احتمال توافق با ایران بسیار ضعیف است

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۰۱:۱۲:۴۴
کد خبر: ۱۸۹۳۹۰

رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد امریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت که در صورت به دست آمدن توافق با ایران، آن را به کنگره جهت بررسی ارایه خواهیم کرد. وی در ادامه افزود: الان که با شما صحبت می‌کنم، ما هنوز به توافقی نرسیدیم و چشم‌انداز دستیابی به آن در بهترین حالت بسیار ضعیف است.

مذاکره‌کننده ارشد امریکا، روز چهارشنبه ۴ خرداد با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا در مورد آخرین وضعیت مذاکرات توضیح داد. رابرت مالی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت: اگر ایران بر خواسته‌های فرابرجامی‌اش اصرار کند، ما همچنان آن خواسته‌ها را نخواهیم پذیرفت، بنابراین توافقی هم در کار نخواهد بود.او همچنین به نمایندگان امریکا گفت که در صورت به دست آمدن توافق با ایران، آن را به کنگره جهت بررسی ارائه خواهیم کرد. در ادامه این جلسه سناتور رند پال از رابرت مالی پرسید که اختلاف اصلی باقی مانده بحث حضور سپاه در لیست تروریسم است؟ رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد امریکا پاسخ داد: ما برای ایران روشن کرده‌ایم که اگر امتیاز غیرهسته‌ای مانند بحث حذف سپاه از لیست تروریسم را می‌خواهید، باید چیزی در مقابل بدهید.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم ایران تصمیم گرفته و آماده نیست که گام متقابلی (در برابر حذف سپاه از لیست تروریسم) بردارد. ایران باید الان تصمیم بگیرد   ، آیا برای دستیابی به توافقی بدون خواسته‌های فرابرجامی آماده‌است؟

نماینده امریکا در امور ایران در این جلسه ضمن اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام است. رابرت مالی همچنین اذعان کرد که دولت جو بایدن حتی یکی از تحریم‌های وضع ‌شده علیه ایران را هم رفع نکرده است.

او همچنین تصریح کرد خروج از برجام توانایی امریکا برای مقابله با ایران را محدود کرده است. مالی گفت: «این نتیجه ناخوشایند تصمیم دولت قبل برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام است. بدون اتخاذ آن تصمیم ما می‌توانستیم همه تمرکز و اهرم فشارمان را روی همکاری با متحدان و شریکان‌مان برای مهار ایران و مقابله با اقدامات این کشور متمرکز کنیم.»

نماینده امریکا در امور ایران مدعی شد چنانچه ایران خواستار امتیازاتی خارج از برجام باشد، توافقی اتفاق نخواهد افتاد.

کریس مورفی، نماینده دموکرات مجلس سنا گفت: «ما گزینه اعمال فشار اقتصادی بر ایران و تشدید آنها را امتحان کرده‌ایم و دیده‌ایم که رفتار ایران بدتر شده است.» نماینده امریکا در امور ایران در پاسخ به اظهارات یک سناتور که درباره محدودیت‌های اقدام نظامی علیه ایران پرسید گفت: «تنها راهکار واقعی که در اینجا داریم، دیپلماسی است.» او همچنین در پاسخ به یک سوال درباره رفع تحریم سپاه گفت: «برای ایرانی‌ها روشن کرده‌ایم که اگر خواستار امتیاز غیرهسته‌ای مانند رفع تحریم سپاه هستند لازم است یک امتیاز متقابل بدهند.» راند پال، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا با اشاره به محدودیت ظرفیت تحریم‌ها علیه ایران گفت که این تحریم‌ها می‌توانند کشوری را تنبیه کنند اما قادر به تغییر رفتار نیستند. او تصریح کرد تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نمی‌آورد. یک سناتور دیگر با بیان اینکه ایران هم امریکا را خطرناک می‌داند به  اقدامات ضدایرانی امریکا نظیر کودتای ۲۸ مرداد و حمایت از عراق در جنگ تحمیلی اشاره کرد. نماینده امریکا در امور ایران، ضمن تکرار ادعاهای اثبات ‌نشده گفت «به دلیل مطالبات زیاده‌خواهانه ایران» شانس شکست مذاکرات وین بیشتر از اتمام موفقیت‌آمیز آن است. یکی از سناتورهای موافق برجام گفت ترامپ از برجام خارج شد و برای جلوگیری از بازگشت آسان به این توافق، مسیر بازگشت را مین‌گذاری کرد.

رابرت مالی در پاسخ به سوال یک سناتور که درباره گزینه نظامی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران پرسیده بود گفت: «همان طور که موقع جواب به سوال سناتور مورفی گفتم، حمله نظامی پاسخ برنامه هسته‌ای ایران نیست.»

نماینده امریکا در امور ایران با بیان اینکه چین اصلی‌ترین خریدار نفت ایران است گفت که امریکا همه تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کرده است.

رابرت مالی به شکست فشار حداکثری علیه ایران هم اشاره کرد و گفت: «فشار حداکثری دولت قبلی به جای متقاعد کردن آنها به دادن امتیاز آنها را به سمت تحریکات حداکثری سوق داد. ایران و گروه‌های مسلح تحت حمایت آنها حملات‌شان به شریکان‌مان در خلیج [فارس] و نیروهای خودمان را افزایش دادند. همان طور که وزیر خارجه بلینکن اشاره کرد حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۰۰ درصد افزایش داشت.»

 

 

ارسال نظر