریکا و سخنانش تاثیر قابل توجهی بر کاهش محبوبیت او داشت. او پیش از این اوباما را به‌ دلیل انتقاد از برگزیت محکوم کرده و به بیان شباهت‌هایی میان هواداران ترامپ و موافقان برگزیت پرداخته بود.

وزیر دادگستری بریتانیا از دیگر حامیان تاثیرگذار برگزیت است. مایکل گوو که همزمان با استعفای برخی از وزرای دولت بریتانیا از طرف ترزا می‌ از سمت خود برکنار شد از اعضای حزب محافظه‌کار در کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. او و دیگر اعضای حزب محافظه‌کار در حمایت از شهروندان اروپایی طی گزارشی از ترزا می خواسته بودند، ضمانتی برای شهروندان اتحادیه اروپا پس از برگزیت بدهد. آنها از نخست‌وزیر بریتانیا خواسته بودند که برای اطمینان از آینده اروپایی‌هایی که در بریتانیا مشغول کار هستند و مالیات پرداخت می‌کنند، ضمانت بدهد. به نظر می‌رسد حمایت گوو از برگزیت و حقوق شهروندان اروپایی بر کاهش محبوبیت او تاثیرگذار بوده است. طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته در ژوئن سال 2016 نزدیک به 65 درصد از بریتانیایی‌ها با مایکل گوو مخالفت داشتند که در ژوئن 2017 این آمار به 83 درصد افزایش یافت.

با وجود گزارش‌های بسیاری که از کاهش محبوبیت فعالان برگزیت به دست آمده به نظر نمی‌رسد که مخالفت شهروندان بریتانیایی بر زندگی سیاسی این افراد تاثیرگذار باشد. چراکه جانسون همچنان در سمت خود به عنوان وزیر خارجه بریتانیا مشغول فعالیت است. گوو نیز که در سال 2016 از وزارت دادگستری برکنار شد از ژوئن 2017 به عنوان وزیر محیط زیست و امور شهری منصوب شده است. بیش از سایر تاثیرهای احتمالی برگزیت بر بریتانیا، ایجاد بحران‌های اقتصادی نگرانی‌های بسیاری را برای رای‌دهندگان به خروج این کشور از اتحادیه اروپا به وجود آورده است. پیش‌بینی می‌شود این نگرانی و بی‌اعتمادی به برگزیت در سال‌های آینده افزایش بیشتری داشته باشد.

 

ارسال نظر