رانندگان اسنپ و پیک‌های اسنپ‌فود دست از کار کشیدند

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۰۲:۲۳:۰۳
کد خبر: ۱۸۹۲۵۲
رانندگان اسنپ و پیک‌های اسنپ‌فود دست از کار کشیدند

گلی ماندگار |

اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که برای جابه‌جایی در شهر از اسنپ استفاده می‌کنید و برای سفارش غذا به اسنپ‌فود مراجعه می‌کنید، حتما این روزها با دیر پیدا شدن ماشینی که شما را به مقصد برساند مواجه شده‌اید، اگر غذا سفارش می‌دهید برخلاف همیشه که در عرض بیست دقیقه تا نیم ساعت غذا به دست شما می‌رسید حالا نزدیک به یک ساعت باید منتظر باشید. همه اینها به دلیل کاهش میزان رانندگانی است که در این دو اپلیکیشن فعالیت می‌کنند.  اما چه چیزی باعث شده تا برخی از رانندگان که زمانی این شغل را بهترین شغل دوم خود می‌دانستند از درآمدی که داشتند راضی بودند، حالا عطای اسنپ را به لقایش ببخشند و به همان مسافرکشی سنتی قدیم روی بیاورند. البته برای کسانی که از اسنپ استفاده می‌کنند افزایش قیمت‌ها کاملا محسوس است و گاهی اعتراض هم می‌کنند، مثلا مسافتی که تا قبل از گرانی‌ها هزینه سفرش بین 25 تا 30 هزار تومان بوده در برخی از روزها و به خصوص ساعات شلوغ به بیش از 70 هزار تومان رسیده است. اما رانندگان اسنپ و پیک‌های موتوری فعال در این اپلیکیشن نظر دیگری دارند و معتقدند دریافتی آنها با توجه به گرانی‌های اخیر بسیار ناچیز است و به همین خاطر هم دست به اعتراض زده‌اند. 

  اعتراض رانندگان اسنپ و پیک‌های موتوری اسنپ‌فود

حالا دیگر شبکه‌های اجتماعی به محلی برای گفتمان در مورد مشکلات بدل شده است، اسنپی‌ها هم از این فضا استفاده کرده و می‌خواهند برای نشان دادن اعتراض خود به درآمد پایین و تورم بالا دست از کار بکشند. به همین منظور فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد تا از یکم تا پنجم خرداد رانندگان اسنپ در اعتراض به سطح پایین دستمزد خود، دست از کار بکشند. در این فراخوان آمده است که رانندگان شاغل در شرکت اسنپ، در اعتراض به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی، گرانی‌های اخیر و عدم هم‌خوانی دستمزد با تورم موجود به صورت نمادین دست از کار می‌کشند. مطرح شدن این اعتراض از زمانی قوت گرفت که هفته گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از منتفی شدن افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی خبر داد. محمد خلج، مدیرعامل اسنپ با اعلام اینکه پیگیر خواسته‌های رانندگان ناوگان این شرکت است تأکید می‌کند که اسنپ همواره دردسترس بودن و بهینه بودن قیمت را ماموریت اصلی خود می‌داند. خلج با تأکید بر ناراضی بودن رانندگان از میزان تعرفه کرایه‌ها گفت: در حال حاضر با توجه به تورم سالانه‌ و افزایش قیمت خودرو و تأثیرات آن بر نامتعادل شدن عرضه و تقاضا با نارضایتی‌هایی در بحث قیمت‌گذاری و همچنین دردسترس بودن خدمات مواجهیم. بدون شک نیازها و خواسته‌های هر دو گروه از کاربران اسنپ منطقی است و ادامه فعالیت اسنپ هم در گرو رضایت هر دو گروه است؛ هم رانندگان که در صورت پایین بودن قیمت‌ها از فعالیت در این ناوگان دلسرد می‌شوند و هم مسافران که شاید رفته‌رفته ناچار شوند رفت‌وآمد با اسنپ را از سبد مصرفی خود حذف کنند. او تأکید می‌کند که تاکسی‌های اینترنتی نیز براساس مصوبات مربوط به نرخ افزایش تاکسی‌های اینترنتی افزایش قیمت سالانه را متناسب با نرخ تورم خواهند داشت.

  رایزنی برای افزایش نرخ 

براساس اظهارات خلج این شرکت در حال حاضر در حال رایزنی با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور است و پس از دریافت مجوزهای لازم افزایش نرخ مصوب سال ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد. خلج اعلام می‌کند که قیمت‌ سفرهای تاکسی‌های اینترنتی به نحوی تعیین خواهد شد که دغدغه‌های معیشتی کاربران راننده و هزینه‌های مربوط به استهلاک، قیمت خودرو و همچنین هزینه‌های سوخت تأمین شود و از طرفی دغدغه‌های کاربران مسافر نیز در تعیین نرخ جدید در نظر گرفته خواهد شد.

  اعتراض پیک‌های موتوری اسنپ‌فود

در کنار رانندگان اسنپ، پیک‌های موتوری اسنپ فود نیز از آخر هفته گذشته دست از کار کشیده و سعی دارند با نشستن در مقابل ساختمان اصلی اسنپ خواسته‌های خود را به گوش مدیران این مرکز برسانند. بسیاری از آنها معتقدند با افزایش قیمت کالاهای اساسی دیگر کرایه‌هایی که برای‌شان در نظر گرفته شده جوابگوی هزینه‌های معیشتی آنها نیست. مساله دیگر در مورد بیمه این افراد است که هنوز تصمیم درستی درباره آن گرفته نشده است.

