ابهام در آینده بورس

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۱:۳۰:۴۲
کد خبر: ۱۸۹۰۱۲
ابهام در آینده بورس

حسین مریدسادات

قرار است که درباره وضعیت کنونی و وضعیت آینده بورس با هم صحبت کنیم. به نوعی می‌توانم بگویم که بورس به استقبال تورم قابل پیش‌بینی رفته. فعلا شرایطی که در بازار پیش رو داریم، شرایط کاملا قابل قبولی است. ارزش معاملات بعد از اتفاقات سال ۱۴۰۰ - که ارزش معاملات را به صورت ماهانه به ۳ هزار میلیارد نزدیک کرده بود - در حال حاضر به محدوده ۶ هزار میلیارد که عدد بسیار قابل قبولی است، رسیدیم. نسبت به سال ۱۴۰۰ که تعداد کدهای فعال در بازار حدود ۱۴۰ هزار کد در روز بودند، الان به بالای ۲۵۰ هزار کد رسیدیم، به صورت میانگین و ماهیانه که باز هم یک دیتای قابل قبول است. در صف‌هایی که در محدوده یک میلیون و 60 یا 70 هزار واحد و محدوده مقاومتی ۴۵۰ هزار واحد روی شاخص کل هم‌وزن داریم در واقع به نوعی گویای این موضوع است که کماکان در آن خریدار وجود دارد.

اتفاقی که این هفته افتاد با توجه به خبر آزاد‌سازی واردات خودرو، به جز گروه خودرویی فشار فروش قابل پیش بینی رو متحمل شد، دیدیم که بقیه بازار به استقبال یارانه‌های ۴۰۰ هزار تومانی و ۳۰۰ هزار تومانی شتافت.

چون یارانه‌ای که این‌چنین پرداخت می‌شود چیزی جزو تورم برای کشور به همراه نخواهد داشت به دلیل اینکه بدون پشتوانه قطعا دولت پول چاپ خواهد کرد تا یارانه‌ها را پرداخت کند. پس شرایط کنونی بازار با توجه به اینکه در محدوده مقاومتی هستیم، شرایط بدی نیست اما پیش‌بینی از بازار بورس منوط بر این موضوع است که در ابتدا ریسک‌های بازار را پیش‌بینی کنیم.

اولین ریسک پیش روی بازار تامین نقدینگی و تأمین کسری بودجه دولت است. اینکه دولت چگونه و چطور می‌تواند با درایت تدبیری را سرلوحه کار خود قرار بدهد. شرط اول برای موفقیت در بازار بورس است‌؛ ما امیدوار هستیم که اگر قرار هست به نوعی اوراقی فروخته شود، به جای چاپ پول، حداقل با مدیریت و درایت مدیران بدنه مدیریتی کشور صورت بپذیرد.

یکی از ریسک‌هایی که پیش روی بازار است، ریسک دوم در واقع مذاکرات برجام است که حداقل کورسوی امیدی در حال حاضر برای مذاکرات برجام داریم که امیدوار هستم این امر محقق شود و در واقع شرایط به گونه‌ای بشود که بتوانیم برجام را هم داشته باشیم. ریسک سومی که می‌توانیم داشته باشیم، ریسک ژئوپلتیک است، یعنی شرایطی که الان در فضای اقتصادی سیاسی دنیا حادث شده به واسطه جنگ اوکراین و روسیه که می‌تواند یک مقدار کار را خطرناک کرده و شرایط سختی را برای ما ایجاد کند. اگر بخواهیم این ریسک‌ها را در پیش روی بازار بورس ببینیم اگر بتوانند تدبیری اندیشه شود که فشار به روی بازار نیاید، به نوعی مجدد فروش آبشاری حقوقی‌ها را نبینیم با توجه دیتایی که از   اقتصاد کلان الان میتونید ببینیم، به نظر من بازار می‌توان محدوده ۱۵۸۰ هزار واحد را به عنوان محدوده حمایتی جدید خودش متصور شود و حتی شهریور ماه در محدوده ۱۸۰۰ هزار واحد، بازار قدم بردارد و از همه مهم‌تر بازار به استقبال تورم پیشروی کشور رفته بسیاری از صنایع، بسیاری از گروه‌ها را می‌بینید که خریدار و خواهان دارد و این خریدار و خواهان داشتن کاملا روی تابلوی معاملات محرز است برای افرادی که سهامدار هستند توصیه به سهامداری با رعایت حد سود یا حد ضرر را دارم. به هر ترتیب شاید تا سقف ۲ میلیون واحد و قیمت‌های ۹ هزار تومانی برای نماد حکشتی و ۸۰۰ تومان برای نماد خودرو فاصله زیادی داشته باشد. در بازار اما می‌توانیم در محدوده‌هایی ‌که احساس خطر می‌کنیم، محدوده‌های مقاومتی بازار را شناسایی کنیم، اگر در صورت خالی کردن ما هم خروج بزنیم، مجدد در نواحی امن و مطمئن سوار شویم، به نظر من سال ۱۴۰۱ می‌تواند سال بورسی خوبی برای همه سهامداران باشد.

 

 

ارسال نظر