مسیر صاف بورس

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۴:۲۵:۳۱
کد خبر: ۱۹۰۸۴۹
مسیر صاف 
بورس

سارا فلاح

هفته سوم تیرماه هفته بسیار سردی برای بازار سرمایه بود. رکورد کمترین میزان ارزش معاملات خرد سهام در چهار ماه گذشته در این هفته رخ داد. از سوی دیگر خروج حقیقی‌ها از بازار مشهود بود و شاهد خرید بسیار کم و اندک حقوقی‌ها در بازار بودیم. اغلب معامله‌گران از ابتدای صبح تا ظهر به دنبال فروش و خروج هس تند. اگر کسی قصد خرید داشته باشد به راحتی می‌تواند خرید خود را انجام بدهد.

یکی از چالش‌های این هفته شایعه افزایش سود بانکی بود. سود بانکی همیشه رقیب بازار سرمایه بوده و هست. هرچند با توجه به تورمی که احتمالا امسال بالای ۵۰ درصد باشد، سود واقعی که از سرمایه‌گذاری بدون ریسک عاید می‌شود، منفی است. در واقع فرد حتی اگر ۲۰ درصد سود ثابت بگیرد‌، مجددا ۳۰ درصد در کل ضرر می‌کند و قدرت خرید او کمتر می‌شود. این رقم فقط سود اسمی است نه سود واقعی. البته اثرات روانی افزایش سود بانکی از اثرات واقعی آن برای بازار سرمایه بیشتر است. به خصوص زمانی که رییس بانک مرکزی شخصی از دل بازار سرمایه است.

نکته مهم دیگری که بسیاری از فعالان بازار این هفته اعتراض خود را به آن بیان کردند، مساله شاخص کل بود. شاخص کل یک ایندکس استاندارد برای تمام بورس‌های جهان است. نمی‌توانیم بگوییم این ایندکس یا شاخص اشتباه است. اما نکته اصلی به نحوه استفاده از آن بازگردد. آیا شاخص کل می‌تواند وسیله ارزیابی درستی از کلیت بازار یا سبد سهامداری باشد؟ قطعا این طور نیست و به همین دلیل شاخص‌های مکمل ساخته و استفاده می‌شود. مثل شاخص هم‌وزن و حتی می‌شود شاخص‌های دیگری را هم طراحی کرد که دقیق‌تر بیانگر وضعیت سبد سهامداران باشد. اگر کسی قصد دارد که بازدهی مثل شاخص کل داشته باشد باید پرتفوی‌ خود را بر اساس فرمول شاخص کل بچیند. اینکه سخنگوی دولت با افتخار بیان می‌کند که شاخص کل ۱۰ درصد رشد کرده و ثبات در بازار است، این را هم به عنوان ابزاری برای سنجش بازدهی اکثر سهامداران بیان می‌کند، اشتباه است و اعتراض اصلی باید به نحوه کاربرد شاخص کل باشد، نه فرمول آن. یکی قیمت‌گذاری بلوکی خودروها بود که در مجمع وساپا خبرهای خوبی از قیمت‌گذاری آمد.‌ دومین خبر هم گزارش سه ماهه پالایشی‌ها بود که با گزارش شاوان شروع شد و گزارش بسیار جذابی بود. شاهد رکورد جدید دمارجین ناخالص در محدوده ۱۷ درصد نیز بودیم که رکوردی تازه در ۱۰ سال گذشته بوده است. البته این خبر تاثیر روانی روی بازار نداشت. در این روزهای رکودی بازار، بیشتر توجهات به سهم‌های  DPSمحور است. یعنی سهام‌هایی که سودهای خوبی دارند و درصد خوبی هم تقسیم می‌کنند. اما برخی‌ها به سمت سهم‌های کوچک با شناوری جمع شده می‌روند. 

البته بیشتر این سهم‌ها در بازار پایه هستند و ریسک آنها بالاتر است.

