بورس در انتظار اخبار

۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - ۱۰:۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۹۵۷۶۱
بورس در انتظار اخبار

احسان رضاپور| بودجه و نرخ بهره در این مقطع زمانی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روند بازار هستند و می‌توانند وضعیت سود و زیان شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهند، بنابراین در صورت عبور از این مرحله و شفاف‌تر شدن فاکتورهای اثرگذار بر بودجه و اقتصاد کشور می‌توان به بهبود وضعیت بازار سرمایه امیدوارتر بود.

تأثیر فاکتورهایی همچون هزینه‌های انرژی، تعرفه‌های واردات و صادرات محصولات، نرخ خوراک شرکت‌ها و هزینه‌های بهره مالکانه که از یک سو بهای تمام شده شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و از سوی دیگر مربوط به نرخ‌گذاری فروش محصولات شرکت‌ها هستند، در روند بازار سرمایه حائز اهمیت است. چشم‌اندازی که روی نرخ دلار بازار آزاد وجود دارد و نرخ دلار نیما که به تبع آن انتظار می‌رود اصلاحاتی را تجربه کند، فاکتور مهم دیگری است که می‌تواند بر نوسانات آینده بازار تأثیرگذار باشد. بنابراین تعیین تکلیف موضوع ارز و خارج شدن آن از شرایط انقباضی و فشارهایی که بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعمال می‌کند، می‌تواند روزهای بهتری را برای بازار رقم بزند و شاهد بهبود وضعیت کلی بازار باشیم.

به نظر می‌رسد این موضوع باید به گروه‌ها و بازارهای دیگر هم تعمیم پیدا کند، زیرا هر قدر آزادی عمل فعالان بازار بیشتر باشد می‌تواند در روان‌تر شدن بازار و نقدشوندگی بهتر معاملات کمک مثبتی باشد. با تعیین تکلیف بودجه و برخی وعده‌های داده شده از جمله بلوک خودروسازان و حذف نرخ‌گذاری دستوری برخی از محصولات، در صورتی که ریسک‌های جدیدی به بازار از سمت مسائل سیاسی و اجتماعی وارد نشود، زمستان بهتری در انتظار بازار سرمایه باشد.

با افزایش قیمت سهام شرکت‌ها، افزایش فشار فروش از سوی سهامدارانی اتفاق افتاد که با دید کوتاه‌مدتی در بازار حضور دارند و شاید اعتماد زیادی به پایداری جو بازار و موثر بودن این شیوه حمایت از بازار ندارند. آنها احساس می‌کنند اگرچه شاید بازار کف‌های قبلی را تجربه نکند، اما به رشد بازار نیز اعتقادی ندارند. طرفداران این تحلیل، بیشتر هستند و با افزایش نسبی قیمت‌ها، با انتظار خرید در قیمت‌های مناسب‌تر، دست به فروش سهام مختلف می‌زنند. اگر این فرصت به آنها داده نشده و اخبار مثبت به بازار مخابره شود تا به اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کند، تقاضا افزایش می‌یابد.

آن‌چه از آمار فوق برمی‌آید، اینکه جایگاه صندوق‌های درآمد ثابت و مقبولیت آن نزد سرمایه‌گذاران در این ایام پرچالش بازار سرمایه به عنوان گزینه کم‌ریسک و پربازده‌تر بازار تقویت شده و سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به دلیل ماهیت تخصصی مدیریت آنها ضمن بهره‌مندی از سود بازارها می‌تواند ریسک پایین‌تری به سرمایه‌گذاران تحمیل کند و به عنوان جایگزین ورود مستقیم سرمایه‌گذاران زمینه را برای کاهش هیجانات ناشی از رخدادهای پیرامونی و عملکرد کارآتر بازار فراهم آورد.

صندوق‌های سهامی هم که تحت‌تاثیر فضای کلی بازار سرمایه نتوانسته‌اند بازدهی جذابی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند با تکمیل ابزارهای معاملاتی و دوطرفه شدن بازار شانس بیشتری برای عملکرد حرفه‌ای‌تر و کسب بازدهی بیشتر از بازار خواهند داشت و بدون‌تردید از بهبود بازار طی ادوار گذشته بهره‌مند خواهند شد، اما بدون‌تردید‌ لازم است فرهنگ‌سازی مناسب و رشد و تنوع انواع ابزارهای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و تقویت‌کننده جذابیت بازار و به‌طور کلی زیرساخت‌های موثر بر کارآیی عملیاتی بازار در ایام ثبات نسبی که رفتارهای احساسی در آن کمتر به چشم می‌خورد بیش از گذشته مورد ترمیم و ارتقا قرار گیرند تا زمینه را برای ورود منابع با سلایق و رویکردهای مختلف و تقویت بازارسرمایه و عملکرد منطقی‌تر آن در دوران رکود و هم در دوران رونق آتی بازار سرمایه فراهم کند.

 

ارسال نظر