وضعیت بورس تغییر می‌کند؟

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۰۱:۳۰:۱۷
کد خبر: ۱۸۵۹۷۶
وضعیت بورس 
تغییر می‌کند؟

امیر توپچی‌پور

بازار سرمایه این روزها وضعیت مبهمی دارد و همچنان شاهد روند نوسانی در کلیت نمادها هستیم. کمبود پول‌های بزرگ در بازار، اصلی‌ترین عامل این روند نوسانی به حساب می‌آید که بنا به دلایل مختلفی یا از بازار خارج شده، یا به صندوق‌های با درآمد ثابت کوچ کرده یا در پرتفوها پارک شده است.

در روزهای گذشته، لیدری نمادهای خودرویی یک بار دیگر محرز شد، اما نمادهای خودرویی نتوانسته‌اند به صورت دسته‌جمعی رشد کنند. سهام شرکت ایران‌خودرو هم که به عنوان لیدر این گروه و تقریباً کل بازار عمل کرده، با پول‌های نسبتاً کوچک راهی صف خرید شد اما به دلیل نبود نقدینگی برای رسیدن خساپا به صف خرید، حرکت جدی از بازار نمی‌بینیم.

افزایش عرضه در نمادهای خودرویی هم باعث افزایش عرضه‌ها در سایر گروه‌ها می‌شود و نشان از لیدرمحور بودن بازار سرمایه دارد. تا زمانی که نقدینگی وارد بازار نشود و ارزش معاملات خود را در بالای 5 هزار میلیارد تومان تثبیت نکند، وضعیت بازار به این شکل خواهد بود. از طرفی دیگر، رخدادهای سیاسی به خصوص در حوزه بین‌الملل همواره بر بازارهای مالی به خصوص بورس تهران تاثیرگذار بوده و یکی از عوامل مهم بر روند این بازار و سایر بازارهای مالی به حساب می‌آید. طی سال‌های اخیر یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای سیاسی، بحث برجام بوده که تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور گذاشته است. تحریم‌های اعمال شده، صادرات نفت ایران را مختل کرده و نظام بانکی را نیز با مشکلات زیادی مواجه ساخته است. 

این روزها که اخبار پیرامون احیای برجام قوت گرفته پیش‌بینی‌های مختلفی در خصوص تاثیرات آن بر بازار سرمایه انجام می‌شود و برخی از فعالان بازار معتقدند که در صورت تحقق برجام با توجه به کاهش انتظارات تورمی و احتمال افت نرخ دلار، بازارهای مالی وارد رکود می‌شوند و بازار سرمایه نیز افت محسوسی خواهد داشت. 

با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور نمی‌توان در کوتاه‌مدت انتظار روند مثبت محسوسی از بازار سرمایه داشت و پیش‌بینی می‌شود با بهبود گزارش‌های مالی شرکت‌ها در ادامه سال، بورس در سال آینده روندی بهتر از سال ۱۴۰۰ را تجربه کند.

همچنین اتخاذ سیاست حمایتی نسبت به بازار سرمایه توسط دولت می‌تواند بیشتر از مولفه‌های بیرونی بر روند بازار تاثیرگذار باشد. لذا بایستی وعده‌های اقتصادی دولت نسبت به بورس که تاکنون هم فقط در حد وعده بوده، عملی شود تا شاهد تأثیرگذاری این موضوع بر روند بازار باشیم.

 

ارسال نظر