یکی از خبرهای مهم و تاثیرگذار در هفته آینده نرخ تورم امریکا است. اگر تورم بالا باشد سیاست‌های انقباضی که فدرال رزرو پیش گرفته، ادامه پیدا می‌کند. این موضوع تاثیر منفی‌ای در بازار کامودیتی‌ها خواهد داشت و به تبع آن بورس ایران و به خصوص شرکت‌های دلاری اثر منفی می‌گیرند. ولی اگر تورم اعلامی از تورم انتظاری و فورکست شده کمتر باشد، می‌تواند شرایط را برای کامودیتی‌ها بهتر کند. خبر موافقت شورای عالی بورس با عرضه خودرو در بورس کالا زیر نظر وزارت صمت می‌تواند محرک خوبی برای گروه خودرو باشد‌. اگر قیمت‌گذاری واگذاری بلوکی مشخص شود می‌تواند محرک دیگری برای حرکت این گروه باشد.

شاخص کل این هفته حمایت روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را از دست داد. اندیکاتورهای ار‌اس‌ای و ‌ام‌اف‌ای در نزدیکی سطح اشباع فروش قرار دارند که برتری قوی قدرت فروشندگان را نسبت به خریداران نشان می‌دهد. در حال حاضر شاخص کل در نزدیکی حمایت مینور ۱۴۷۰ هزار واحد قرار گرفته اما تارگت اصلی که برای شاخص کل داریم محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد هست. این هفته، بازه بسیار سختی برای شاخص هم‌وزن بود. حمایت مهم محدوده ۴۲۰ هزار واحد را از دست داد. اندیکاتورها همگی فشار نزول را نشان می‌دهند. فعلا نشانه‌هایی از برگشت روند دیده نمی‌شود و حمایت اول شاخص هم‌وزن را می‌توانیم محدوده ۴۰۰ هزار واحد در نظر بگیریم. این عدد حمایت استاتیک و متناظر است با سطح ۳۸ درصد فیبوناچی.

انتظار داریم که هفته آینده روند منفی برای کلیت بازار رقم بخورد و هم در سهم‌های بزرگ و هم در سهم‌های کوچک شاهد ادامه روند نزولی باشیم. در شاخص کل شاهد یک روند میان مدت نزولی هستیم. قله‌ها و دره‌ها یکی پس از دیگری در سطح پایین‌تری قرار گرفته‌اند. ار‌اس‌ای و ‌ام‌اف‌ای هر دو برتری قدرت فروش را به قدرت خرید نشان می‌دهند. البته این هفته شاخص به محدوده حمایت روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد واکنش مثبتی نشان داد. اما با توجه به گام قدرتمند نزولی بیشتر پیش‌بینی می‌شود که شاخص تا حمایت یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد اصلاحی داشته باشد. از منظر ایچیموکو شاخص کل نحوه قرار‌گیری تنکانسن کیجونسن و قیمت روند نزولی را نشان می‌دهد. قیمت با ورود به محدوده ابر کومو پولبکی داشت اما با برخورد قیمت به تنکانسن انتظار داریم که اصلاح تا محدوده پایین ابر کومو یعنی محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد ادامه داشته باشد.

شاخص هم‌وزن خوشبختانه حمایت مهم ۴۲۰ هزار واحدی خود را حفظ کرده و واکنش مثبت به آن نشان داده است. هرچند روند غالب اصلاح را به ما نشان می‌دهد اما اندیکاتورهای اراس‌ای و ‌ام‌اف‌ای در محدوده خنثی هستند. این موضوع برابری قدرت خرید به فروش را نشان می‌دهد. به نظر می‌آید که یک خبر کوچک و یک جرقه از امید می‌تواند پایان اصلاح برای شاخص هم‌وزن باشد. اما اگر همچنان بازار در تردید و ناامیدی به سر به ببرد انتظار اصلاح را تا محدوده ۴۰۰ هزار واحد که محدوده حمایتی ۳۸ درصد فیبوناچی هم هست، داریم. نسبت شاخص کل به شاخص هم‌وزن برتری سهم‌های کوچک و متوسط بازار را نسبت به سهم‌های بزرگ نشان می‌دهد. بنابراین برای هفته آینده پیش‌بینی می‌کنیم که بازار بازدهی منفی و نزدیک به متعادل را داشته باشد و بازدهی سهم‌های کوچک و متوسط بازار بهتر از سهم‌های بزرگ باشد.

 

ارسال نظر