تکرار مکررات در بورس

۱۴۰۱/۰۶/۲۲ - ۰۲:۴۹:۲۶
کد خبر: ۱۹۲۵۶۲
تکرار مکررات در بورس

هلن عصمت‌پناه

این روزها تداوم کم‌رمقی و کم‌جانی ارزش معاملات و نقدینگی موجود در بازار همچنان پایدار است ضمن اینکه هنوز هیچ نشانی از بهبود بازار به چشم نمی‌خورد. با وجود این شرایط در کلیت بازار اثر خاصی از شرایط صعود دیده نمی‌شود و هیجان بازار روزبه‌روز در حال گسترده‌تر شدن می‌باشد. از نگاه تحلیلگران تکنیکال، شاخص کل نیز حمایت خود را از دست داده و با توجه به عدم اعتماد شدید سهامداران، ارزش معاملات پایین، نبود نقدینگی و... افزایش تقاضا در این نقاط حمایتی، کمرنگ است و نگاه چارتیست‌ها مبنی بر تداوم روند نزولی و تداوم افزایش فشار فروش در بازار می‌باشد، بنابراین با توجه به اینکه مدتی است بستر بازار برای صنایع کوچک و برخی تک‌سهم‌های انتخابی با تحلیل درست، جهت نوسان‌گیری و معاملات روزانه فراهم شده، سهامداران با استراتژی سیو سود و اصل پول خود، ورود و خروج کوتاه‌مدت در این نمادها را ترجیح می‌دهند و نقدینگی بیشتر در صنایع کوچک و برخی تک‌سهم‌ها در گردش سریع می‌باشد، چرا که حرکت صنایع بزرگ نیاز به پول بزرگ دارد، به همین دلیل است در فضای این روزهای بازار، نوسان‌گیری برای حقیقی و حتی حقوقی‌ها پر رنگ شده است. در این میان با توجه به اینکه این روزها اکثر صنایع و نمادها خبرمحور هستند ارایه گزارشات شش ماهه شرکت‌ها شاید بتواند محرک مثبتی برای بازار باشد و برخی تک‌سهم‌ها نیز با انتخاب در نقاط درست سهامدار را به درصدی سود برساند، اما برای کلیت بازار یک روند متعادل در خوشبینانه‌ترین حالت پیش‌بینی می‌شود و اکثر تحلیلگران بر این باورند که بازار کمتر از تورم رشد خواهد کرد، در این میان می‌توان شاهد نوسان‌های مثبتی در بازار بود اما تا زمانی که ریسک‌های اصلی بازار تعدیل نشود این نوسان‌های مثبت را نمی‌توان به عنوان برگشت بازار تلقی کرد.

فضای توافقات فعلا کم رنگ است، نرخ ارز آزاد نیز وارد کانال 30 هزار تومان شد ضمن اینکه نرخ نیما نیز با نرخ ارز آزاد فاصله کمی را حفظ کرده، نرخ بهره بین بانکی خود را به نزدیکی 21 درصد رساند، با توجه به اینکه چشم‌انداز صعود خاصی برای کامودیتی‌ها به دلیل افزایش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو دیده نمی‌شود و نقدینگی هم در بازار نمانده است، توجه بازار به صنایع بزرگ و دلاری کم‌رنگ شده است.

با وجود مشکلات اساسی‌ای که در بازار سرمایه همچنان پابرجاست و مهم‌ترین آن از دست رفتن اعتماد و سرمایه سهامداران می‌باشد، تصمیمات اشتباه در راستای بازار همچنان ادامه دارد، تصمیماتی چون عرضه اولیه‌های اشتباه و افزایش دامنه نوسان در زمان نادرست و... لیکن انتظار می‌رود تصمیات اساسی مبنی بر اصلاح ساختار مالی و گسترش بازار از طرف مسوولان گرفته شود تا حداقل، کمی اعتماد به بازار سرمایه برگردد. 

اگر قرار باشد روند بازار به همین منوال ادامه داشته باشد و هیچ تصمیم اساسی و حمایتی در این خصوص انجام نگیرد، با توجه با شرایط کسل‌کننده در کل اقتصاد کشور و با توجه به اینکه قیمت اکثر نماد‌ها به محدوده سال 98 و قبل از رشد سال 99 رسیده، سهامداران همچنان باید نظاره‌گر باشند و همچنان ابهام در چیدمان سبد با وجود بلاتکلیفی‌ها در بازار برقرار است، آنهایی هم که نقدینگی در دست دارند نیز همچنان در سرمایه‌گذاری بلاتکلیف می‌باشند.ضمن اینکه در شرایط نوسانی بازار خیلی از سهامداران متضرر نیز با رسیدن به نقطه سر‌به‌سر همچنان در حال خروج از بازار می‌باشند.

 

ارسال نظر