مذاکرات برجام محدود نخواهد بود

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۰۱:۲۸:۱۸
کد خبر: ۱۸۶۱۶۶
مذاکرات برجام محدود نخواهد بود

نیما  نایینیان

وضعیت این روزهای بازار و سرمایه‌گذاران با چند ابهام روبرو شده است.یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در بورس بودجه سال آتی بود که بخشی از ابهامات آن برطرف شد. مساله دیگر برجام و تاثیر آن روی پرتفوی سرمایه‌گذاران و شاخص بورس است. تقریبا تمامی فعالین اقتصادی منتظر اخبار وین هستند، بازار روی شک و دودلی قرار دارد. درحال حاضر دو سناریو پیش روی است؛ نخست اینکه در برجام یک توافق حاصل شود. سناریوی دوم نیز عدم توافق میان ایران و کشورهای دیگر است. اما اخبار منتشره مثبت بوده و احتمال توافق وجود دارد. با انجام توافق گروه‌های ریالی بازار همانند بانک‌ها می‌توانند رشد بهتری داشته باشند و به نوعی لیدر بازار شوند. اثری که لحظه‌ای در برجام اتفاق خواهد افتاد بعد از توافق‌، قیمت دلار به سمت پایین کاهش می‌یابد. به عقیده بنده قیمت دلار به کمتر از ۲۴ هزار تومان نمی‌رسد.   بانک مرکزی نیز با سیاست جدید خود قیمت دلار بازار آزاد و نیمایی را به یکدیگر نزدیک می‌کند، این موضوع اثرمثبتی روی شرکت‌های صادرمحور خواهد داشت. در کوتاه‌مدت و پس از توافق برجامی اثر کاهش قیمت دلار را در  بازارخواهیم داشت؛ بنابراین یک سری صف‌های فروش هیجانی در بازار شکل خواهد گرفت و به عقیده من این صف‌های فروش بیش از یک هفته نمی‌تواند دوام داشته باشد و شاخص افت محسوسی را در این چند روز تجربه نمی‌کند.

اگر ما به دوره‌های قبلی بازگردیم زمانی که ایران با قدرت‌های جهانی در حال مذاکره بود و پس از آن برجام تصویب شد. با بررسی نمودار شاخص متوجه می‌شویم به محض تصویب برجام شاخص کمی افت می‌کند و پس از آن بازار رشد کرد.

شاخص کل سقف دو میلیون و 100 هزار واحد را تجربه کرده و طی هفته اخیر محدوده یک میلیون و 300 هزار است. یعنی حداقل یک و سال نیم از سقوط شاخص می‌گذرد. در این مدت شاخص حدود 50 درصد افت داشته و ما شاهد حداقل 60 درصد تورم در کشور بوده‌ایم که این تورم مزیت بر علت می‌شود.

در نتیجه بازار می‌تواند با یک خبر برجامی خوب جرقه رشد به سمت بالا را تجربه کند. ارزش، حجم معاملات، نقدینگی و بسیاری از فاکتورهای دیگر در بازار پایین است؛ اما به نظر بنده اگر خبر توافق به بازار مخابره شود و فاز هیجانی بگذرد، بورس می‌تواند پس از یک الی دو ماه رشد خود را آغاز می‌کند.

فکر می‌کنم مخابره شدن خبر مثبت برجام به بازار حدودا سه هفته زمان ببرد. به عقیده من توافقات محدود نخواهد بود.

سال 1401 بازار سرمایه می‌تواند صعود خوبی را تجربه کند؛ به خصوص در سهام صادرات‌محور چراکه قیمت‌های جهانی آن افزایش پیدا کرده است.

 

 

ارسال نظر