ایران به دنبال جهش روابط منطقه‌ای

۱۴۰۰/۱۲/۰۳ - ۰۱:۱۹:۲۶
کد خبر: ۱۸۷۱۴۵
ایران به دنبال جهش روابط منطقه‌ای

رییس‌جمهور ایران تاکید کرد: ایران دنبال جهش در روابط منطقه‌ای به خصوص کشورهای خلیج فارس است. به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در نشست خبری مشترک خود با امیر قطر با تشکر از دعوت امیر قطر برای سفر به این‌ کشور اظهار کرد: سفر به دوحه با دو هدف توسعه روابط دوجانبه ایران و قطر و شرکت در نشست سران کشورهای صادر‌کننده گاز انجام شد. وی افزود: در این دیدار توافق کردیم دو کشور از فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بهره مند شوند. طرفین با توجه به منافع مشترک خود تصمیم گرفتند روابط موجود را افزایش داده و تنوع ببخشند و در این زمینه گام‌های جدی بردارند. تصمیم گرفتیم در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، زیرساختی، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگی همکاری‌ها را به صورت جدی افزایش دهیم.

رییس‌جمهور کشورمان افزود: ایران آمادگی کامل دارد که به قطر برای هر چه بهتر برگزار شدن جام جهانی کمک کند. ایران از سویی دنبال جهش روابط با کشورهای منطقه به خصوص خلیج فارس است. ما معتقدیم سطح همکاری‌های موجود کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت‌ها نیست. ایران دنبال این است که این روابط را ارتقاء دهد. هدف ما همگرایی منطقه‌ای است. رییسی در ادامه با بیان اینکه ایران ثابت کرده همیشه کنار کشورهای مستقل می‌ایستد، افزود: بسیاری از کشورهای منطقه این حقیقت را درک کرده و تجربیات مشترکی دارند. رییسی همچنین گفت: ایران در دو میدان جنگ علیه تروریسم و فشار اقتصادی حداکثری قرار داشته است. اکنون امریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی اثبات کند و برای لغو تحریم‌ها تضمین معتبری بدهد. رییس‌جمهور تصریح کرد: منطقه در حال ورود به مرحله جدیدی است و منطقه در حال بازگشت به دست ملت‌هاست. این پیروزی با مقاومت ملت‌ها به دست آمده است. اکنون کشورهای منطقه باید با گفت‌وگوهای بیشتر، حل بحران‌ها را از طریق درون منطقه‌ای دنبال کنند. تجربیات دهه‌های اخیر ثابت کرد تجاوزگری محکوم به شکست است، مقاومت جواب می‌دهد و هیچ یک از مسائل منطقه‌ای راه‌حل نظامی ندارد. وی ادامه داد: در این نشست درباره مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم تبادل نظر کردیم و توافق کردیم که یکی از اولویت‌های ما مقابله با تروریسم است. همسایگان افغانستان باید به همه مردم و اقوام این کشور کمک کنند تا حکومتی فراگیر در این کشور مستقر شود در غیر این صورت ناامنی به این کشور مظلوم باز می‌گردد. ما همچنین درباره ملت مظلوم یمن صحبت کردیم و معتقدیم رفع حصر از این ملت یک اقدام بشردوستانه است و راه‌حل یمن، توقف تجاوز و گفت‌وگوهای یمنی یمنی است. رییسی در پایان، گفت: من دست دوستی به سوی همه کشورهای منطقه علی الخصوص همسایگان دراز می‌کنم. از مهمان نوازی امیر قطر و دولت این کشور تشکر کرده و امید دارم که این گفت‌وگوها به ثمر بنشیند. در ادامه این نشست شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با اشاره به اهمیت اسناد امضا شده میان دو کشور در پیگیری برای اجرای آنها تاکید کرد. وی همچنین گفت: در نشست با رییس‌جمهور ایران درباره مسائل منطقه و بین‌المللی صحبت کردیم و معتقدیم گفت‌وگو بهترین راه برای حل چالش‌های منطقه است. وی افزود: درباره مذاکرات وین هم صحبت کردیم. دولت قطر مذاکرات را پیگیری کرده و امید دارد توافقی حاصل شود که همه طرفین راضی شده و حق استفاده از انرژی هسته‌ای محترم شمرده شود. دولت قطر آماده هر گونه کمک در این مسیر است. امیر قطر همچنین بر توقف تجاوز اسراییل به ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: در این نشست درباره مسائل افغانستان، سوریه و یمن صحبت کردیم. وی با تبریک به ایران بابت حضور در جام جهانی اظهار کرد: از رییس‌جمهور و مردم ایران برای حضور در جام جهانی دعوت می‌کنیم و از حضور آنها در کشور خود استقبال می‌کنیم. همچنین رییس‌جمهور در مورد اهمیت سفر خود به قطر گفت: امیدواریم که این سفر گامی در جهت ارتقاء روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس باشد. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی پیش از عزیمت به کشور قطر در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت آقای شیخ تمیم بن حمد امیر محترم قطر با دو هدف روابط دوجانبه ما و کشور دوست، برادر و همسایه‌مان قطر و شرکت در مجمع کشورهای تولید‌کننده و صادر‌کننده گاز در جهان انجام می‌گیرد.

رییس‌جمهور با اشاره به فعال شدن دیپلماسی همسایگی به ویژه با کشورهای خلیج فارس، تصریح کرد: این سفر در جهت فعال شدن ارتباطات با کشورهای خلیج فارس و استفاده از ظرفیت‌های این کشورها در جهت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی، به ویژه با کشور قطر که با یکدیگر میدان مشترک داریم و همکاری در حوزه انرژی است. رییسی با تاکید بر اهمیت توجه به ارتباطات در حوزه‌های انرژی، به مجمع کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز نیز اشاره کرد واظهار داشت: تشکیل این مجمع با ابتکار جمهوری اسلامی ایران انجام شده و ما از موسسین این مجمع هستیم. رییس‌جمهور ایران، قطر و روسیه را از مهم‌ترین کشورهای تولید و صادر‌کننده گاز در جهان دانست و افزود: به عنوان کشوری که در میان کشورهای صادرکننده گاز، جزو ۳ کشور مهم در جهان هستیم، همکاری با اعضای مجمع و مذاکراتی که در این رابطه می‌تواند انجام بگیرد می‌تواند در جهت همکاری بین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز گامی باشد در جهت همکاری‌هایی که می‌توانیم در این رابطه داشته باشیم. رییسی تصریح کرد: امیدواریم در این سفر که هم به اعتبار دیدارهای دوجانبه و هم به اعتبار شرکت در مجمع عمومی صورت می‌گیرد، دیدارهایی هم با کشورهای شرکت‌کننده در مجمع داشته باشیم که این دیدارها هم در حد خودش قابل توجه خواهد بود و امیدواریم که این سفر گامی در جهت ارتقاء روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

 

ارسال نظر