دخالت دولت در بازارها

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۰۳:۰۷:۰۳
کد خبر: ۱۹۲۵۲۳
دخالت دولت در بازارها

نیما میرزایی

موثرترین متغیر‌ها برروند کلی بازار سرمایه ایران از نگاه بنیادی (با ثابت در نظر گرفتن سایر سیاست‌های پولی و اقتصادی) نرخ داخلی ارز و نرخ جهانی کامودیتی‌ها است . در شرایطی که نرخ ارزنیمایی به یک ثبات نسبی رسیده است اصلاح آرام نرخ‌های جهانی به محوریت نفت موجب کاهش سود‌سازی غالب شرکت‌های بورسی خواهد گردید.

 همانطور که می‌دانیم حدود دوسوم شرکت‌های بورسی، شرکت‌های صادراتی هستند که نرخ‌های فروش‌شان مستقیما از نوسانات قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد. بنابراین با توجه به افت سود‌سازی شرکت‌های بورسی، تمایل معامله‌گران برای ظاهر شدن در جبهه خریدار نیز کاهش پیدا می‌کند تا دست‌کم قیمت سهام از نگاه تابلو به نقاط بسیار کم ریسک نزدیک شود.مضافا اینکه در صورتی که مذاکرات وارد مرحله تازه‌ای از توافق بشود احتمالا اصلاح جزیی دلار منتفی نیست که این موضوع نیز نگرانی‌های را برای جامعه بورسی در نگاه کوتاه‌مدت ایجاد کرده است. همچنین سهامداران یک نگرانی دیگر هم دارند و آن اینکه دولت‌ها طبق یک اصل نانوشته در دور اول فعالیتشان به منظور کنترل تورم، تمرکزشان را بر سرکوب بازارهای مالی می‌گذارند و جلوی رشد‌های زیاد را می‌گیرند نگاه به بازار‌های مختلف در دوره اخیر نیز موید همین مطلب هست که اکثر بازار‌ها از جمله سکه و ارز و سرمایه درجا زده‌اند و هنوز به سقف‌های قبلی‌شان نرسیده‌اند. 

بازار سرمایه در روز‌های اخیر با یک روند نوسانی رو به پایین روبه‌رو بوده است. همچنین ارزش معاملات دوباره وضعیت کاهشی داشته و انتظار من این است که بازار برای روز‌های آینده دست‌کم در این وضعیت باقی بماند تا اخبار یا تحولات خاصی بتواند یک جهت تازه‌ای را به معاملات بدهد. انتظار من از گروه‌های دلاری این است که با توجه به جو ریزشی که در دلار بازار آزاد شکل گرفته است، کماکان دست بالا با فروشندگان هیجانی باشد که دلار بازار آزاد را رصد می‌کنند و از این رو می‌تواند یک فرصت مناسبی را نصیب خریداران و افرادی که صبور هستند و شناخت کافی دارند بکند.

با توجه به موارد مرور شده انتظار می‌رود کماکان بازار نوسانی را همراه با رکود در کلیت معاملات شاهد باشیم و رشد‌ها و رونق‌های موقت بازار نیز به صورت محدود بوده و با سیو سود معامله‌گران کوتاه‌مدتی شاهد شرایط نوسانی بازار باشیم .لازم به توضیح می‌باشد که نوسانات احتمالی پیش روی بازار با برایند مثبت بوده و با توجه به جاماندگی بورس به مرور قیمت‌ها بهبود خواهند یافت.

 

ارسال نظر