پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری

۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۰۶:۲۶:۲۷
کد خبر: ۱۹۲۹۸۲
پیش‌نیازهای 
سرمایه‌گذاری

عباس آرگون

یکی از موضوعاتی که امروز دیگر کمتر کسی نسبت به آن تردید دارد، بحث تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران است. از افزایش هزینه تولید گرفته تا افزایش هزینه صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی تنها بخشی از مشکلاتی است که تحت تاثیر تحریم‌ها برای اقتصاد ایران به وجود آمده است. با این وجود اما ما باید این سوال را بپرسیم که سهم و نقش تحریم‌ها در مشکلات چقدر است و سیاست‌های اشتباه داخلی چه مشکلاتی به وجود آورده است. 

در سال‌های گذشته برای ما بارها ثابت شده که هرجا به بخش خصوصی واقعی میدان داده‌ایم، نتایج مثبت آن را دیده‌ایم. از حضور در بازارهای بین‌المللی گرفته تا بازگشت ارز به کشور در دوران تحریم همگی نشان از ظرفیت‌های این بخش دارد که متاسفانه تحت تاثیر تصدی‌گری اقتصادی دولت و مشکلاتی که برای سرمایه‌گذاران به وجود آمده، کار برای آنها محدود شده است.

موضوع مهم دیگر در این حوزه، بحث محدودیت‌ها و مشکلات داخلی همزمان با تحریم‌هاست. فشارهایی که بر سرمایه‌گذاران وارد می‌شود و مشکلاتی که در حوزه کسب مجوز کسب و کار وجود دارد، باعث شده بسیاری از فعالان اقتصادی برای آغاز کاری جدید با تردید مواجه شوند. این موضوع چه در دوره تحریم و چه در زمانی که تحریمی وجود نداشته باشد برای ما مشکل‌آفرین باقی خواهد ماند. از این رو اگر قصد داریم از کاهش احتمالی تحریم‌ها استفاده کنیم، باید موانع داخلی موجود را نیز به حداقل برسانیم.

سرمایه ذاتا فرّار است. یعنی هر جا که صاحب سرمایه احساس خطر کند، پول خود را خارج می‌کند. از این رو ما برای آنکه بتوانیم سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم، باید شرایطی را ایجاد کنیم که سرمایه‌گذاران احساس امنیت کنند. ثبات اقتصادی و ثبات در تصمیمات در این حوزه‌ مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند. در واقع ما باید شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه‌گذار برای آینده خود احساس امنیت کند و بتواند نقشه اقتصادی خود را اجرایی کند. در چنین شرایطی می‌توان به سمت توسعه و افزایش سرمایه‌گذاری حرکت کرد در غیر این صورت حتی در صورت کنار رفتن تحریم‌ها نیز مشکلات داخلی باقی خواهد ماند و باز شرایط برای استفاده از تمام ظرفیت‌های اقتصادی کشور فراهم نخواهد شد.

 

ارسال نظر