تاثیر کاهش نرخ بهره‌وری بازار

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۰۱:۲۷:۵۷
کد خبر: ۱۸۶۰۸۹
تاثیر کاهش
 نرخ بهره‌وری بازار

علیرضا تاج‌بر

مشخص نبودن پارامترهایی همچون مذاکرات و قطعی شدن بودجه از جمله موضوعات مهمی است که بر بازار سرمایه تاثیرگذار است. این دو مولفه تعیین‌کننده پارامترهای تاثیرگذار بر بازار همانند نرخ دلار، نرخ حق انتفاع معادن، نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و نرخ انرژی و... هستند.

در بودجه ردیفی به تک‌نرخی شدن ارز اختصاص داده شده که بر نرخ این دو ارز نیز تاثیر می‌گذارد. هرچند شرکت‌ها با همان نرخ سنا که پایین‌تر از نیما است، فروش خوبی داشته‌اند، اما با نهایی شدن قانون بودجه، بی‌تردید مشخص می‌شود نرخ دلار در سال آینده به چه سمتی خواهد بود.

با توجه به اینکه متولیان بانک مرکزی شناخت کاملی از بازار سرمایه دارند و اکنون در بهترین حالت هماهنگی میان بانک مرکزی و بازار سرمایه هستیم، به نظر می‌رسد این نرخ کاهش خواهد یافت و شاهد کاهش آن طی یک ماه اخیر بوده‌ایم. اما به دلایلی که عنوان شد، این موضوع تاثیر چندانی تا الان بر بازار نداشته اما بر روند بازار تاثیرات اثربخش خود را خواهد گذاشت.

مشکل اصلی فعلی بازار سرمایه را فقدان نقدینگی و اعتماد است. اگر بخشی از نقدینگی از بازارهای موازی که اکنون دچار حباب‌های شدیدی هستند به بازار سرمایه منتقل شود، شاهد یک حرکت بزرگ در بازار سرمایه خواهیم بود. باید به این نکته توجه داشت که کمتر از ۶ ماه به فصل مجامع مانده و انتظار می‌رود در مجامع، شرکت‌ها سودهای جذابی تقسیم کنند و DPS سال جاری و DPS سال آتی شرکت‌ها از رقم بالایی برخوردار باشد. این موضوع نشان از گزینه‌های جذاب در بازار دارد که تنها به یک محرک همچون نقدینگی نیاز است تا پتانسیل‌های بازار را به فعل درآورد و بازار به روند صعودی خود بازگردد.

بازار سرمایه هم به لحاظ پتانسیل‌های بنیادی درون‌زا و هم در مقایسه با سایر بازارها در بیرون از این بازار و همچنین از نظر متغیرهای کلان، اکنون در بهترین شرایط برای سرمایه‌گذاری است و تنها نیاز به جلب اعتماد و نقدینگی است تا این پتانسیل‌ها مجال بروز یافتن پیدا کنند. اگرچه تحریم‌ها بر میزان فروش شرکت‌ها تاثیرگذار است، اما شرکت‌ها از نظر مبلغ فروش در بهترین شرایط خود هستند و از چشم‌انداز سودآوری بالایی برخوردارند. تورم به عنوان مولفه دوم بر شرکت‌های دارایی محور تاثیر زیادی گذاشته و اصلاح قیمتی از دیگر مولفه‌هاست.

شرکت‌های بورسی در شرایط کنونی از نظر نسبت P به E و همچنین از نظر قیمتی طی ۱۸ ماه اخیر به ارقام بسیار جذابی رسیده‌اند. بنابراین، از نظر پارامترهای درون‌زای بازار مشکل بنیادی وجود ندارد و صنایع بسیار جذابی از جمله فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی و بانک‌ها در بازار سرمایه حضور دارند که می‌توانند مقصد سرمایه‌گذاری قرار بگیرند.

 

ارسال نظر