توییتر در چنگ ایلان‌ ماسک

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۰۴:۰۱:۰۷
کد خبر: ۱۸۸۵۶۹
توییتر در چنگ 
ایلان‌  ماسک

خط و نشان اروپا به مالک جدید توییتر

 ایلان ماسک برای توییتر برنامه جدیدی دارد؟

در فضای مجازی واکنش مقامات جهان به ایلان ماسک سهامدار جدید توییتر بالا گرفته است. حتی ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا هم نسبت به سهامدار جدید توییتر واکنش نشان داد. آیا ایلان ماسک برای توییتر برنامه جدیدی دارد؟ 

به گزارش راه امروز، ایلان ماسک، ثروتمندترین شخص جهان حالا سهامدار توییتر شده است. او پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری را قبول کرد و حالا رییس‌هیات‌مدیره توییتر شده است. گویا او برای این اپلیکیشن محبوب مردم جهان برنامه‌های تازه‌ای دارد، هر چند جدیدا اتحادیه اروپا نسبت به خریدار جدید توییتر واکنش نشان داده است. 

حتی اتحادیه اروپا برای ادامه مدیریت اپلیکیشن توییتر خط و نشان جدید کشیده. تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا اعلام کرد که شبکه اجتماعی امریکایی توییتر که در حال انجام فرآیند واگذاری به ایلان ماسک است، باید به‌طور کامل خود را با قوانین اتحادیه اروپا تطبیق دهد.

اروپایی‌ها می‌گویند «توییتر چه در مورد آزار و اذیت آنلاین و فروش محصولات تقلبی و چه در خصوص انتشار محتوای شامل پورنوگرافی کودکان و دعوت به اقدام‌های تروریستی باید خود را با مقررات اتحادیه اروپا که در ایالات متحده وجود ندارد، تطبیق دهد.»

  آیا ایلان ماسک این خط و نشان‌های اروپایی‌ها را می‌پذیرد؟ 

سهامدار جدید توییتر وعده‌ای درباره طرح محدودسازی این شبکه نداده است. او نه‌تنها قرار نیست کاربران این اپلیکیشن را محدود کند بلکه وعده تامین آزادی بیشتری را در این شبکه اجتماعی داده و طرح همین وعده نگرانی‌هایی را در مورد افزایش انتشار محتواهای سمی به وجود آورده است، هر چند که آقای ماسک اذعان کرده که موافق لغو تمامی محدودیت‌های قانونی اعمال شده نیست.

همچنین ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا هم نسبت به سهامدار جدید توییتر واکنش نشان داد. آنچه مشخص است او دیگر به توییتر باز نمی‌گردد. 

ترامپ به شبکه فاکس نیوز گفته «حتی اگر حساب کاربری او پس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک بازگردانده شود، به این پلتفرم رسانه اجتماعی بازنخواهد گشت.» چرا که او قرار است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی هفت روز آینده رسما به استارت‌آپ Truth Social خودش بپیوندد.

در هر حال این خبر واگذاری توییتر به ایلان ماسک برای عده‌ای از کاربران نگرانی ایجاد کرده است. چرا که سهامدار جدید توییتر برنامه خود را از آینده این اپلیکیشن مطرح نکرده است.

برخی از گمانه‌زنی‌ها از اخراج کارمندان توییتر حکایت داشت که گویا به نظر می‌رسد این برنامه کنسل است و هدف ماسک توسعه این اپلیکیشن است. 

برخی سیاستمداران و دموکرات‌ها از جمله «الیزابت وارن»، رهبر اکثریت سنا که البته از منتقدان برجسته شرکت‌های فناوری است از روی کار آمدن ماسک نگرانند. او درباره این اتفاق گفته بود: «این معامله برای دموکراسی ما خطرناک است. میلیاردرهایی مثل ایلان ماسک با قوانینی متفاوت از بقیه مردم بازی می‌کنند و قدرت را به نفع خودشان متمرکز می‌سازند.» او افزود: امریکا به قوانین مالیاتی مشخصی در خصوص ثروتمندان نیاز دارد و باید دستورالعمل‌هایی برای مسوولیت‌پذیری شرکت‌های بزرگ فناوری تدوین شود.

از طرفی مدافعان توییتر هم بر این باورند که به آزادی بیان در این اپلیکیشن باید بیش از پیش توجه شود. به عنوان نمونه: «آنتونی ساباتینی»، نماینده محافظه‌کار ایالت فلوریدا در مجلس امریکا در توییتی در این باره نوشت: «به ایلان ماسک باید نشان افتخار آزادی رییس‌جمهوری اهدا شود.»

حال باید منتظر برنامه جدید ایلان ماسک بود و دید که او چقدر به اصل آزادی بیان پایبند است؟

 

ارسال نظر