مزایا و معایب پیش‌نویس قانون بازار سرمایه

۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۰۰:۵۵:۳۷
کد خبر: ۱۸۵۶۱۲
مزایا و معایب 
پیش‌نویس قانون بازار سرمایه

کاویان عبداللهی 

اخیراً شاهد این هستیم که بحث پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه بین فعالین بازار به‌شدت موردتوجه قرارگرفته است که انتقادات زیادی هم نسبت به این موضوع صورت گرفته است. یکی از مسائلی که در این پیش‌نویس خیلی موردتوجه فعالین بازار قرار گرفت این بود که بحث تولید محتوا و آموزش نیاز به مجوزهای خاصی دارد که در صورت عدم رعایت این موضوع عواقب بدی در انتظار اشخاص خواهد بود. اما موضوع موردتوجه در این رابطه این است که مبحث آموزش مربوط به بازار سرمایه درگذشته هم نیاز به دریافت موافقت اصولی داشته و دارد و این موضوع آن‌چنان موضوع جدیدی نیست و از گذشته قوانینی در این رابطه وجود داشته اما موضوع موردبحث این است که برنامه‌ریزی‌هایی باید در این رابطه صورت گیرد که سازمان‌دهی افراد فعال در فضای مجازی را تحت شرایط و قوانینی پایش کند تا هم اطلاعات غلط در رابطه با محتواهای ایجادشده در اختیار مردم قرار نگیرد و هم نسبت به سیگنال‌دهی‌های بدون مجوز و با مقصود سفته‌بازانه برخورد شود. در رابطه با این موضوع نیاز است که به یک بحث اشاره‌کنیم. طی ماه‌های گذشته شاهد تصویب دستورالعملی در رابطه با شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری نوع دوم بودیم که دقیقاً باهدف ساماندهی به فعالان فضای مجازی ایجاد شد که تا زمان حال اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است و مجوزی اعطا نشده است. با توجه به این دستورالعمل امکان مدیریت ایجاد محتوای آموزشی، برگزاری دوره‌های بورسی و سرمایه‌گذاری نیز وجود خواهد داشت، همچنین امکان ارایه مشاوره سرمایه‌گذاری طبق ضوابط مشخص وجود دارد. یکی از بهترین مسیرهای مدیریت این موضوع می‌تواند پیگیری مجدد در رابطه با شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری نوع دوم خواهد بود. همچنین فعالان فضای مجازی نسبت به یکی از بندهای این پیش‌نویس اعتراض کردند که در رابطه با تبلیغ پذیره‌نویسی یا عرضه اوراق یا سهامی است که مورد تایید سازمان بورس نیست. در این رابطه باید به این موضوع اشاره‌کنیم هرآن چه که در بازار سرمایه به پذیره‌نویسی و عرضه منجر شود قاعدتاً مجوزهای لازم را از سازمان بورس دریافت کرده و مشمول این بند نخواهد بود. پس در رابطه با این بند نگرانی وجود نخواهد داشت. همچنین در برخی از بندهای موجود در این اصلاحیه شاهد این موضوع هستیم که نسبت به افزایش منابع صندوق تثبیت بازار مطالبی ارایه‌شده که این منابع قطعاً در راستای مدیریت درست بازار و حمایت از بازار سرمایه استفاده خواهد شد و این موضوع می‌تواند آینده‌ای بهتر را برای بازار سرمایه و فعالان آن ایجاد کند. اما بحث موردتوجه این است که مقداری از کارمزدهای مربوط به  برخی شرکت‌های سهامی عام نیز مجدداً به عنوان منابع صندوق در نظر گرفته‌شده که با توجه به سهامی عام بودن این شرکت این موضوع حرکتی منطقی نیست. ما در سال‌های گذشته شاهد این بودیم که بخشی از منابع برخی نهادهای مالی نیز برای این موضوع استفاده شد که قاعدتاً با توجه به اینکه این شرکت‌ها هم سهامدارانی دارند انجام این کار روشی منطقی نبود و برای تأمین منابع برای این صندوق باید از روش‌های دیگری استفاده می‌کردند.

اما ظاهراً بندهایی در رابطه با اعلام اعتراضات نسبت به عملکرد واحد نظارت و سازمان بورس وجود داشت که خشم برخی از سرمایه‌گذاران را به همراه داشت. باید بخشی از این موضوع اصلاح گردد تا درصورتی‌که سهامداران و سرمایه‌گذاران نیاز به اعلام اعتراض داشتند مسیری مشخص و شفاف برای اعلام این موضوع را داشته باشند. همچنین شاهد این موضوع هستیم که بحث کانون سهامداران حقیقی به‌شدت موردتوجه قرارگرفته است.

 کانون سهامداران حقیقی به عنوان کانونی که نسبت به دریافت حق سهامداران در شرایط مختلف قدم برمی‌دارد می‌تواند مسیر خوبی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند که در شرایط مختلف سرمایه‌گذاران متضرر نشوند و حق آنها تضییع نگردد. البته که ممکن است تفسیرهای مختلفی از قوانین و مقررات وجود داشته باشد و پیشنهاد می‌شود که نویسندگان این پیش‌نویس نسبت به ارایه اطلاعات بیشتر نسبت به این پیش‌نویس اقدام نمایند تا شفافیت بیشتری در این رابطه ایجاد شود و سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار نسبت به جزییات این طرح اطلاعات بیشتری را به دست آورند. امید است که قوانین و اصلاحات جدید بتواند باعث افزایش کارایی بازار و عمق بازار شود و ریسک سرمایه‌گذاری در بازارها را کاهش دهد.

 

 

ارسال نظر