بورس بلاتکلیف است

۱۴۰۰/۱۱/۲۴ - ۰۳:۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۸۶۸۹۰
بورس 
بلاتکلیف است

حسین مریدسادات

در شرایط کنونی، بازار بورس در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد و این بلاتکلیفی حاصل اخبار ضد و نقیضی است که در بازار متاسفانه کاملاً قابل رویت است .

از سمت و سوی مذاکرات برجام هر روز یک خبر مثبت و یک خبر منفی یا به بن‌بست رسیدن یا به نتیجه نهایی رسیدن در بازار مخابره می‌شود که تأثیرش را بر روی بازار می‌تواند کاملاً بگذارد. 

ما در هفته‌ای که گذشت شاهد این بودیم که بازار بر اثر اخباری که منتشر شد و شایعاتی که در خبرگزاری‌ها به انتشار گذاشته شد، بازار اصطلاحاً به صورت یک روز مثبت و یک روز منفی و به اینگونه این اخبار تاثیر خود را بر روی بازار گذاشت.  در نهایت برجام را اگر بخواهیم بررسی کنیم و به یک دید اجمالی برسیم پیش‌نویس برجام تقریبا آماده شده ولی هنوز در مسائل بنیادی طرفین مذاکره‌کننده با هم در تناقض هستند که البته بعید است که برجام محقق نشود و احتمالا با توجه به اخبار منتشره، برجامی در راه باشد، نه به اندازه قبل که ما امتیازاتی گرفتیم و هرچند که محقق و عملی هم نشد، اما در کل خوشبین هستیم و احتمالاً باز هم برجام محقق خواهد شد.  اگر بخواهیم راجع به اینکه برجام چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت بگوییم؛ می‌توان گفت به غلط کارشناسان، بازار را تقسیم می‌کنند به دو دسته سهم‌های دلاری و ریالی. و بلافاصله می‌توانند صنایع دلاری و صادرات‌محور با توجه به اینکه می‌تواند با محقق شدن برجام نرخ دلار احتمالا کاهش پیدا کند دست‌خوش تغییراتی شوند. باید به این نکته توجه کرد که برجام به یکباره تاثیر نخواهد گذاشت، این نرخ دلار هست که اگر کاهش پیدا کند  روی صنایع تاثیر خواهد گذاشت. به منظور اینکه بسیاری از صنایع صادرات‌محور هستند و صنایعی هم هستند که مواد اولیه خود را از خارج کشور وارد می‌کنند که می‌توانند بر روی صورت‌های مالی این شرکت‌ها تاثیر خود را بگذارد اما در حال حاضر صنایعی هم هستند که مستقیم تحت تحریم قرار گرفته‌اند مانند صنعت خودرو و بیمه و حمل و نقل و گروه بانکی که در صورت داشتن برجام می‌توانیم به نوعی یک رشد چشمگیر را در این گروه‌ها داشته باشیم با توجه به اینکه گروه بانکی لیدرهای کلاسیک بازار هستند و جامانده از بازار محسوب می‌شوند می‌توانیم امیدوار باشیم در مورد اینکه بتوانند رشد قابل توجهی را تجربه کنند و سود‌سازی کنند و کمک حال بازاربورس باشند. صنایع دلاری و صادرات‌محور هم شاید در ابتدای برجام با توجه به مشخص شدن کف قیمت دلار دستخوش یک اصلاحاتی بشوند که این اصلاحات در نهایت به سود شرکت‌ها هم خواهد بود و یک شوک اولیه خواهد داشت و بعد صادرات آنها بهتر خواهد شد و فروش محصولات راحت‌تر و زیرفروشی محصولات حذف می‌شود و می‌تواند کل بازار را منتفع کند.

 

ارسال نظر