مرزهای عراق با هدف تامین امنیت و سلامت زائران ایرانی بسته شد

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ - ۰۲:۲۸:۰۹
کد خبر: ۱۹۲۴۴۵

استرداد بهای بلیت اتوبوس مسافران اربعین 

گروه راه و شهرسازی|

در پی اعلام ستاد اربعین مبنی بر توقف سفرهای جاده‌ای در مرزهای زمینی با عراق، مسوولان وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان راهداری از مردم درخواست کردند تا از مراجعه به پایانه‌های اتوبوس بین شهری به ویژه در شهر تهران خودداری کنند. این در حالی است که به درخواست مسوولان دولتی از مردم برای استفاده از خودروهای شخصی در سفر اربعین، جاده‌های منتهی به ایلام و سایر شهرهای مرزی طی روزهای پنجشنبه و جمعه با ترافیک‌های بسیار سنگین همراه بوده است. مسوولان به دلیل کمبود ناوگان اتوبوس، از مردم خواسته بودند تا از وسایط نقلیه شخصی خود استفاده کنند، اما این مساله خود منجر به بروز ترافیک سنگین شده است. این در حالی است که طی روزهای گذشته، پایانه‌های اتوبوس بین شهری در کلان‌شهرها، برای انجام سایر سفرهای ضروری مردم به شهرهای مختلف کشور، اتوبوس نداشتند و منجر به برخی نارضایتی‌ها شده بود. برخی منابع مطلع اعلام کرده‌اند به دلیل، نبود اتوبوس از مرز عراق تا نجف، و همچنین محدودیت امکانات در پایانه‌های مرزی عراق، ورود زایران ایرانی به این کشور دچار اختلال شده است و از همین رو است که مرزها بسته شده است. در همین رابطه، سید مجید میراحمدی، رییس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: به دلیل اتفاقات نگران‌کننده‌ای که در مرزهای شلمچه و مهران به وقوع پیوست و خطرات جدی که برای امنیت و سلامت زائران به وجود آمد جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور، فرماندهان عالیرتبه فراجا، استاندار ایلام و جمعی دیگر از مسوولان مربوط در مرز مهران برگزار شد و وضعیت مرزها بررسی و وقایع، تجزیه و تحلیل شد.

وی ادامه داد: در این جلسه سفری که در عراق داشتیم و مذاکراتی که در آنجا صورت گرفت و تقاضاهای مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. میراحمدی با بیان اینکه استمرار وضعیت فعلی قطعاً مخاطرات جدی برای امنیت سلامت زائران را در پی دارد، افزود: همه اعضای شرکت‌کننده در جلسه روی این موضوع اتفاق نظر داشتند و بسیار نگران بودند؛ اساس نگرانی هم، نبود آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران، سرعت عمل در نقل و انتقالات و ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز، کثرت جمعیت و هوای گرم است. رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: همه اینها دست به دست هم داد که خلاف میل خودمان و جمع حاضر در جلسه و پس از ۵ ساعت مشورت به این نتیجه برسیم که، چون امنیت و سلامت عموم زائران عزیز برای ما خط قرمز است همه مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران ما به عراق، تا اطلاع ثانوی مسدود شود.  میراحمدی تاکید کرد: به جهت اینکه امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد. وی افزود: بعد از اینکه پایانه‌های مرزی ما تخلیه شد، اوضاع داخلی عراق و چگونگی انجام تفاهماتی را که با مقامات عراقی برای ایجاد سهولت و بسترهای لازم داشتیم و سایر شرایط را بررسی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد که چگونه مرزها باز شود و در آینده در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

