آیا فلسطین در آستانه جنگ جدیدی قرار گرفته است؟

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۵:۴۴
کد خبر: ۱۸۸۴۲۱
آیا فلسطین در آستانه جنگ جدیدی قرار گرفته است؟

عماد   حسینی

بیایید از تجارب تاریخی سال‌های گذشته استفاده کنیم، چرا باید ما مراسم عید را در حرم قدسی آن هم در شهری که بر روی بشکه باروت قرار گرفته برگزار کنیم، انفجار این بشکه نه‌تنها این سرزمین بلکه تمام خاورمیانه را خواهد سوزاند. این جملات را شاموئل ماییر روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر اندیشکده امنیت اسراییل و تحلیل‌گر سابق روزنامه هاآرتص در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته و می‌افزاید، اولین تبعات این اقدام سقوط موشک در تل‌آویو است، آیا رفتارهای ما (ورود و قربانی کردن در مسجد الاقصی) مستحق چنین هزینه‌ای هست، آیا راه‌های بهتری وجود ندارند؟ ایهود المرت نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی هم در گفت‌وگویی با رادیو ارتش این رژیم در رابطه با حوادث اخیر و احتمال وقوع جنگ گفت: از دیدگاه من باید کابینه تصمیم به ممنوعیت حضور یهودیان در طول ماه رمضان را در مسجدالاقصی بگیرد، اگر این کار انجام شود فاجعه رخ نخواهد داد و منطقه به آتش کشیده نخواهد شد. این تنها چند تحلیل از تحلیل‌های اعتراضی کارشناسان صهیونیست است که نه به خاطر سرکوب شدید فلسطینیان و هتک حرمت مقدساتشان بلکه به دلیل ترس از تبعات امنیتی آن بر این رژیم‌شان اعلام می‌شود.

چند روزی است که تنش در مسجد الاقصی به نقطه اوج خود نزدیک شده است، در حالی که مناطق مختلف کرانه باختری نیز چنین شرایطی داشته و درگیری بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی ساعت به ساعت شدت بیشتری به خود می‌گیرند.

با وجود وساطت‌های شماری از طرف‌ها از جمله گفت‌وگوی مسوولان مصری با اسماعیل هنیه رهبر حماس که در قطر اقامت دارد، در کنار فشارهای پشت‌پرده قطر هیچ یک از این تلاش‌ها نتوانستند بیش از چند ساعت این تنش را کاهش دهند. برنامه مهاجران صهیونیست ساکن فلسطین اشغالی امسال بر محور وارد کردن قربانی و ذبح آن در داخل مسجدالاقصی و آغشته کردن قبه‌الصخره (مسجدی که گنبد آن طلایی است) به خون این قربانی‌ها استوار شده است؛ امری که حتی پیش از انجام آن نیز موجبات خشم فلسطینیان را به وجود آورد.

گروه‌های مقاومت فلسطینی این اقدام را عبور از خط قرمز عنوان و تاکید کردند در صورت انجام این اقدام، رفتار صهیونیست‌ها بدون پاسخ نخواهد ماند. به اعتقاد تحلیلگران عرب، تئوریسین‌های امنیتی رژیم اسراییل به دنبال فشار حداکثری بر مقاومت به ویژه مقاومت در حال شکل‌گیری مجدد در کرانه باختری هستند تا از طریق ورود به یک جنگ تمام‌عیار با آن به یک‌باره آن را متلاشی کنند، امری که  چندان مورد تایید تحلیل‌گران رسانه‌ای اسراییلی قرار نداشته و آن را ورود به تونل تاریکی توصیف می‌کنند که خروج از آن اگر محال نباشد، کار بسیار دشواری می‌نماید.گرچه اسراییل چند روزی است که سامانه‌های پدافندی خود را در اطراف نوار غزه گسترش داده اما تجربه حداقل یک سال گذشته ثابت کرده است، اسراییل با وجود برتری هوایی و تسلیحاتی در بعد میدانی در خود ظرفیت (بخوانید جرات) ورود به مناطق فلسطینی‌نشین را نمی‌بیند و همانطور که در جنگ سیف‌القدس حاضر به حمله زمینی به غزه نشد، چند روز پیش نیز یورش به اردوگاه جنین را در آخرین لحظات به لطایف‌الحیلی متوقف کرد تا حتی‌الامکان خود را از این ریسک دور نگه دارد.

 

 

ارسال نظر