خود کارشناس پنداری مجری تلویزیون

۱۴۰۱/۰۳/۱۱ - ۰۴:۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۸۹۵۷۰
خود کارشناس پنداری 
مجری تلویزیون

مریم شاهسمندی

این روزها که صدای پای پاندمی دیگری به گوش می‌رسد، از آبله میمون گرفته تا بیماری سیستم گوارشی و اسهال ویروسی، یکی از مجریان برنامه تلویزیونی به صورت خود جوش و با ژست خود کارشناس پندار در برنامه‌اش اعلام می‌کند که از این به بعد قرار نیست تماشاچیان این برنامه ماسک بزنند و این خبر خوش را به بینندگان می‌دهد که می‌توانند ماسک‌هایشان را بردارند و دور بیندازند. حالا اینکه جناب مجری از کجا به این مهم واقف شده‌اند که دیگر قرار نیست کسی ماسک بزند و کرونا دیگر در کشور وجود ندارد، سوالی است که فقط شخص او می‌تواند پاسخ بدهد، چرا که اگر بخواهیم به اخبار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان نگاهی بیاندازیم حداقل هنوز روزانه بیش از 200 بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی می‌شوند و بین یک تا 10 نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند، به این ترتیب ما هنوز نمی‌توانیم بدون اینکه وزارت بهداشت و درمان در این باره اطلاعیه‌ای صادر کند، به صورت خودجوش به مردم بگوییم که می‌توانند ماسک‌هایشان را بردارند. 

 آن هم در شرایطی که این روزها آمار بالای ابتلا به آبله میمون در کشورهای اروپایی خود زنگ خطر دیگری برای یک پاندمی تازه در سراسر دنیا خواهد بود و هنوز هم کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز باید از ماسک استفاده کرد، فاصله اجتماعی را رعایت کرد و...این در حالی است که طی روزهای اخیر یک بیماری ویروسی نیز در کشور شیوع پیدا کرده و بسیاری افراد با علایم دل درد و اسهال به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. هر چند هنوز بر سر به توافق رسیدن اینکه شیوع اسهال در کشور واقعی است و بیماری ویروسی دیگری در راه است یا اینکه بروز این حالت‌ها در افراد به دلیل گرم شدن هوا است، بین کارشناسان امر توافق حاصل نشده اما هر چه هست باید به این نکته توجه کنیم که اعلام پایان یک بیماری و برداشتن پروتکل‌های اجتماعی وظیفه یک مجری تلویزیونی نیست و این پزشکان و متخصصان هستند که در این زمینه باید به اجماع برسند و در نهایت این مساله را به صورت عمومی با مردم در میان بگذارند. 

چنین رفتارهای نابخردانه‌ای می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود، همانطور که در ماه‌های اول کرونا وقتی مسوولان با اطمینان خاطر از جمع شدن آن حرف می‌زدند و معتقد بودند ظرف یکی دو ماه کرونا را مهار می‌کنند، باعث شد تا پیک‌های متوالی این بیماری در کشور رخ داده و تعداد قابل توجهی از افراد جان خود را از دست بدهند تنها به این خاطر که سهل انگاری مسوولان آنها را در رعایت پروتکل‌های اجتماعی سست کرده بود بسیاری از افراد با اطمینان از اینکه حتما کرونا هم یک بیماری معمولی است و قرار نیست خطری برای کسی داشته باشد، بدون در نظر گرفتن هشدار کارشناسان به آدرس غلطی می‌رفتند که مسوولان به آنها داده بودند. نتیجه همان شد که مرگ‌های روزانه بیش از 700 نفر نیز در کشور به ثبت رسید و در برخی شهرها و استان‌ها نیروی کار برای دفن اجساد بسیار کم بود و سردخانه‌ها مملو از جسد کسانی بود که کرونا بی‌رحمانه جانشان را گرفته بود. در پایان یک بار دیگر به این مجری خود کارشناس پندار باید گوشزد کرد در جایی که پای سلامت مردم در میان است اظهارنظر را باید فقط به کارشناسان واقعی و کسانی که در این زمینه تبحر و تجربه دارند واگذار کرد. نمی‌توان با یک اعلام اشتباه جان افراد را به خطر انداخت. وزارت بهداشت و پزشکان هنوز بر رعایت پروتکل‌های بهداشت اصرار دارند و این تنها به دلیل اهمیت دادن به سلامت و جان افراد است، پس شما به همان حوزه فعالیت خود بپرداز و سعی نکن وارد حوزه‌هایی شوی که هیچ تخصصی در آن نداری!

 

ارسال نظر