رشد بورس با رفع ابهام لایحه بودجه

۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۰۲:۲۹:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۵۴۳
رشد بورس 
با رفع ابهام لایحه بودجه

سیاوش وکیلی

با گزارش‌های مطلوب بهمن ماه می‌توانیم انتظار استقبال خریداران از شرکت‌های p/s  محور را داشته باشیم. رکود نسبتا طولانی در بازار به وجود آمده و سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری و ورود به یک معامله‌ای طبیعتا اقدام به ارزیابی ریسک‌های بازار می‌کنند و بر اساس شرایط موجود سیاست‌های مختص به خود را پیش می‌گیرند. بسیاری از صاحب‌نظران بازار سرمایه معتقدند که مولفه‌های اصلی بازار از لحاظ ارزندگی در سطح خوبی قرار دارند و در گزارش عملکرد آنها فاکتورهایی همچون سودآوری شرکت‌ها در سطح ارزنده‌ای قرار دارد و با کنار رفتن ریسک‌هایی همچون ابهامات لایحه بودجه و واهمه سهامداران از دست‌اندازی‌های دولت در سودآوری آنها می‌توان انتظار تقویت کفه تقاضا و استقبال بیشتر خریداران را داشته باشیم. دولت با کسری بودجه مواجه بوده و همین موضوع باعث ترس سهامداران و گمانه‌زنی‌های منفی آنها شده است.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نظرات و انتظارات فعالان بازار سرمایه در تعیین نرخ خوراک و گاز منعکس شده و در همین راستا لیمیت سقف قیمت‌گذاری در نرخ خوراک ۵ هزار تومان و نرخ سوخت را ۲ هزار تومان برای صنایع قرار داده است. اینگونه حمایت‌ها برای بازار سهام کارساز بوده و فکر می‌کنم با برطرف شدن ابهامات مربوط به بودجه‌، تهدید دیگری مواجه بازار نشود. موضوع رفع تحریم‌ها و نتیجه مذاکرات وین یکی از ریسک‌های تاثیرگذار بر بازار سهام است. با شکل‌گیری توافقات برجامی، نرخ ارز کاهشی می‌شود و عده‌ای بر این باورند که شرکت‌هایی که فروش دلاری دارند از این کاهش نرخ ارز متضرر می‌شوند و سودآوریشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما با انتشار گزارش عملکردها در کنار تجربه کاهش نرخ دلار در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که شرکت‌های مذکور تحت تاثیر قرار نگرفتند.

علت تاثیر نپذیرفتن شرکت‌ها از این موارد ناشی از دو عامل، عدم ریزش شدید ارز طبق انتظار فعالان بدبین به بازار و همچنین گپ عمیق قیمت سهام با سطح ارزندگی واقعی آنهاست. در این میان دولت و بانک مرکزی تدابیر مناسبی را اتخاذ کردند. این نکته را نیز باید مدنظر داشت که اساسا نرخ دلار نیمایی در سودآوری شرکت‌های بورسی تاثیرگذار است و کاهش نرخ بازار آزاد تنها از نظر روانی می‌تواند بر رفتار سهامداران تاثیر بگذارد. کما اینکه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم برخلاف کاهش ارز در بازار آزاد، نرخ دلار نیمایی رشد داشته و در حال نزدیک‌ شدن به نرخ آزاد است. در حقیقت تحت تاثیر سیاست‌های بانک‌ مرکزی این موضوع تهدیدی برای بازار سهام به حساب نمی‌آید.

 

ارسال نظر