بازگشت دوباره حقیقی‌ها به بورس

۱۴۰۱/۰۱/۱۷ - ۰۲:۰۵:۲۶
کد خبر: ۱۸۷۹۵۸
بازگشت دوباره حقیقی‌ها 
به بورس

سارا فلاح

بازار بعد از عید روی خوشی به سهامداران نشان داده است و این را می‌توان از رشد قیمت‌ها و افزایش ارزش معاملات خرد سهام متوجه شد. در زمستان سال گذشته ارزش معاملات در حدود 2 همت بود ولی بعد از عید شاهد رشد ارزش معاملات بودیم که امروز به 8 همت هم رسید که نکته بسیار مثبتی است. همچنین شاهد ورود پول حقیقی به بازار هستیم و حقیقی‌هایی که در نیمه دوم سال 1400 ترجیح داده بودند از بازار خارج شوند، این روزها ترجیح می‌دهند از صندوق‌های درآمد ثابت دوباره به بازار سهام ورود کنند.

ارزان شدن و ارزنده بودن بازار در کنار رشد جهانی قیمت نفت که هم روی کرک اسپرد پالایشی‌ها اثر گذاشته و هم به صورت سنتی همواره تأثیر مثبتی روی بازار داشته است، از دلایل بازگشت حقیقی‌ها به بازار است. قیمت نفت نسبت به اسفندماه و اوایل جنگ اوکراین و روسیه کاهش داشته ولی همان طور که در اول فوریه موسسه جی بی‌مورگان اعلام کرد، اگر اختلال در حجم صادرات روسیه در طول سال 2022 ادامه پیدا کند، نفت برنت می‌تواند تا بشکه‌ای 185 دلار تا پایان سال رشد داشته باشد. احتمالاً این افزایش نرخ منجر به کاهش عرضه سه میلیون بشکه در روز می‌شود، حتی اگر تولید نفت شیل هم به ماکسیمم خود برسد، نمی‌تواند این میزان تقاضا را پوشش دهد و نهایتا با توجه به محدودیت‌های نیروی کار و عدم وجود زیرساخت‌های لازم تا پایان سال میلادی نمی‌توان انتظار تولید بیش از 1.4 میلیون بشکه در روز از شیل را داشته باشیم. از طرفی، دبیر مجمع بین‌المللی انرژی هفته پیش اعلام کرد که قیمت نفت ممکن است به 150 دلار در هر بشکه برسد. یکی از اصلی‌ترین دلایل کسری نفت، عدم تولید شرکت‌های نفتی امریکایی به میزان قبل از پاندمی کووید 19 است که دلیل آن را می‌توان در محدودیت‌های ساختار نظام سرمایه و زنجیره آن بدانیم. اوپک اعلام کرده است که برنامه‌ای برای افزایش تولید ندارد. با توجه به تمامی این مسائلی که گفته شد روند نفت را برای سال 1401 همچنان صعودی می‌بینیم و در صورت احیای برجام که تقریبا وقوع آن قطعی شده است، باعث می‌شود که دولت درآمد نفتی بسیار چشمگیری داشته باشد و همین انگیزه دولت را برای انتشار اوراق قرضه کم می‌کند و بازار سرمایه از این تهدید در امان می‌ماند. احتمال تغییرات در سود بانکی دیگر پارامتر تاثیرگذار است که در صورت افزایش سود بانکی، این موضوع تاثیر منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت. از نظر تکنیکالی روند کلی بازار سرمایه صعودی است و هر 3 ضلع مثلث آتش بازار که عبارتند از حجم، قیمت و زمان روند صعودی را تاکید می‌کنند. در صورت وقوع برجام و کاهش ریسک سیستماتیک و شروع چرخه ریسک‌پذیری احتمالا شاهد پیشی گرفتن بازدهی شرکت‌های کوچک نسبت به شرکت‌های بزرگ خواهیم بود.

اگر به نمودار نسبت شاخص هم‌وزن به شاخص کل نگاه کنیم، می‌بینیم که یک الگوی کنج نزولی شکل گرفته است و در صورت شکستن این کنج در خلاف جهت اصلی با اطمینان بیشتری می‌توان گفت که توجه بازار به سهام کوچک بیشتر شده است.

 

ارسال نظر