صداهای نگران‌کننده در نخستین گورستان شهرری

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۰۱
صداهای نگران‌کننده در نخستین گورستان شهرری

صدای گوشخراش وسایل عمرانی مانند مته برقی یا ژنراتور برق که برای حفاری دل زمین استفاده می‌شوند، از پشت درهای آهنی در ضلع شمالی قبرستان «ابن‌بابویه» که نام «پروژه خط ۶ مترو تهران» روی آن حک شده، به گوش می‌رسد. صدایی خلاف تصمیم تاریخی که مترو تهران در آبان سال گذشته گرفته بود.

به گزارش ایسنا، حدود ۹ ماه پیش سیداحمد محیط طباطبایی عضو شورای فنی اداره‌ کل میراث فنی استان تهران و رییس ایکوم ایران خبر داد، «ایستگاه مترو خط ۶ در فضای میانی «برج طغرل» و «قبرستان ابن‌بابویه» در حال تجهیز شدن است.» اقدامی که مترو را از چند متری چند بنای تاریخی و شاخص شهرری عبور می‌داد و بدون هیچ استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قرار بود مسیر انتخابی اولیه از سوی مترو، پس از ایستگاه دولت‌آباد، از ایستگاه‌هایی در کارخانه سیمان ری، برج طغرل، حرم حضرت شاه عبدالعظیم(ع) و در ادامه از ضلع شرقی حرم عبور کند. اما خوشبختانه پس از گذشت حدود دو ماه از انتشار نخستین خبرها در این زمینه و برگزاری جلساتی با حضور اعضای مترو شهری و میراث فرهنگی، خبر رسید که قطار شهری تصمیم به تغییر مسیر خط ۶ مترو تهران کرده و در تصمیمی تاریخی، به نفع بناهای تاریخی شهرری پا پس کشیده تا خط ۶ خود را از فاصله حدود ۱۲۰ متری برج طغرل، چشمه علی و قبرستان ابن‌بابویه به حدود ۴۰۰ متر آن طرف‌تر منتقل کند. محیط طباطبایی آبان سال گذشته، پس از برگزاری چندین جلسه از سوی مترو تهران و شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به ایسنا اعلام کرد: به دنبال اعتراض‌ها و مطالعه‌های دوباره‌ اداره کل میراث ‌فرهنگی استان تهران درباره مسیر خط ۶ مترو تهران، یعنی حدفاصل بین دولت‌آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، این خط بار دیگر توسط مشاور مورد بررسی قرار گرفت و مسیری دیگر برای این خط انتخاب شد.

این در حالی است که از روز جمعه بار دیگر با شنیده شدن صدای حرکت مته برقی و برخی دستگاه‌های حفر‌کننده در کارگاه سابق مترو در ضلع شمالی قبرستان ابن‌بابویه، نگرانی‌هایی برای احتمال آغاز دوباره‌ کار در این مسیر به وجود آمده است.

 

ارسال نظر