شاخص کل تغییر مسیر می‌دهد؟

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۰۳:۳۲:۰۵
کد خبر: ۱۹۰۲۴۰
شاخص کل تغییر مسیر می‌دهد؟

محمد غفوری

شاخص کل بورس در یک ماه گذشته افت 4.3 درصدی را نسبت به سقف 1.611هزار واحدی خودش تجربه کرده.

خالص ارزش معاملات خرد هم از سقف 8300 میلیارد تومان که به ثبت رسانده بود با افت تقریبا 50 درصدی این روز‌ها به محدوده 4 تا 5 همت رسیده که جزو مهم‌ترین پارامتر‌های اساسی بازار محسوب می‌شود. خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی هم در یک ماه گذشته 8500 میلیارد تومان بوده که عدد سنگینی محسوب می‌شود و نشان‌دهنده این است که حقیقی‌ها در این یک ماه خریدی نداشتند و بیشتر سمت فروش بوده‌اند.

بررسی داشتم نسبت به نمودار شاخص کل بورس که اساسا معیار درستی برای تحلیل کل بازار نمی‌تواند باشد به دلیل اینکه در این مدت سبد خیلی از سرمایه‌گذران در بازار 15تا 20درصد هم افت داشتند .

اما با توجه به جو روانی که ایجاد کرده است قصد دارم سناریوی تحلیلی و چشم‌اندازی نسبت به چارت شاخص کل بورس داشته باشم. 

شاخص کل بورس: شاخص کل در تایم روزانه بعد از سقف تاریخی که به ثبت رساند وارد یک ترند قوی اصلاحی شد با ساختار الگوی QM (کازیمودو) که شباهتی به الگوی سر وشانه هم دارد و در بازار‌های مالی بسیار مورد استفاده است با این استدلال که موج D  جنبشی در الگوی QM بالاتر از موج B جنبشی به ثبت می‌رسد و این موضوع کاملا در چارت شاخص کل دیده می‌شود. و اما بعد از تکمیل این الگو بازار ترند جدیدی از محدوده 1.200هزار واحدی خودش آغاز کرده بود که این ترند بعد شکست جعلی که در محدوده 1.600 هزار واحد نسبت به سقف قبلی خودش اتفاق افتاد نتوانست تثبیت داشته باشد و با توجه به ضعف روند در اندیکاتور RSI و قرار گرفتن در محدوده اشباع خرید و واگرایی RD منفی بین شاخص و اندیکاتور کاملا مشهود بود که شاخص سقف بالاتری به ثبت رسانده بود اما اندیکاتور موفق و به ثبت سقف جدید نبود و باعث شد که ترمز این ترند صعودی کشیده شود. اما سناریوی تحلیلی که در شرایط فعلی می‌توانیم برای شاخص کل در  نظر داشته باشیم به نظرم این کارشکنی که آغاز شده در ساختار یک پنج موجی اصلاحی به اتمام برسد. محدوده 1.380-1.400 هزار واحدی را برای شاخص محدوده خیلی قوی بازگشتی بازار پیش‌بینی می‌کنم و انتظار دارم با اتمام اصلاح و کف‌سازی و رشد ارزش معاملات در این محدوده‌ها بازار در میان‌مدت از سقف فعلی خودش عبور کند و بتواند برای تارگت 1.800-1.840 هزار واحدی حرکت کند.  لذا سرمایه‌گذاران نباید دچار پنیک و فومودر این روزها باشند اگر قصد ورود به بازار را دارند برای یک ورود کم ریسک‌تر به بازار به نظرم دو سناریو میتوانند داشته باشند: 

 سناریوی اول منتظر شکست سطح ماژور 1.600 هزارواحدی باشند و بعد تثبیت در این محدوده برای ورود به بازار اقدام کنند.

سناریوی دوم ورود هم می‌تواند محدوده 1.380-1.400 هزار واحدی باشد که 50 درصد فیبو اصلاحی موج قبلی محسوب می‌شود. در این محدوده هم با زیر نظر داشتن رشد محسوس ارزش معاملات و ظاهر شدن خریداران قوی می‌توانند برای ورود به بازار اقدام کنند.

 

 

ارسال نظر