تاثیر بازار از اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۰۱:۵۹:۱۱
کد خبر: ۱۹۲۹۷۵
تاثیر بازار 
از اخبار

احمد اشتیاقی

با توجه به اینکه بازار سرمایه به‌طور کلی کامودیتی‌‌‌‌‌‌محور است، هرگونه کاهش رشد اقتصادی در چین موجب کاهش مصرف کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها می‌شود و بالطبع با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود. با توجه به اینکه بازار سرمایه ما هم کالامحور است؛ از این بابت با کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش مصرف مواد اولیه، ما با کاهش سودآوری شرکت‌ها مواجه خواهیم شد و این موضوع تاثیر خود را روی قیمت سهام می‌گذارد. بنابراین به‌طور کلی رشد اقتصادی چین برای بورس ما بسیار مهم است چون بخش نفت ما به‌صورت غیرمستقیم موجب رونق پروژه‌های عمرانی می‌شود و از کسری ‌بودجه جلوگیری می‌کند و اگر رشد اقتصادی چین کم شود، طبیعتا قیمت نفت از این موضوع متاثر خواهد شد. به‌صورت مستقیم نیز فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های پتروشیمی، مس، فولادی و... همه به‌نوعی از کاهش رشد اقتصادی چین متاثر می‌شوند و به این شکل بورس ما با کاهش سودآوری مواجه خواهد شد و به‌تبع آن رشد قیمت‌ها متوقف می‌شود.

یکی از دلایل توقف رشد اقتصادی و ایجاد رکود به افزایش نرخ بهره برمی‌گردد و اصولا سرمایه جهانی و قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها از نرخ بهره امریکا متاثر هستند، بنابراین هرقدر نرخ بهره افزایش یابد، رکود بیشتری ایجاد شده و قیمت‌های جهانی با کاهش مواجه می‌شوند. در نتیجه این روند قاعدتا بورس از ناحیه کاهش قیمت‌های جهانی به واسطه قدرتی که دلار می‌گیرد اثر منفی می‌گیرد، ولی با توجه به اینکه صنایع بورسی ما صادرات‌‌‌‌‌‌محورند افزایش قیمت دلار و قدرت خرید در مقابل سایر ارزها ما را از این موضوع منتفع خواهد کرد. بنابراین می‌شود گفت اینکه اقتصاد ایران بخواهد چه تاثیری از افزایش قدرت دلار به واسطه افزایش نرخ بهره ببرد، جمع اضداد است و خیلی نمی‌توان تاثیرش در اقتصاد ایران را اندازه‌‌‌‌‌‌گیری کرد اما قاعدتا اگر منجر به کاهش قیمت‌های جهانی نشود (که طبیعتا ممکن نیست) تاثیرش مثبت است.

به‌طور کلی بعد از اینکه دنیا دچار کرونا شد، در کلیت اقتصاد جهانی رکود ایجاد شد و به واسطه جنگ روسیه با اوکراین قیمت انرژی افزایش پیدا کرد. البته به‌نظر می‌رسد که قیمت انرژی به واسطه کاهش تنش بین روسیه و اوکراین با کاهش مواجه شود و از طرف دیگر با برطرف‌شدن کووید ما با افزایش تقاضا مواجه می‌شویم. این موارد به نوعی هم را خنثی خواهند کرد و به‌تبع آن سطوح حال‌حاضر در قیمت‌های جهانی حفظ خواهد شد. به‌نظر من رشد اقتصادی چین بیشتر به رویارویی اقتصاد امریکا و چین برمی‌گردد که چه اتفاقی بین این دو کشور بیفتد و چه تعاملاتی با هم داشته باشند. اگر به تعاملاتی دست پیدا کنند، رشد اقتصادی چین ادامه‌‌‌‌‌‌دار خواهد بود، اما اگر   اقتصاد چین به هر دلیلی دچار رکود شود، روی قیمت‌های جهانی اثر مستقیمی می‌گذارد و ما هم متاثر خواهیم شد. از طرف دیگر با توجه به حبابی که در بخش مسکن چین اتفاق افتاده و صنایع مرتبط با مسکن بدهی‌‌‌‌‌‌های خود را نکول کردند، چگونگی رفتار و سیاست‌های چین در این قسمت هم در رشد اقتصادی این کشور تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

ارسال نظر