پیشنهاد ایران برای حفاظت از موزه‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۸۴
پیشنهاد ایران برای حفاظت از موزه‌ها

رییس ایکوم ایران خبر داد: برگزاری نشست آسپک (کمیته همکاری‌های بین‌المللی موزه‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه) 2017 به میزبانی ایران در جلسه فوق‌العاده «بردآسپک» در محل ساختمان یونسکو به تصویب رسید. به گزارش ایسنا، سیداحمد محیط طباطبایی، با بیان اینکه پیشنهاد میزبانی ایران برای اجلاس سالانه آسپک در حاشیه اجلاس عمومی ایکوم در پاریس و در جلسه‌یی که کمیته ایران با «سوای آکسوی» رییس کمیته بین‌المللی موزه‌ها داشت، مطرح و به تصویب رسید؛ اظهار کرد: اعضای کمیته‌های ملی موزه‌ها در کشورهای آسیا و اقیانوسیه برای برگزاری نشست آسپک 2017 در آبان سال جاری با پشتیبانی منطقه آزاد چابهار و اداره کل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان به ایران سفر می‌کنند.

او یکی از محورهای مورد بحث در نشست آسپک 2017 را به پیشنهاد کمیته ملی ایران در مجمع عمومی میلان در سال ۲۰۱۶ مربوط دانست و توضیح داد: این پیشنهاد مبتنی بر تشکیل نیروی ویژه برای حفاظت از موزه‌ها و آثار تاریخی در مواقع جنگ و بحران‌های داخلی و بین‌المللی و حوادث طبیعی است که در مجمع عمومی سال گذشته تصویب و مقرر شد تا در نشست آسپک در چابهار مقدمات اجرایی شدن آن مورد بحث قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اهمیت این پیشنهاد برای آسپک به این دلیل است که بخش قابل توجهی از کشورهای عضو در جنوب غرب آسیا دچار بحران‌هایی از این دست هستند و در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که تروریسم و جنگ‌های داخلی چگونه کمر به نابودی میراث تاریخی کشورها بسته‌اند. او درباره اهمیت برگزاری این اجلاس در ایران گفت: میزبانی این اجلاس باعث بالا رفتن اعتبار بین‌المللی موزه‌ها و موزه‌داران ایرانی می‌شود و سطح مناسبات بین‌المللی فرهنگی ایران را ارتقا می‌بخشد. محیط طباطبایی که عضو هیات اجرایی آسپک است، اعتقاد دارد: برگزاری این نشست در ایران علاوه بر ایجاد امکان ملاقات و تبادل نظر و بستر مناسب برای تبادلات فرهنگی در معرفی ایران به عنوان قطب موزه‌داری در منطقه آسیا و اقیانوسیه موثر خواهد بود.

 

ارسال نظر