لاوروف گفت اگر امروز به ما اطلاع دهید فردا برای تایید توافق آماده‌ایم

۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۰۰:۴۳:۰۸
کد خبر: ۱۸۷۷۹۵
لاوروف گفت اگر امروز به ما اطلاع دهید فردا برای تایید توافق آماده‌ایم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در حاشیه جشن دیپلماتیک نوروز در جمع خبرنگاران درباره سفر روز سه‌شنبه به پایتخت روسیه گفت: در گفت‌وگوها در روسیه علاوه بر بحث اوکراین، مذاکرات وین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه در بخشی از افکار عمومی در ایران برداشت شده بود که طرف روس به نوعی هرگونه توافق احتمالی ما در مذاکرات وین را در موضوع تحولات اوکراین به گروگان گرفته، روشن شدن این مساله برای ما اهمیت داشت. در جریان مذاکرات روسیه اطمینان داد که هیچ ارتباطی برای این دو موضوع قائل نیست و آقای سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت اگر امروز به ما اطلاع دهید فردا آماده هستیم برای تایید توافق در چارچوب کمیسیون مشترکی که ذیل برجام مورد توافق قرار گرفته در وین حاضر شویم. 

به گزارش خبرگزاری فارس، او درباره اینکه آیا به توافق نهایی نزدیک‌تر شده‌ایم؟ افزود: ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم که از این چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم ولی دو موضوع همچنان باقی مانده از جمله موضوع تضمین اقتصادی. امروز با همکارم آقای دکتر باقری گفت‌وگو داشتم. ما از طریق نان پیپر Non-Paper و انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تبادل پیام‌ها با طرف امریکایی ادامه می‌دهیم و هر زمان به نقطه توافق در این دو موضوع و خط قرمز باقیمانده نزدیک شویم، تیم ما و دکتر باقری در وین حضور خواهند یافت. اگر طرف امریکایی اراده لازم را برای حل‌وفصل دو‌ موضوع باقیمانده داشته باشد، آماده هستیم در اولین فرصت با حضور وزرا در وین روز جمع‌بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم. اما اکنون این موضوع در دست طرف امریکایی است و اینکه آیا ابراز وجود حسن نیت در طرف امریکایی و نزد آقای جو بایدن موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد یا نه بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد.

وزیر خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد: برگزاری آن قطعی است ولی زمان هنوز نامعین است.

 

ارسال نظر