عوامل مهم برای بورس تهران

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۰۳:۰۶:۰۳
کد خبر: ۱۹۴۹۵۶
عوامل مهم 
برای بورس تهران

همایون دارابی 

در حال حاضر 4 محور مهم بر بورس تهران تاثیرگذار است که عبارت‌اند از: موارد لایحه بودجه سال آینده، افزایش بی‌سابقه نرخ بهره اوراق‌ به خصوص اوراق گام، تحولات گروه خودرویی جایی که بحث عرضه خودروها در بورس کالا مطرح است و در نهایت قیمت جهانی نفت و نرخ دلار. بورس تهران بسته به اخبار مثبت و منفی که حول این چهار محور منتشر می‌شود در در رنج مثبت یا منفی نوسان می‌کند.

آنچه در حاضر به چشم می‌خورد این است که اخبار حول هیچ کدام از این چهار محور نمی‌توانند به‌طور کلی یک گروه لیدر برای بازار تعیین کنند. در واقع هیچ کدام از قدرت کافی برای شکل دادن به بازار برخوردار نیستند. به همین دلیل ما شاهد یک تعادل نسبی در بازار هستیم. عملکرد نوسانی شاخص و نوسان نمادها در کانال‌های قیمتی خود نشان‌دهنده عدم وجود انگیزه و قدرت کافی برای شکستن سطوح مقاومتی است. از آنجا که برآیند سیاست‌گذاری و تصمیمات اتخاذ شده در بخش‌های مختلف اقتصادی در بازار سرمایه نمود پیدا می‌کند، این وظیفه مهم بر عهده سازمان بورس است که بین تصمیمات اتخاذ شده از سوی دستگاه‌های مرتبط با اقتصاد همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی هماهنگی ایجاد کند.

در همین راستا سازمان بورس می‌تواند با ایجاد معاونتی پارلمانی، بین این سازمان با تمامی وزارتخانه‌ها و همچنین مجلس و دولت پیوند برقرار کند. اگر سازمان بورس بتواند جایگاه قوی‌تری را لایحه بودجه و برنامه توسعه پنج ساله بعدی که در حال تدوین است به خود اختصاص دهد و درواقع لکوموتیوی از بازار سرمایه بسازد که اقتصاد بتواند پشت آن حرکت ‎کند، می‌توان شرایط بهتری را برای بازار سرمایه متصور بود. علاوه بر این، با تعیین جایگاه مناسب برای بورس در لایحه بودجه، احتمال خروج بازار از کف قیمتی زیاد می‌شود و می‌تواند فرصت بازگشت داشته باشد، زیرا شاخص کنونی بورس کمتر از میزان واقعی خود در ابتدای سال جاری است. به سبب افزایش نرخ بهره و جمع شدن منابع، سیاست کلی دولت ایجاد نوعی رکود در بازار برای مهار تورم است که بیشترین رکود در بخش ساخت و ساز و بازار املاک و مستغلات مشاهده می‌شود. بازارهای ارز و طلا نیز وابسته به  بازار جهانی و شرایط سیاسی هستند و باید دید آنجا چه اتفاقی می‌افتد. اما در این میان امید ما همچنان به بازار سرمایه است. شاهد اتفاق تعیین‌کننده‌ای نظیر افزایش نرخ دلار نیما، انتشار جزییاتی در مورد لایحه بودجه سال آتی یا تغییر محسوس در نرخ بهره نباشیم احتمالا هفته آینده نیز روند ساید خود را ادامه خواهد داد. همچنین تغییر قیمت نفت با توجه به جلسه اوپک‌پلاس در روزهای ابتدایی هفته آینده می‌تواند بر بورس کامودیتی‌محور کشور تاثیرگذار واقع شود. چرا که افزایش قیمت نفت همواره خبر خوبی برای گروه پالایشی‌ و پتروشیمی‌ به شمار می‌رود.

 

 

ارسال نظر