میراحمدی گفت: برای اینکه زائران از برنامه سفرشان مطلع باشند به همه پایانه‌های مسافربری ابلاغ شد که همه برنامه‌های سفر اتوبوس‌ها به سمت مرزهای عراق از فردا لغو شوند و به اطلاع همه مسافران هم برسد و وجه بلیت خریداری شده به آنها مسترد شود.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: عزیزانی هم که در مسیر هستند تلاش کنند برنامه خود را تغییر دهند؛ صرفاً کسانی که در پایانه‌های مرزی هستند، تلاش می‌شود در ساعات آینده با مدیریت و کنترل اطمینان بخشی یا توجیه شوند که برگردند یا اینکه با شرایط اطمینان بخشی از مرز عبور داده شوند. وی افزود: این تصمیم قطعاً برای حفظ سلامت و امنیت زائران لازم بود و باید این تصمیم گرفته می‌شد. میراحمدی اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که صدور گذرنامه‌های ویژه اربعین متوقف شود و برای کسانی که درخواست گذرنامه دارند، گذرنامه‌ها صادر و از طریق پست برای آنها ارسال می‌شود.بعد از اینکه وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفت اگر تصمیم جدیدی گرفته شد به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.

   استرداد هزینه بلیت

بنا بر اعلام مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری‌وحمل ونقل جاده‌ای، در صورت لغو اعزام ناوگان جاده‌ای به سمت مرزها، مطابق تصمیم ستاد اربعین در خصوص استرداد هزینه بلیت عمل خواهد شد.  مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری‌وحمل ونقل جاده‌ای با اشاره به جابه‌جایی حدود ۷۰۰ هزار زائر تا صبح جمعه گفت: ادامه روند جابه‌جایی زائران مشروط به اعلامِ لغو توقف حرکت به سمت مرزها، از سوی ستاد اربعین است.

داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با ایرنا درباره تصمیم ستاد اربعین در خصوص توقف سفرهای زمینی ِ اربعین، گفت: هنوز به صورت مکتوب دستوری به دست ما نرسیده است. حرکت آخرین اتوبوس‌ها در ساعت ۶ صبح امروز به سمت مرزهای عراق انجام گرفته است و نیمی از ناوگان نیز در مسیر بازگشت هستند. وی افزود: تا صبح جمعه حدود ۷۰۰ هزار زایر با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای اعم از اتوبوس و مینی بوس جابه‌جا شدند و ادامه روند جابه‌جایی زائران به سمت مرزهای عراق به تصمیم ستاد اربعین مربوط می‌شود.

   مردم فعلا نروند

حسین مذنب، مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: با توجه به اعلام ستاد اربعین تا اطلاع ثانوی سفرهای عراق لغو شده از این رو مردم فعلا به ترمینال‌ها و پایانه‌های اتوبوسی مراجعه نکنند.

مذنب در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه تا تصمیم بعدی ستاد مردم نسبت به مراجعه به پایانه‌ها و ترمینال‌های اتوبوسی به ویژه ترمینال‌های تهران اقدام نکنند تا ازدحامی هم ایجاد نشود، گفت: به محض از سرگیری حرکت اتوبوس‌ها به مردم اطلاع می‌دهیم و همچنین این تصمیم شامل سفرها با خودروهای شخصی هم می‌شود. مذنب ادامه داد: ظرفیت و امکانات پایانه‌های مرزی در خاک ایران آمادگی پذیرش زائران را دارد و مشکلی برای تردد زائران در پایانه‌های مرزی با عراق نداریم اما این تصمیم با خواسته کشور عراق گرفته شده چراکه ظرفیت‌ها و امکانات برای پذیرش این حجم از زائر را ندارد.  او ادامه داد: عراق پیش بینی این حجم از ورود زائران را نداشت از این رو امکانات کافی برای پذیرش آنها را ندارد. برای مثال در حالی که در مرز مهران بیش از ١٠٠ گیت برای تردد زائران پیش‌بینی شده این عدد در سمت عراق کمتر از ٢٠ گیت است از این رو عراق با ازدحام جمعیت توقف چند ساعته در پذیرش زائر داشت و این باعث ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی در سمت ایران می‌شد و در نهایت تصمیم به لغو سفرها تا اطلاع ثانوی گرفت.  مذنب تاکید کرد: افرادی که از پیش بلیت خریداری کرده‌اند در صورت تمایل منتظر تصمیم بعدی ستاد اربعین بمانند اما اگر قصد استرداد بلیت اتوبوس را داشته باشند وجه به صورت کامل به این افراد بازپرداخت‌ خواهد شد.

 

ارسال نظر