بورس در هاله‌ای از ابهام

۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۰۰:۴۷:۴۳
کد خبر: ۱۸۷۲۱۶
بورس در هاله‌ای از ابهام

امیر توپچی‌پور

بازار سرمایه همچنان به وضعیت پایداری نرسیده است و اخبار مثبت و منفی پیرامون متغیرهای کلان اقتصادی این بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است. سهامداران نزدیک 20 ماه است که در انتظار بازگشت آرامش به این بازار هستند ولی همچنان بورس تهران در کما به سر می‌برد و نبود نقدینگی آینده بازار سرمایه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به فرارسیدن اسفند ماه و تسویه اعتبار توسط برخی کارگزاری‌ها و فروش حقوقی‌ها به منظور تأمین نقدینگی در اواخر سال، وضعیت بورس در یک ماه باقیمانده سال نیز همچون ماه‌های اخیر سپری خواهد شد.

اما در سوی مقابل برخی معتقدند اتفاقات مثبت در عرصه بین‌المللی در کنار ارزندگی بازار می‌تواند یک روند صعودی هرچند با شیب ملایم را رقم بزند و لازمه این صعود نیز ورود نقدینگی به بورس است که می‌تواند به مرور تزریق شود.

در هفته‌ای که گذشت در گروه‌های بانکی و خودرویی تقاضا قوت گرفته و آنها با رشد مقطعی که داشتند در حال حاضر به نواحی مقاومتی رسیده‌اند و واکنش به این ناحیه اهمیت بالایی دارد و باید دید طی هفته آینده چه واکنشی به این نواحی نشان می‌دهند. نمادهای خودرو و خساپا در گروه خودرویی و وبملت، وتجارت و وبصادر در گروه بانکی به عنوان لیدرهای گروه می‌توانند با توجه به تأثیرگذاری که بر بازار دارند، هفته آینده علاوه بر سرنوشت این دو گروه بر کلیت بازار نیز تأثیرگذار باشند و کلیت بازار را به سمت بالا حرکت دهند. ولی واکنش منفی این نمادها به محدوده‌های مقاومتی می‌تواند کلیت بازار را به اصلاح وادارد.

همچنین موضوعاتی از جمله نامشخص بودن تکلیف مذاکرات، آینده بورس را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. گروه‌های ریالی از یک‌سو و گروه‌های دلاری نیز از سوی دیگر، در انتظار رفع ابهامات هستند.

از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر رفع تحریم‌ها به گوش می‌رسد که در این صورت کسری بودجه دولت کاهش می‌یابد و فشارها از روی بازار سرمایه برای جبران این کسری برداشته می‌شود. همچنین سودآوری شرکت‌ها نیز به‌مرورزمان افزایش می‌یابد. گروه‌های دلاری و ریالی هر دو از رفع تحریم‌ها سود می‌برند چراکه شرکت‌های صادرات‌محور می‌توانند با افزایش میزان فروش وضعیت خوبی را تجربه کنند و شرکت‌های ریالی همچون بانکی و خودرویی نیز به‌واسطه رفع تحریم‌ها شرایط مثبتی خواهند داشت. افزایش قیمت نفت نیز طی روزهای اخیر نقل‌قول محافل بود که برخی از کارشناسان معتقدند می‌تواند تأثیر مثبتی بر گروه پالایشی داشته باشد اما نباید فراموش کنیم که صنعت پالایشی بیش از آنکه تحت تأثیر قیمت نفت باشند، به کرک اسپرد وابسته است ولی از نظر روانی نیز افزایش قیمت نفت تا حدودی بر روی گروه پالایشی تأثیر مثبت دارد. 

در بررسی مولفه‌های تأثیرگذار بر بازار می‌توان گفت که نرخ بهره نیز یکی از مولفه‌های تأثیرگذار بر بورس تهران است. روند نزولی نرخ بهره اتفاق مثبتی برای بازار است و درصورتی‌که این نرخ به زیر 20 درصد برسد می‌توان تأثیر این موضوع را در میان‌مدت در بورس لمس کرد و شاهد ورود پول به بازار سرمایه بود. ارزش معاملات بازار هنوز هم که هنوز است، پایین بوده و بازار برای شروع روند صعودی شدیداً نیازمند ورود پول تازه‌نفس است. ارزش معاملات در هفته جاری بهبود نسبی پیدا کرد ولی برای اینکه فضای بازار از حالت رکود خارج شود بایستی ارزش معاملات خرد به بالای پنج یا شش هزار میلیارد تومان برسد. بازار همچنان سرد، بی‌جان و بی‌روح است و نیاز به تزریق نقدینگی جدید دارد. هرچقدر که بورس در مقطع فعلی کنترل شود، قطعاً می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت، اهداف بالاتری را هم داشته باشد. اگر سهامداران به پول نیاز ندارند، به نظر می‌رسد که نگهداری سهام در این مقطع با دید میان‌مدتی و بلندمدتی، بهترین استراتژی ممکن باشد.

 

ارسال نظر