دولت سیزدهم به‌دنبال بازکردن گره‌های چندین ساله صنعت نفت

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۰۲:۵۴:۵۶
کد خبر: ۱۸۸۷۶۷

بسمه تعالی

جناب آقای حضرتی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، نظر به انتشار مطلبی با عنوان «چرا حساس نمی‌شوید؟» مورخ 5/2/1401 در روزنامه تعادل به نقل از دکتر فرشاد مومنی که ضمن آن مطالبی در خصوص گاز سوزانده شده و ارتباط آن با کسری بودجه کشور و طرح برخی مطالب اشتباه و دور از واقعیت، توضیحاتی جهت اطلاع ایشان و تنویر افکار مخاطبان آن جریده ارسال می‌گردد. لذا خواهشمند است مقرر فرمایید وفق ماده 23 قانون مطبوعات، توضیحات ارسالی در روزنامه تعادل انتشار یابد.

علی فروزنده

مدیرکل

رونوشت: جناب آقای عرفاتی، معاون محترم سخنگو و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت

اهتمام وزارت نفت برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه

دولت سیزدهم به‌دنبال بازکردن گره‌های چندین ساله صنعت نفت

نظر به انتشار سخنانی به نقل از دکتر فرشاد مومنی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی تهران در گزارشی با عنوان «چرا حساس نمی‌شوید؟» منتشره در روزنامه تعادل مورخ 5/2/1401؛ که ضمن آن درخصوص موضوع سوزاندن بخش بزرگی از گاز کشور و ارتباط آن با بحث کسری بودجه مطالبی را مطرح کرده بودند، چند نکته جهت استحضار ایشان و مخاطبان روزنامه تعادل ارایه می‌شود: 

1- دکتر مومنی در حالی معتقد است «الان بخش بزرگی از گاز کشور سوزانده می‌شود»، که هیچ سندی در این خصوص ارایه نکرده و با کلی‌گویی رقم حدودی آن را «معادل روزانه 200 میلیارد تومان» اعلام کرده‌اند. کارشناسان صنعت نفت می‌دانند حجم گازی که در حال حاضر در تاسیسات نفتی روانه مشعل می‌شود، بسیار کمتر از رقم برآوردی اعلام شده از سوی ایشان است و در مقایسه با تولید روزانه گاز کشور بخش کوچکی به شمار می‌رود. البته وزارت نفت در دولت سیزدهم سوزاندن حتی یک مترمکعب گاز را در مشعل قبول نداشته و در همین راستا ظرف ماه‌های اخیر با امضای 28 قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل به ارزش حدود یک میلیارد یورو، گام‌های بزرگی برداشته است که طبق برنامه‌ریزی، این پروژه‌ها طی 2 تا 3 سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید و بخش مهمی از گازهایی که در مشعل سوزانده می‌شود به عنوان خوراک، راهی مجتمع‌های پتروشیمی شده و با ارزش افزوده چند ده برابری برای کشور ارز‌آوری به همراه خواهد داشت. اما بدیهی است که این ارزش افزوده در برابر کسری بودجه سنگین دولت عدد قابل توجهی به شمار نمی‌رود و جمع‌آوری همه گازهای مشعل با وجود سرمایه‌گذاری سنگینی که نیاز دارد، در نهایت حتی بخش کوچکی از کسری بودجه کشور را جبران نخواهد کرد.

2- سیاست اصولی وزارت نفت در دولت سیزدهم افزایش تولید نفت خام و گاز غنی همگام با توسعه صنایع پتروپالایشی و با هدف نهایی ایجاد ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از خام‌فروشی با تکیه بر توان داخلی است. همسو با این سیاست، وزارت نفت در دولت سیزدهم عزم خود را برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور جزم نموده و به زودی عملیات اجرایی مجتمع پالایشی به نام سردارسپهبد شهید سلیمانی را آغاز خواهد کرد که با ساخت آن در عمل مشخص خواهد شد اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از خام فروشی تنها در حرف نبوده و در میدان عمل خواهد آمد. 

3- درخصوص سایر موارد و شبهاتی که دکتر مومنی درخصوص وزارت نفت مطرح کرده‌اند باید گفت، وزارت نفت دولت سیزدهم، ضمن احترام به همه زحماتی که دولت‌های گذشته در ادوار مختلف برای توسعه صنعت نفت کشیده‌اند، میراث‌دار گره‌هایی است که در طول سالیان گذشته به آن زده شده و تجمیع این مسائل سبب شده است تا با پدیده وعده‌های عمل نشده در برخی حوزه‌ها مواجه باشیم که حل کردن آنها با توجه به تشدید تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته نیازمند توانی چند برابر دولت‌های گذشته است. اصلاح برخی رویه‌های ناصحیح، مقابله با بی‌عملی و ترک‌فعل‌هایی که در گذشته صورت گرفته در عین شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی نیازمند اقدامات انقلابی است که وزارت نفت دولت سیزدهم خود را متعهد به آن می‌داند. وزارت نفت ضمن استقبال از طرح مباحث کارشناسی و نقدهای اصولی جامعه دانشگاهی کشور، آمادگی خود را جهت دریافت راهکارها و ایده‌های نخبگان دانشگاهی برای کمک به حل مسائل خود اعلام می‌دارد.

 

ارسال نظر