نسبت به مذاکرات خوش‌بین باشیم؟

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۰۰:۵۴:۰۱
کد خبر: ۱۸۶۷۸۴
نسبت به مذاکرات 
خوش‌بین باشیم؟

هومن عمیدی

برای مذاکرات دو سناریو وجود دارد. اگر توافق شود، دلار پایین می‌آید، وضعیت فروش شرکت‌ها بهتر شده و موانع صادرات آنها برداشته می‌شود و جریان انتقال پول راحت‌تر اتفاق می‌افتد. از این جهت نگرانی بابت افت مقطعی دلار نداریم. از طرفی به خاطر وضعیت تورمی که وجود دارد، دلار در میان‌مدت زیر 25 هزار تومان نخواهد آمد. در سناریوی دوم، اگر تحریم‌ها هم برداشته نشود و مذاکرات نتیجه نگیرد، به شکل خودکار برای دلار تقاضایی به وجود می‌آید و موجی صعودی تا حدود 30 هزار تومان شکل می‌گیرد که دوباره برای بازار خوب است. بنابراین در هر دو سناریو، واکنش بازار مثبت خواهد بود فقط تاثیرات در گروه‌ها متفاوت خواهد شد. اگر نتیجه توافقات مثبت شود گروه‌های بانکی و خودرویی می‌توانند نسبت به بقیه شارپ‌تر معامله شوند اما اگر سناریوی دوم اتفاق بیفتد و دلار رشد کند، پتروشیمی‌ها، فلزی‌ها و کامودیتی‌محورها و نمادهایی که از رشد دلار سود می‌برند، رشد بالاتری خواهند داشت.

در حال حاضر بازار نسبت به خبرهای لغو تحریم واکنش نشان نمی‌دهد. آن چیزی که بازار می‌خواهد اخبار قطعی‌تر و رسمی‌تر است. بازار به اینکه نماینده کنگره حرفی بزند یا منابع خبری غیر‌رسمی صحبت کنند، وزنی نمی‌دهد. وقتی طرفین به صورت قطعی توافق را اعلام کنند آن زمان منتظر یک واکنش خوب از بازار خواهیم بود. اگر توافقی انجام شده باشد نباید نفت 93 دلار معامله شود. اینجا بازار نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند. قیمت نفت هم نشان می‌دهد هنوز یک نگرانی در دنیا یا یک تقاضای خیلی زیاد بابت نفت وجود دارد. ایران 1.5 میلیون تا دو میلیون بشکه پتانسیل فروش دارد؛ اگر قرار باشد نفت ما نیز در دنیا عرضه شود یا ما دوباره به بازار رسمی نفت اضافه شویم، چرا قیمت نفت اینجاست؟ بازار به این مسائل نگاه می‌کند تا تصمیم‌گیری کند. در حال حاضر نباید از اینکه بازار واکنشی نشان نمی‌دهد تعجب کرد بلکه باید صبر کرد تا ببینیم طی روزهای آتی چه اتفاقی می‌افتد.

توافقی خوب است که مفاد آن خوب باشد در غیر این صورت اگر مفاد توافق به درد ما نخورد، بازار واکنش نشان نمی‌دهد. باید دید چه اتفاقی برای تحریم‌های بانکی، نفتی، افراد و شرکت‌ها می‌افتد. بنابراین جزییات آن توافق مهم است و نباید تیترها را دنبال کرد بلکه باید مفاد آن مورد بررسی قرار بگیرد. در کل فکر می‌کنم کلیت بازار ارزنده است و چه نتیجه توافق مثبت شود چه منفی یا حتی اگر به زمان نیاز داشته باشد، تا پایان سال رشد شاخص کل را تا یک میلیون و 500 هزار واحد خواهیم داشت زیرا به کف ارزندگی قیمت سهم‌ها رسیده‌ایم، گزارش‌های  9 ماهه و  ماهانه دی ماه شرکت‌ها خوب بوده است و شرکت‌ها فراتر از پیش‌بینی سود ساختند و اگر همین چشم‌انداز را روی 1401 داشته باشیم، بازار واقعا ارزنده است. بنابراین پتانسیل‌های رشد مهیاست. خیلی نمی‌شود چشم‌انداز بازار را به مذاکرات گره زد. نتایج چه مثبت، چه منفی تنها در گروه‌ها و صنایع مختلف آثار متفاوتی خواهد داشت اما فکر می‌کنم کلیت بازار مثبت باشد.

 

 

ارسال نظر