عادی انگاری اختلاف 28 درصدی تحقق بودجه 1400 پایتخت

۱۴۰۱/۰۲/۰۱ - ۰۳:۳۶:۰۳
کد خبر: ۱۸۸۴۵۷

گروه راه و شهرسازی|محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، دو روایت متفاوت و در حدود 28 درصدی از میزان تحقق بودجه سال گذشته پایتخت از سوی شورای شهر و شهرداری را «خیلی عجیب» نمی‌داند. یکشنبه 14 فروردین سال جاری، علیرضا زاکانی، شهردار تهران از تحقق 93 درصدی درآمدهای بودجه سال گذشته شهرداری خبر داده بود، اما به فاصله دو روز، در 16 فروردین سال جاری، خزانه‌دار شورای شهر پایتخت از تحقق ۶۵ درصدی درآمدهای شهرداری در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ۱۴۰۰ خبر داد. اگر چه اختلاف گزارش خزانه‌دار شورا با گزارش زاکانی در دوره زمانی مورد نظر آنها (اولی 11 ماه و دومی 12 ماه از سال 1400) است، اما از آنجا که در یک ماهه اسفند شهرداری نمی‌تواند شکاف 28 درصدی میان دو رقم تحقق 65 درصدی و تحقق 93 درصدی درآمدها را پر کند، به نظر می‌رسد، مدیریت شهری باید توضیحی درباره این شکاف در ارایه آمارهای مالی شهرداری ارایه دهد. در جلسه سه شنبه 16 فروردین سال 1401 شورای شهر تهران، حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا با قرائت گزارش هزینه و درآمدهای شهرداری تهران در ۱۱ ماهه منتهی به پایان سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ چهل و هشت هزار میلیارد تومان بود اما در آذر ماه حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان آن کاهش یافت و سقف بودجه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان بودجه مصوب نهایی در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن سال ۱۴۰۰ مجموع منابع و درآمد وصولی بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت وصولی به کل بودجه مصوب بیش از ۶۵ درصد است.

آخوندی: عجیب نیست

محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره اختلاف درآمد حاصل شده شهرداری در سال ۱۴۰۰ از سوی خزانه‌دار شورا و شهردار تهران اظهار کرد: نکته این است که خزانه‌دار شورا هزینه و درآمد شهرداری در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن سال ۱۴۰۰ را گزارش دادند و توضیح نیز دادند که این گزارش 11 ماهه است و در کل سال همان گزارشی که آقای زاکانی اعلام کردند، ملاک خواهد بود.  رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: گزارش مکتوب هنوز به دست کمیسیون نرسیده است و هر زمانی که به دست ما برسد، آن را در صحن ارایه می‌کنیم. 

آخوندی در واکنش به اینکه با توجه به این اختلاف ۲۷ درصدی، یعنی این میزان از بودجه شهرداری در اسفند ماه بودجه محقق شده است؟ اظهار کرد: چیز خیلی عجیبی نیست چرا که در ماه آخر وصولی‌ها و ثبت‌های حسابداری انجام می‌شود و به نظر می‌رسد که اتفاق عجیبی نیفتاده و عدد درست است. 

او درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کارکنان شهرداری تهران در اسفندماه با تاخیر حقوق خود را دریافت کردند در حالی که شهرداری اعلام می‌کند با ایجاد خزانه واحد تاخیری در پرداخت حقوق کارکنان ایجاد نشده، توضیح داد: زمانی که مجموعه مدیریت شهری در دوره جدید تحویل گرفته شد مشکلاتی وجود داشت، اما در این مدتی که شهرداری را اداره کردند پرداخت‌ها تقریبا به موقع بوده و تلاش کردند که این کار را انجام دهند. 

آخوندی ادامه داد: ممکن است در یک ماه پرداخت حقوق عقب افتاده باشد که ما به شهرداری تذکر دادیم. حتی به صورت موردی هم برای بعضی جاها که پرداخت حقوق به تاخیر افتاده تذکر دادم که به موقع پرداخت شود. طبیعتا مدیریت شهری نیز به دنبال این است که این کار را انجام دهد، اما بعضی وقت‌ها مشکلاتی است.  رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: در سال جدید از دوستان دعوت می‌کنیم که در کمیسیون با آنها صحبت کنیم و روند به گونه‌ای باشد که مشکلی برای کارکنان به وجود نیاید.  او در پاسخ به اینکه چه مشکلاتی باعث شده تا حقوق پرداخت نشود، گفت: این را باید مسوولان شهرداری جواب دهند، اما مورد خیلی عجیبی نیست. در مجموعه دولت هم دیدیم که در بخش‌هایی در انتهای سال ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد. تا جایی که دنبال کردیم در حال تلاش هستند، اما برخی جاها مشکلاتی وجود داشت. 

آخوندی اضافه کرد: برای مثال در برخی جاها در قراردادهای نیروهای حجمی موانعی وجود داشت که مانع پرداخت به موقع حقوق شده بود که دوستان در شهرداری سعی کردند این مساله را اصلاح کنند. در مجموع روند به گونه‌ای بوده که پرداخت حقوق مناسب و به موقع باشد، اما بعضی وقت‌ها مشکلاتی بوده که ما پیگیری کردیم و تذکر دادیم و امیدواریم مشکلات امسال کمتر باشد. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد شهرداری در افزایش سهم درآمدهای پایدار در ادوار مختلف مدیریت شهری اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۱ سهم درآمدهای ناپایدار را کاهش دادیم. برای مثال در حوزه شهرسازی پیشنهاد شهرداری حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد ناپایدار در نظر گرفته شده بود که آن را به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. 

آخوندی اضافه کرد: در صورتی که در بحث مالیات بر ارزش افزوده شاهد افزایش نسبت به سال گذشته هستیم و سهم درآمدهای پایدار نسبت به لایحه پیشنهادی شهرداری در سال جاری و گذشته بیشتر شده است. افزایش درآمدهای پایدار کار سختی است، اما این رویکرد هم در شهرداری و هم در شورای شهر وجود دارد و نسبت به سال ۱۴۰۰ تغییر در حال اتفاق افتادن است و این موضوع را مدام دنبال می‌کنیم که شهرداری راه‌های جدیدی را برای افزایش سهم درآمدهای پایدار شهرداری ارایه دهد.

 

ارسال نظر