پمپاژ پول به بورس در دست حقوقی‌ها

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۰۴:۰۴:۰۳
کد خبر: ۱۸۶۷۳۵
پمپاژ پول به بورس 
در دست حقوقی‌ها

رسول رحیم‌نیا 

با توجه به شرایط بازار، افزایش اعتبار سهامداران می‌تواند سمت تقاضا را تحریک کند، در صورتی که تقاضا باید به صورت هدفمند فعالیت کرده و نباید این موضع را به صورت کوتاه‌مدت مدنظر قرار داد. در واقع هدف‌های کوتاه‌مدت در اقتصاد فقط برای مدت کوتاهی تاثیر خواهند گذاشت؛ بنابراین می‌توان گفت ابلاغیه افزایش اعتبار در کوتاه‌مدت برای بازار سرمایه مناسب خواهد بود. همچنین با توجه به تصمیم‌ها و حمایت‌های اخیر حقوقی‌ها، به نظر می‌رسد ورود نقدینگی توسط حقوقی‌ها صورت گرفته، به گونه‌ای که بازار به کمک حقوقی‌ها در حال جلو رفتن است.

ضعف بازار سرمایه این است که افراد فارغ از حقیقی یا حقوقی بودن، می‌توانند در فروش سهام آزاد باشند، البته با توجه به شرایط خاص بازار و ارزندگی آن می‌توان گفت نزول بورس در چند ماه اخیر به دلیل کمبود فروش یا افزایش حجم عرضه نیست؛ بلکه این اتفاق به خاطر تضعیف شدن تقاضا رخ داده است. در حال حاضر اگر به روند کلی بورس خدشه‌ای وارد نشود، مشکلی پیش نمی‌آید. البته باید این را در نظر گرفت که بسیاری به دنبال شناسایی سود بوده و از طرفی با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به آخر سال هستیم، بحران جدی در صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری به وجود آمده است. 

در واقع صندوق‌ها به واسطه اینکه اهداف قیمتی مدنظر را پوشش ندادند، نتوانستند بودجه خود را تامین کنند که در این راستا صندوق‌ها، باید در بازار سرمایه فروشنده باشند تا نقدینگی مورد نیاز خود را به دست بیاورند. همچنین سازمان بورس باید فروش را به گونه‌ای مدیریت کند که به روند کلی بازار آسیبی وارد نشود.

در حال حاضر حجم معاملات به مقدار قابل توجهی نرسیده و زمانی می‌توان گفت روند بازار پایدار بوده که اعتماد بلندمدتی در آن صورت گیرد، به‌ طوری که حداقل حجم معاملات از ۵ هزار به ۷ هزار رسیده و تثبیت شود. همچنین به نظر می‌رسد روند بورس به صورت دستوری و با ورود نقدینگی از طرف حقوقی‌ها پیش می‌رود و این پمپاژ تا زمانی که ادامه داشته باشد بازار روند مثبت را طی خواهد کرد.

 

ارسال نظر