مدیران مجموعه پاسخگو نبودند

هر چند مدیران مجموعه حاضر به پاسخگویی نشدند، اما تنها به این نکته اشاره کردند که به زودی در خصوص مشکلات پیش آمده در ناوگان حمل و نقل این سرویس فعال در حوزه سفارش آنلاین غذا اظهارنظر کرده و راهکار مناسبی برای رفع موانع و مشکلات موجود پیدا خواهند کرد. البته این اولین‌بار نیست که پیک‌های اسنپ فود در اعتراض به دستمزد پایین خود در مقابل ساختمان این مجموعه تجمع می‌کنند، سال 99 نیز آنها برای چند روز دست از کار کشیدند و همین امر باعث بروز اختلال‌هایی در تحویل سفارش‌ها شد. 

ما هم زیر فشار اقتصادی هستیم

پرویز- ل، راننده اسنپ در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: مشکلات رانندگان اسنپ هر روز بیشتر می‌شود و کسی در این باره پاسخگو نیست، چطور ممکن است اقلام خوراکی افزایش قیمت داشته باشند اما  کرایه‌های ما افزایش پیدا نکنند، ما هم زیر این فشار اقتصادی هستیم، ما هم خانواده داریم و باید هزینه‌های زندگی را تامین کنیم، بسیاری از ما زمانی کار کردن در اسنپ شغل دوم‌مان محسوب می‌شد اما از وقتی همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد بسیاری از افراد شغل اصلی خود را از دست دادند و تنها راه تامین معیشت آنها همین اسنپ است. از صبح تا شب کار می‌کنیم و در نهایت پولی که برای‌مان باقی می‌ماند تامین‌کننده هزینه‌های ما نیست.  او درباره اینکه آیا دست از کار کشیدن می‌تواند مشکلات را حل کند می‌افزاید: چاره دیگری برای‌مان باقی نگذاشته‌اند، من اگر یک روز مریض شوم و نتوانم کار کنم، خانواده‌ام گرسنه می‌مانند، در واقع ما آنقدر درآمد نداریم که مثل خیلی از مردم آذوقه یک ماه خود را بخریم و ذخیره کنیم، ما روزانه زندگی می‌کنیم و هزینه‌های‌مان را روزانه پرداخت می‌کنیم، من اگر از صبح تا شب در اسنپ کار کنم شاید مبلغی نزدیک به 500 هزار تومان درآمد داشته باشم. وقتی قرار است یک روغن یک لیتری را 68 هزار تومان بخرم و گوشت کیلویی 250 هزار تومان است و نان دانه‌ای 5 هزار تومان و تخم‌مرغ دانه‌ای 3 هزار و 500 تومان شما به جای من باشید با این پول چه کار می‌کنید؟ مگر می‌شود با این درآمد هزینه‌های معیشتی یک خانواده 4 نفره را آن هم با دو بچه کوچک که نداری و بی‌پولی را درک نمی‌کنند، تامین کرد؟ فراهم کردن اجاره‌بهای منزل که خود مشکل دیگری است.

بیمه و حقوق ما باید درست شود

علی- م، در اسنپ‌فود مشغول به کار است و از شرایط حاکم این روزها بر زندگی‌اش گلایه دارد، او به تعادل در این باره می‌گوید: ما از حقوق رسمی، حق بیمه و... محروم هستیم، درآمد ما آنقدر ناچیز است که نمی‌توانیم هزینه‌های زندگی‌مان را به‌طور کامل پرداخت کنیم. اسنپ فود بنا به گفته مدیران آن گردش مالی روزانه بالای 20 میلیارد تومان دارد اما سهم ما از این مبلغ هنگفت چقدر است؟ ما تمام سختی‌های این کار را به جان می‌خریم و هر لحظه ممکن است در خیابان‌های پر ترافیک با این وضعیت رانندگی جان‌مان را هم از دست بدهیم، اما در نهایت حقوقی که به ما پرداخت می‌شود، برای تامین هزینه‌های یک هفته زندگی هم نیست.  او می‌افزاید: مدیران اسنپ فود در موقع جذب نیرو از حقوق‌های 12 میلیونی حرف می‌زنند اما این فقط یک ادعای باور نکردنی است، در واقع من اگر روزی 12 ساعت کار کنم و هر 10دقیقه یک غذا را تحویل بدهم می‌توانم به این مبلغ برسم، کاری که انجام آن در عمل غیر ممکن است. آنها با این وعده‌ها افراد را به سر کار می‌آورند و در نهایت این ما هستیم که به عنوان کارگر از حداقل‌های لازم هم محروم می‌مانیم.  این پیک موتوری اسنپ فود می‌گوید: مدیران اسنپ‌فود برای جلب رضایت مشتری حاضرند ما را قربانی کنند، این منصفانه نیست، تمام ما در این سرزمین زندگی می‌کنیم و وقتی شرایط اقتصادی بد است برای همه ما بد است، من به عنوان یک کارگر در این شرایط اقتصادی و تورم چطور می‌توانم با درآمد ماهیانه بین 4 تا 5 میلیون تومان هم هزینه‌های معیشتی خانواده‌ام را پرداخت کنم و هم اجاره‌بهای مسکن را بپردازم. اینها بدیهی‌ترین مسائلی است که باید  مورد توجه مدیران قرار بگیرد و فکری به حال ما کنند. دست از کار کشیدن برای ما هم ضرر است اما چاره دیگری برای‌‌مان باقی نگذاشته‌اند.

 

ارسال نظر