اقتصاد پاشنه آشیل قدرت اقتصادی شورای همکاری

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۰۱:۳۰:۰۶
کد خبر: ۱۸۶۱۶۸
اقتصاد پاشنه آشیل قدرت اقتصادی شورای همکاری

عماد حسینی|

 (ادنوک) شرکت نفت امارات متحده عربی اعلام کرد تلاش‌ها برای تضمین ارسال پایدار انرژی به مشتریان در حال انجام است. این شرکت در صفحه خود در توییتر تاکید کرد برای تضمین ارسال پایدار سوخت به مشتریان خطوط جایگزین خود را فعال کرده است. به اعتقاد کارشناسان با وجود آنکه اقدام یمنی‌ها نظامی ـ امنیتی بود، اما تاثیرات اقتصادی آن بیشتر از و پررنگ‌تر از تاثیرات سیاسی، نظامی، امنیتی و حتی راهبردی آن است. سوای فرودگاه ابوظبی که حمله به آن برای مدت قابل توجهی پروازها را در آن قطع کرد، منطقه مصفح امارات جنبه اقتصادی بسیار زیادی نه تنها برای امارات متحده بلکه برای منطقه دارد.

منطقه صنعتی مصفح یکی از مهم‌ترین مناطق صنعتی شیخ‌نشین ابوظبی محسوب می‌شود که بسیاری از شرکت‌ها صنعتی از جمله شرکت‌های خودرویی در آن قرار دارند. اینکه ارتش یمن که از سال 2019 هیچ نوع تهاجمی را علیه امارات متحده عربی انجام نداده بودند، در اولین تهاجم خود این منطقه را مورد هدف قرار بدهند پیام‌های خاص به خود را دارد که می‌تواند نه تنها بر روند نظامی جنگ در یمن بلکه بر اقتصاد منطقه و حتی جهان تاثیرگذار باشد.

صرف آتش افزایش قابل توجه قیمت نفت و رسیدن به رکورد بی‌سابقه‌ای در مقایسه با چند سال گذشته خود بیانگر این تاثیر‌گذاری است. 27 دی‌ماه دولت امارات متحده عربی از هدف قرار گرفتن 3 مخزن سوخت در منطقه مصفح سخن گفت. مصفح یک منطقه صنعتی در حومه شهر ابوظبی و منطقه صنعتی اصلی این شیخ نشین است، تعداد زیادی از شرکت‌های خودرو‌سازی شعبه‌های خود را در این منطقه ایجاد کرده‌اند. بندر مصفح دومین بندر بزرگ دولت امارات متحده عربی در آن واقع است که یکی از مشهورترین مناطق تجاری و محل حضور و فعالیت بسیاری از بازرگانان محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان بندر مصفح از سال 2000 به بعد نقش مهمی در توسعه امارات متحده عربی و کشورهای اطراف داشته است. این بندر در برگیرنده کانالی به طول 53 متر است که مرزهای شمالی، غربی و جنوبی منطقه را در بر گرفته و بعد از کانال سوئز طولانی‌‌ترین کانال در منطقه محسوب می‌شود.

مصفح با مساحتی در حدود 40 کیلومتر مربع به غیر از فعالیت‌های صنعتی که به آن مشهور است، بخشی از آن هم دفاتر تجاری است که حضور بازرگانان و سرمایه‌گذاران به آن رونق بخشیده است. به گفته کارشناسان این منطقه با توجه به فعالیت بیش از 350 شرکت صنعتی در این منطقه و حضور روزانه 3 هزار کارمند در آن به قطب اصلی صنعت ابوظبی تبدیل شده است. از این ‌رو بخشی از هزینه‌های جنگ امارات متحده عربی در جنگ خود علیه یمن از این منطقه تامین می‌شود و همین امر شاید از دیدگاه ارتش یمن هم یکی از دلایل حمله بوده باشد. این منطقه به پنج بخش ایکاد 1 تا ایکاد 5 تقسیم می‌شود. در بخش ایکاد 1 صنایع تخصصی و مهندسی سنگین فعالیت می‌کنند. ایکاد 2 در بر‌گیرنده مجتمع‌های تخصصی و صنایع سبک و نیمه سنگین است. ایکاد 3 علاوه بر فعالیت صنایع سبک و نیمه سنگین برخی از شرکت‌های بین‌المللی را هم در خود جای داده است.

ایکاد 4 برای فعالیت صنایع ‌های‌تک و فناوری پیشرفته اختصاص یافته و ایکاد 5 به ‌طور کامل به صنایع تخصصی خودرو‌سازی (نمایشگاه‌ها و تعمیرگاه‌ها) اختصاص پیدا کرده است.

ضربه وارد شده از سوی یمنی‌ها به امارات متحده عربی گرچه برتری موشکی و پهپادی انصار‌الله را به رخ اماراتی‌ها و صدالبته بقیه کشورهای منطقه کشید و باعث شد عصب حیاتی اقتصاد امارات متحده عربی و منطقه‌ای که می‌تواند تامین‌کننده بخشی از هزینه‌های تهاجم ائتلاف عربی علیه یمن باشد، فلج شود. تکاپوی مسوولان اماراتی در عادی توصیف کردن شرایط بعد از این تهاجم و تداوم انتقال انرژی با وجود این حملات بیانگر عمق روانی این تاثیر‌گذاری بر بازار انرژی داخلی، منطقه‌ای و جهانی دارد. به هر شکل اگر بخواهیم یک ویژگی خاص برای امارات متحده نسبت به بقیه کشورهای شورای همکاری ذکر کنیم، بی‌تردید آن توانمندی اقتصادی این کشور است که توانسته به هاپ اقتصادی منطقه تبدیل شود، اما این ویژگی در عین حال که نقطه قوت این شیخ‌نشین است، پاشنه آشیل آن هم محسوب می‌شود و تجربه ثابت کرده است که طرف‌های متخاصم قدرت رسیدن و ضربه زدن به آن را هم دارند.

 

ارسال نظر