تلاش بازار برای یافتن مسیر جدید

۱۴۰۱/۱۰/۱۸ - ۱۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۲۸۱
تلاش بازار برای یافتن مسیر جدید

بهمن فلاح| رشد بورس در دو ماه گذشته به واسطه رشد قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش انتظارات تورمی بود که بازارها را با خود همراه کرد و بورس تهران نیز از این موضوع منتفع شد اما در هفته گذشته به دلیل تغییر ریاست بانک مرکزی و در پیش گرفتن سیاست‌های جدید ارزی، این روند صعودی متوقف شد.

سیاست‌ ثبات دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان تنها به دلیل کنترل بازار ارز در کوتاه‌مدت است و دولت به علت دارا نبودن ذخایر ارزی کافی همچون دوره دلار ۴۲۰۰ تومانی، نمی‌تواند این مسیر را بیش از چند ماه ادامه دهد و به زودی شاهد برداشته شدن آن خواهیم بود.

اختلاف بین دلار فردوسی و نیما نیز نمی‌تواند تاثیری بر مسیر حرکتی سهام داشته باشد چراکه ‌اکنون ارزش جایگزینی به متغیر مهمی تبدیل شده که در کنار قیمت‌های ارزان سهام، محرک بسیار قدرتمندی خواهد بود.

سرمایه‌گذاران همواره P بر E بازار سرمایه را با P بر E بازار پول می‌سنجند. P بر E در بازار پول در حال حاضر حدود 4 است. در این شرایط قاعدتا انتظار اهالی بازار سرمایه این است که P بر E فوروارد بازار تا محدوده 5 الی 6 رشد کند چرا که بورس تهران بازاری دارایی‌محور است و انتظارات تورمی در این بین نقش مهمی ایفا می‌کند. بر طبق این عامل بازار سهام ارزنده تلقی می‌شود حتی در مقایسه با بازار پول و بدهی که در حال حاضر P برE  ارایه می‌دهد. نکته دیگر اثری است که رشد نرخ ارز در صنایع صادراتی ما خواهد گذاشت. با نرخ ارزی که در حال حاضر در این بازار در حال معامله است، چشم‌انداز نرخ ارز برای سال آینده نرخ تسعیر میانگین بالای 30 هزار تومان را برای این شرکت‌ها فراهم می‌کند.

درست است که روند بازار عوض شده است اما هنوز شاهد برگشت اعتماد عمومی به این بازار نیستیم. اگر رشد آغاز شده در بازار پایدار و به دور از رفتار هیجانی چه در سمت حقوقی‌ها و چه در سمت حقیقی‌ها باشد، قابلیت برگرداندن اعتماد و اعتبار عمومی به بورس وجود دارد. اما در سوی دیگر اگر قرار باشد که این رشد مقطعی باشد و صرفا به قصد نشان دادن به از بین نرفتن اعتماد در فضای سرمایه‌گذاری ایران به فضای بین‌الملل توسط دولت باشد نمی‌توانیم شاهد بازگشت اعتماد و اعتبار عمومی به بازار سرمایه باشیم.

امیدواریم که نگاه تقویت بازار سرمایه که نگاه درستی نیز هست ادامه‌دار باشد و شاهد افزایش ارزش معاملات و افزایش ورود پول حقیقی به بورس مانند زمانی که اعتماد به بازار سرمایه وجود داشت باشیم؛ جایی که میانگین ورود پول روزانه ده هزار میلیارد تومان بود.

 

ارسال نظر