بورس در فصل بهار

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - ۰۴:۲۷:۵۶
کد خبر: ۱۸۸۰۲۷
بورس 
در فصل بهار

سهیلا نقی‌پور

امسال بازار سرمایه در ابتدا با رشد 7 درصدی هفته اول خودش را سپری کرد و در هفته دوم با کمی نوسان به عدد 1.468 رسید.   بازار سرمایه در حال حاضر هیجان خاصی برای خرید و فروش سهام ندارد. اما شاهد تغییرات در قوانین بازار سرمایه و جلب اعتماد از دست رفته اهالی بازار سرمایه هستیم تا رقابت بهتری در بازار سرمایه رقم بخورد. در سال جدید با تدابیر جدیدی برای رقابت عادلانه‌تر در بین سهامداران همچون با افزایش عمق مظنه بازار - که یکی تصمیم‌‌هایی بود که هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق‌ بهادار گرفت - و از 15 فروردین نمایش نامحدود عمق مظنه در اختیار همگان قرار گرفت، به نحوی ‌که تمامی معامله‌گران آنلاین هم بتوانند از این مزیت استفاده کنند، اجرایی شد. همچنین با تصمیم مجلس، پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام اجباری شد و باعث نظم و یکپارچگی در بازار سرمایه خواهد بود. در صورت پرداخت سودهای توزیعی از هر طریقی به جز سجام، ناشر مکلف است مبلغ سود را با بیست درصد (۲۰%) جریمه پرداخت کند. سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است بر اجرای این بند نظارت کند. مدیران متخلف از اجرای این حکم، با شکایت سازمان بورس اوراق بهادار به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های سهامی عام به مدت 6 ماه تا دو سال محکوم می‌شوند. همچنین تغییر دامنه نوسان که در انتظار تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس است برنامه‌ای هست که به هیات‌مدیره سازمان بورس پیشنهاد شد، این بود تا در هر فصل یک درصد و به صورت متقارن به دامنه نوسان اضافه شود که این تغییر تا سقف ۱۰ درصد ادامه خواهد داشت. فعلا زمان مشخصی را برای اجرایی شدن تغییرات اعمال شده در دامنه نوسان اعلام نشده است  در چند ماه اخیر افزایش تقاضا انرژی در جهان و جنگ روسیه و اوکراین تاثیر بسزایی در بازار کامودیتی‌ها داشت به ‌طوری که قیمت نفت واکنشش را به اعداد بالای 100 دلار هم نشان داده است. رشد نرخ انرژی در سطح دنیا منجر به افزایش هزینه‌های حمل ونقل می‌شود قیمت‌های اوره، آلومینیوم و نیکل رشد قابل توجهی رو داشته‌اند. بنابراین با توجه به مشخص شدن نرخ انرژی برای صنایع مختلف در غالب بودجه 1401 و سقف 2و5 هزار تومانی برای نرخ سوخت و خوراک برخی صنایع از جمله پتروشیمی‌ها رشد نرخ‌ها در بازار کامودیتی منجر به افزایش درآمد در نهایت منجر به رشد سودآوری این شرکت‌ها می‌شود. اجرای توافق برجام در کنار رشد کامودیتی‌ها باعث کاهش تخفیف شرکت‌های صادراتی و کامودیتی محور داخلی می‌شود که با هم می‌تواند منجر به رشد درامدهای این شرکت‌ها شود.  بازار سرمایه در قرن جدید، بسیاری از سهامداران را به آینده بازار امیدوار کرده است.

 رشد شارپی مانند دو سال گذشته نخواهد داشت پس به دید گذشته برای خرید عجله نکنید و با بررسی گزارش‌های ماهیانه و سالانه نمادها در سامانه کدال و همچنین اطلاعات تابلو اقدام به انتخاب سهم کنید. درآمد بخش کالایی بورس تهران، شرکت‌های صادراتی رابطه مستقیمی با نرخ دلار دارد . دلار میانگینی زیر ۲۴ هزار تومان در سال آتی نخواهد داشت. این مساله برای قسمت بزرگی از بازار سهام حائز اهمیت است. میانگین نرخ دلار نیمایی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ هزار تومان بوده است. با این وجود در رابطه با میزان تغییر سود شرکت‌ها در نظر گرفتن دیگر متغیرها مانند رشد هزینه‌ها و نرخ‌ها جهانی ضروری است. از لحاظ تحلیل تکنیکال، شاخص‌ کل بعد از رسیدن به مقاومت یک میلیون و 400 هزار واحدی، امروز سه‌شنبه با بیشتر شدن عرضه قرمز شد. نکته مثبت در شرایط کنونی خروج نمودار شاخص کل از کانال نزولی زرد رنگ است و تا زمانی که برگشت به داخل این کانال اتفاق نیفتد، جایی برای نگرانی وجود ندارد. کف کانال صعودی قدیمی به خوبی حفظ شده و قرمز شدن بازار می‌تواند به دلیل پولبک به مقاومت شکسته شده حوالی یک میلیون و 350 هزار واحد باشد. متاسفانه با نزول‌های پیاپی که اخیرا در شاخص کل و بازار بورس ایران اتفاق افتاده مقاومت‌های زیادی سر راه صعود ساخته شده است، اما با اعتماد و اقبال دوباره مردم به بورس ایران و ورود پول بیشتر به بازار احتمال شکست این مقاومت‌ها بسیار زیاد است. شاخص کل بورس سال ۱۴۰۰ را در محدوده نزدیک به یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد به پایان برده و بازدهی ۲۰ درصد این شاخص به معنای شاخص بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی در پایان سال ۱۴۰۱ است.

حمایت: یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد

پیش‌بینی: افت امروز بازار به معنای تغییر روند در شرایط فعلی نیست و صرفا یک روز طبیعی در بازار ارزیابی می‌شود. سطحی از دست نرفته و سطحی شکسته نشده است، همچنان این تحلیل پابرجا است.

احتمالا پربازده‌ترین فصل بورس در این سال تابستان - یا نیمه دوم سال به عنوان نیمه برنده بورس - باشد. کما اینکه این موضوع رو هم باید در نظر داشته باشیم بیشترین تاثیر در بازار سرمایه مربوط به وزن تنش‌های سیاسی و ریسک‌های نظامی هست تا عواملی مانند نرخ سود نیز در رابطه با معاملات سهام.

 

ارسال نظر