نمایندگان اقتصادی ایران در وین

۱۴۰۰/۱۱/۲۵ - ۰۴:۴۱:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۹۱۹
نمایندگان اقتصادی ایران در وین

منابع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایران اعلام کردند که نشست‌ها و جلسات برگزار شده در هفته گذشته تاکنون در فضایی «رو به جلو» و «سازنده» برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است. به نظر می‌آید با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین و نیز شرکت مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در مذاکرات در روزهای گذشته و آتی به رفع اختلافات به‌طور کامل نزدیک‌تر می‌شویم. شایان ذکر است که حضور نمایندگانی از وزارت نفت و بانک مرکزی ایران در مذاکرات با هدف انجام بررسی‌های دقیق‌تر و رایزنی‌های فنی انجام می‌شود.

در ادامه مذاکرات وین در دور هشتم، میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران دیدار کرد.

اولیانوف در توییتی نوشت که درباره بحث‌برانگیزترین مسائلی صحبت کردیم که باید در مذاکرات وین حل شوند. نماینده روسیه در مذاکرات وین همچنین روز شنبه با علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین دیدار و درباره مسائل پیش‌رو در مذاکرات وین گفت‌وگو کرد. علاوه بر این نمایندگان روسیه و تروییکای اروپا با حضور نماینده اتحادیه اروپا روز شنبه با یکدیگر دیدار کردند. در روزهای گذشته کارگروه‌های رفع تحریم، ترتیبات اجرایی و اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شده است. منابع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایران اعلام کردند که با توجه به پیشرفت قابل توجه به دست‌ آمده در مذاکرات و نگارش بخش زیادی از متون توافق نهایی، رسیدن به خط پایان مذاکرات و دستیابی به تفاهم در وین اکنون تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است. اگر این کشورها تصمیمات لازم را به خصوص در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان در مدت زمانی کوتاه مذاکرات را جمع‌بندی کرد و به نتیجه رسید.

متاسفانه همانطور که از ابتدای مذاکرات مشخص بود هنوز طرف امریکایی به هماهنگی لازم در سیاست داخلی خود برای مواجه شدن با برجام و اتخاذ تصمیمات لازم دست نیافته است و بر خلاف ایران که با سیاستی روشن و موضعی واحد در وین حضور یافته است، طرف امریکایی چه در سطح هیات مذاکره‌کننده شان  و چه در سطح سیاست داخلی دچار اختلاف نظر و ناهماهنگی است. با این حال به نظر می‌آید چند گام تا توافق طرفین برای بازگشت به برجام و از سرگیری تعهدات در فرمت تازه باقی نمانده است. با این حال همانطور که در ۲۰۱۵ برخی کشورهای منطقه و رژیم اسراییل نسبت به هرگونه توافق نگران بودند و در روند مذاکرات و بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای دست از کارشکنی برنداشتند اکنون هم تحرکات جدی برای شکاف در مذاکرات و اعمال نفوذ به ویژه از سوی اسراییل مشهود است. ضروری است تا دولت‌های غربی با اتخاذ تصمیمات سریع‌تر نسبت به جمع‌بندی گفت‌وگوها در وین اقدام کنند و به جای آنکه با هر ساز این رژیم روند مذاکرات را تغییر دهند در مذاکرات با اراده جدی و انگیزه بیشتر وارد شوند.

 

ارسال نظر