این همه هیاهو برای چیست

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۰۰:۲۵:۳۰
کد خبر: ۱۹۱۴۸۴
این همه هیاهو
 برای چیست

مریم شاهسمندی

روزی نیست که خبری در مورد حمله سگ‌ها به فردی در یکی از شهرها، استان‌ها یا روستاهای کشور منتشر نشود، روزی نیست که پلیس در مورد سگ‌گردانی و جریمه آن قانون تازه‌ای را اعلام نکند، چرا باید چنین اخباری با چنین شتاب و گستردگی منتشر شود در حالی که جامعه این روزها درگیر مسائلی بسیار مهم‌تر از وجود سگ‌ها، نگهداری سگ‌ها و... است. اینکه قانون وضع می‌کنید تا همسایه‌ها از یکدیگر برای نگهداری سگ شکایت کنند، اینکه ناگهان چندین و چند سگ را به طرز غیر انسانی می‌کشید، اینکه حالا به همه در مورد باکتری‌هایی که عامل بیماری کودکان می‌شود و البته از سگ‌ها به انسان سرایت می‌کند، قرار است چه اتفاقی را در جامعه رقم بزند. مگر می‌شود این همه هجمه در مورد موجودی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کند و هیچ کدام از این خبرها در آنجا منتشر نمی‌شود. مگر می‌شود این همه ستیز با یک موجود زنده را که به اندازه هر انسانی حق زندگی و حیات بر روی زمین خدا را دارد باور کرد. 

چطور می‌شود که اگر کسی در مورد زباله گردی کودکان کار، در مورد افزایش فقر در جامعه و در مورد اقتصاد بیمار کشوری که همه‌چیز آن... به یک توافق گره خورده و همین توافق هم محل اختلاف و دعوا میان جناح‌های مختلف سیاسی است حرفی به میان بیاورد سیاه‌نمایی کرده اما خبرهای جهت‌دار در مورد یک موجود زنده چنین گسترده منتشر شود. انگار در حال حاضر تمام مشکلات کشور، از بی‌آبی و فقر تا سیل‌های خانمان برانداز و بی‌تدبیری‌هایی که باعث از بین رفتن تالاب‌ها و دریاچه‌های این جغرافیا شده همه و همه از بین رفته‌اند و تنها مانده از بین بردن سگ‌ها، انگ زدن به افرادی که به این موجودات دلبسته‌اند و آنها را دوست دارند، این همه هیاهو برای چیست. چرا در شرایطی که به گفته خود مسوولان نیروی انتظامی آمار زورگیری و دزدی بالا رفته پلیس باید تمام توانش را بگذارد برای اینکه به مردم بگوید اگر همسایه‌تان سگ دارد می‌توانید از او شکایت کنید، چرا ماشین‌هایی که سگ در آن هست جریمه‌شان آنقدر نیست که بازدارنده باشد. سگ‌ها هم حق حیات دارند، این حیوانات اگر تحت پوشش خانواده‌ای قرار می‌گیرند، نیاز به تفریح دارند، نیاز دارند در موقع لزوم به دامپزشکی برده شوند، اگر بیرون آوردن آنها از خانه جرم است پس چه باید کرد؟ کجای قانون اساسی نگهداری از حیوانات را جرم دانسته. 

 در کدام بند و ماده قانون اساسی آمده که شما نباید حیوان دوست باشید و از حیوانات نگهداری کنید. اگر همسایه‌ها می‌توانند از اینکه همسایه دیگری سگ دارد از او شکایت کنند، پس نگهداری از پرنده‌ای هم که از صبح تا شب می‌خواند و آسایش همسایه‌ها را از بین می‌برد باید جرم تلقی شود. چرا در این زمینه هیچ پلیسی هشدار نمی‌دهد، هیچ قانونی تذکر نمی‌دهد. چرا حتی برای آسایش و امنیت مردم در چهار دیواری خانه شان هم ارزش و احترام قائل نیستید. مشکلات اقتصادی مردم را از پای در آورده، هر روز کارگری خودکشی می‌کند، بازنشسته‌ای در خیابان فریاد می‌زند، زنی برای لقمه نانی در سطل‌های زباله شهری می‌گردد، جوانی برای به دست آوردن رویاها و آرزوهایش بار سفر می‌بندد و به غربت می‌رود، برای اینها چاره‌ای بیندیشید مردم خودشان خود می‌دانند با موجودات خدا بر روی زمین چطور رفتار کنند. اینقدر مسائل کم‌اهمیت را در اولویت رسیدگی قرار ندهید، به فکر حل مشکلاتی باشید که نفس مردم را به شماره انداخته است. به فکر کمبود آب و غذا باشید، به فکر فقر باشید که هر روز تعداد بیشتری از مردم را به کام خود می‌کشد. دست از سر این سگ‌های بی‌گناه‌بردارید و بگذارید زندگی کنند، شما تنها مالکان این زمین نیستید و حق ستاندن جان هیچ موجود زنده‌ای را ندارید.

 

ارسال نظر